Της Μαίρης Ι. Παπακωνσταντίνου
Ένα από τα μεγάλα προβλήματα είναι το γεγονός ότι παραμένει «θολό» το τοπίο, εάν τα λιμάνια και οι μαρίνες, (η «υγρή» δηλαδή περιουσία του ΤΑΙΠΕΔ) θα παραμείνει στο Ταμείο μέχρι τη λήξη της θητείας του στις 31/7/2017 ή θα περάσει άμεσα στο νέο υπερταμείο,( που θα αποτελέσει την «ομπρέλα» για τη διαχείριση της περιουσίας του ΤΑΙΠΕΔ, της ΕΤΑΔ, του ΤΧΣ και της εταιρείας που θα περάσουν οι ΔΕΚΟ). Την ίδια στιγμή, οι εργαζόμενοι στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης ξεκίνησαν απεργίες διαρκείας, εκδηλώνοντας την αντίθεσή τους στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων.
Παρακάμπτοντας τα εμπόδια, στο ΤΑΙΠΕΔ, «φουλάρουν» τις μηχανές, συνεχίζοντας κανονικά το πρόγραμμα ιδιωτικοποίησης των δύο μεγάλων λιμανιών, με πυρετώδεις μάλιστα εργασίες. Από τη διοίκηση εκτιμούν, ότι αρχές Ιουνίου θα δοθεί από τη Βουλή η τελική έγκριση μεταβίβασης του Οργανισμού λιμένος Πειραιά στην China COSCO Shipping Corporation, ώστε και τυπικά να ολοκληρωθεί η πώληση του 67% του ΟΛΠ. Η τυπική ολοκλήρωση της διαδικασίας μεταβίβασης του ΟΛΠ είναι καθοριστικής σημασίας για τον επόμενο μεγάλο διαγωνισμό, του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, αλλά και για τους διαγωνισμούς που αφορούν τα υπόλοιπα 8 λιμάνια της χώρας.
Επισήμως ο διαγωνισμός του ΟΛΘ έχει οριστεί για τις 29 Ιουλίου, όμως ασφαλείς πληροφορίες αναφέρουν ότι ο διαγωνισμός θα μετατεθεί για το Σεπτέμβριο. Η αγορά μάλιστα εκτιμά ότι πριν από το διαγωνισμό, θα υπάρξουν συνεργασίες ανάμεσα στους έξι «μνηστήρες» του ΟΛΘ.
Αμέσως μετά θα ακολουθήσουν οι διαγωνισμοί των υπόλοιπων λιμανιών, που περιλαμβάνει η λίστα των ιδιωτικοποιήσεων. Πρόκειται για τα λιμάνια σε Λαύριο, Ελευσίνα, Πάτρα, Ηράκλειο, Αλεξανδρούπολη, Ηγουμενίτσα, Βόλο και Καβάλα.
Ασφαλείς πληροφορίες αναφέρουν ότι μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον υπάρχει για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, καθώς και του Λαυρίου.
Ανάλογο όμως ερώτημα – για το εάν δηλαδή θα περάσουν στο νέο υπερταμείο – ισχύει και για τις μαρίνες. Η πρώτη μεγάλη αποκρατικοποίηση σε μαρίνες, αφορά τη μαρίνα Αλίμου, η οποία αναμένεται να «προχωρήσει» το επόμενο δίμηνο, συγκεντρώνοντας μεγάλο ενδιαφέρον από Έλληνες και ξένους επενδυτές, ανάμεσά τους και Τούρκους. Με καθυστερήσεις όμως προχωρά και η αποκρατικοποίηση της μαρίνας Πύλου, η οποία μπλόκαρε στα γρανάζια του Υπουργείου Πολιτισμού.
Κι ενώ το ΤΑΙΠΕΔ εστιάζει σε λιμάνια και μαρίνες, παράλληλα προχωρά το project των υδροπλάνων, το οποίο, παρά τις αρχικές προθέσεις, έχει καθυστερήσει.