Κομισιόν: Οι καταστάσεις που οδήγησαν την Ελλάδα σε καθεστώς διάσωσης έχουν οριστικά ανατραπεί

Βρυξέλλες – Του Θάνου Αθανασίου

Η Ελληνική Δημοκρατία από το πρωί της 21ης Αυγούστου δεν θα βρίσκεται πλέον και επισήμως σε καθεστώς διάσωσης της οικονομίας, καθώς λήγει η ισχύς του τρίτου συναπτού προγράμματος διάσωσης, μετά από 8 χρόνια δημοσιονομικής προσαρμογής και μακροοικονομικών μεταρρυθμίσεων.

Η Ελλάδα έλαβε δάνεια διάσωσης της οικονομίας της από τα Κράτη Μέλη της ΕΕ και το ΔΝΤ, αρχικά και στη συνέχεια του EFSF και του ΕSM (των μηχανισμών σταθερότητας της ευρωζώνης) λόγω της στατιστικής απάτης που διέπραξαν οι κυβερνήσεις της περιόδου 2006 -2009, οι οποίες σύμφωνα με τις αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου στη βάσει γνωματεύσεων της Eurostat και της Κομισιόν, απέκρυπταν το πραγματικό ύψος του δημοσιονομικού ελλείμματος για τουλάχιστον τέσσερα χρόνια, με αποτέλεσμα το πραγματικό έλλειμμα του 2009 να βρίσκεται στο 15,6%.

Αυτό συνέβη, σύμφωνα με τις εκθέσεις της Κομισιόν, που έχει υιοθετήσει το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, “σε καθεστώς διάβρωσης των θεσμών, των εισπρακτικών μηχανισμών του δημοσίου, συσσώρευσης μακροοικονομικών ανισορροπιών, μειωμένων εξαγωγών και ανελαστικών δημοσιονομικών δαπανών”.

Οι τελευταίες ήταν αποτέλεσμα, σύμφωνα με την Κομισιόν “της ραγδαίας αύξησης του μισθολογικού κόστους στο δημόσιο τομέα (προσλήψεις και αυξήσεις μισθών) και του αναποτελεσματικού ελέγχου του Κράτους στα δημόσια έξοδα”. “Το ελληνικό δημόσιο δεν γνώριζε πόσους μισθούς πλήρωνε και πού τους πλήρωνε”, ενώ ταυτόχρονα το Κράτος είχε “τις υψηλότερες κοινωνικές μεταβιβάσεις στην ΕΕ, με το μικρότερο πραγματικό αποτέλεσμα” (αντίκτυπο), όπως αναφέρει η Κομισιόν και δέχονται τα Κράτη Μέλη της ΕΕ επισήμως. Το συνταξιοδοτικό σύστημα ήταν μη βιώσιμο και ο προϋπολογισμός πλήρωνε υψηλές εισφορές για υπέρογκες εφάπαξ παροχές και υπερβολικά υψηλές συντάξεις σε πολλά τμήματα της ελληνικής κοινωνίας, ενώ η αποχώρηση από την εργασία σε ηλικίες κοντά και κάτω από τα 50 έτη ήταν συνήθης πρακτική.

“Τα περισσότερα επαγγέλματα ήταν κλειστά και η εργασία ήταν κατακερματισμένη σε πολύ κλειστές και πολύ καλά φυλασσόμενες μειοψηφίες με υψηλές παροχές και ένα τεράστιο αρρύθμιστο κομμάτι, χωρίς καμία κοινωνική προστασία. Η μαύρη οικονομία και η φοροδιαφυγή στον ιδιωτικό τομέα θριάμβευαν”, αναφέρουν οι εκθέσεις.

Την ίδια ώρα “ο εκάστοτε υπουργός μπορούσε να καλέσει στο τηλέφωνο το επικεφαλής της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας της Ελλάδας (ΕΣΥΕ) και να του υπαγορεύσει τι στοιχεία να δημοσιοποιεί”, αναφέρει χαρακτηριστικά η έκθεση των ελεγκτών του 2010.

Η Ελλάδα βρέθηκε τον Απρίλιο του 2010 σε μια κατάσταση όπου “είχε χάσει πια την εμπιστοσύνη των αγορών”, εν μέσω της παγκόσμιας τότε, χρηματοπιστωτικής κρίσης, με αποτέλεσμα να μην μπορεί πλέον να δανειστεί για να καλύψει το έλλειμμα των επομένων ετών.

Τόσο η κυβέρνηση του 2009, που διέπραξε τη λαθροχειρία των στοιχείων, όσο και αυτή του που προέκυψε από τις εκλογές του Οκτωβρίου του 2009, είχαν προειδοποιηθεί να λάβουν άμεσα έκτακτα δημοσιονομικά μέτρα, αλλά η μεν πρώτη απέκρυψε το πρόβλημα και έλαβε νέα επεκτατικά μέτρα (το αντίθετο δηλαδή) ενώ η δεύτερη καθυστέρησε μέχρι την επίσημη προσφυγή στη διάσωση.

Όλες αυτές οι καταστάσεις, οι οποίες προκάλεσαν πρωτοφανή ύφεση στην ελληνική οικονομία, έχουν σήμερα διορθωθεί, σύμφωνα και πάλι με την Κομισιόν και το Συμβούλιο. Σε αυτό συνέβαλλαν τα χαμηλότοκα δάνεια της διάσωσης και η αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους σε τέσσερις ως τώρα φάσεις (η τελευταία εξελίσσεται).

Από την 21η Αυγούστου η Ελλάδα θα χαράσσει μόνη της την δημοσιονομική και μακροοικονομική της πολιτική, στη βάση δεσμεύσεων για συγκεκριμένα πρωτογενή πλεονάσματα και μη αναστροφή συμφωνημένων μέτρων.


Πηγή: enikos.gr

Exit mobile version