Φόρους και πρόστιμα ύψους χιλιάδων ευρώ άρχισε να επιβάλλει η Εφορία σε εκατοντάδες φορολογούμενους που καταστρατήγησαν το νέο νομοθετικό πλαίσιο για το αφορολόγητο όριο των 800.000 ευρώ για γονικές παροχές και δωρεές χρηματικών ποσών.
Υπενθυμίζεται πως το πλαίσιο αυτό ισχύει από τον Οκτώβριο του 2021 και προβλέπει πως το αφορολόγητο όριο των 800.000 ευρώ για γονικές παροχές ή δωρεές ισχύει για δωρεές μεταξύ συζύγων ή προσώπων που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης ή για δωρεές από παππούδες ή γιαγιάδες προς εγγόνια ή για δωρεές από παιδιά σε γονείς.
Αξιοσημείωτο είναι δε πως σύμφωνα με πληροφορίες, 1.580 περιπτώσεις (γονικών παροχών με μετρητά αλλά και ακινήτων) φορολογουμένων προσέφυγαν στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών και ζητούσαν να ακυρωθεί ο φόρος με συντελεστή 10%. Ωστόσο οι περισσότερες προσφυγές που αφορούσαν κυρίως δωρεές και γονικές παροχές από 10.000 έως και 200.000 ευρώ και που έγιναν με μετρητά απορρίφθηκαν από τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών. Συνεπώς σε αυτές τις περιπτώσεις οι φορολογούμενοι καλούνται να πληρώσουν χιλιάδες ευρώ στην εφορία.
Οι υποθέσεις
Σημειώνεται δε πως στο φως της δημοσιότητας δόθηκαν υποθέσεις γονικών παροχών και δωρεών με χρηματικά ποσά από τους γονείς στα παιδιά ή από τους παππούδες και τις γιαγιάδες στα εγγόνια τους που δεν έγιναν με μεταφορά χρηματικών ποσών μέσα από τις τράπεζες όπως προβλέπει ο νόμος- αλλά με μετρητά (άγνωστης προέλευσης) τα οποία κατατέθηκαν στον τραπεζικό λογαριασμό του δωρεοδόχου και θα έπρεπε να καταβληθεί φόρος 10%. Αυτό προέκυψε ύστερα από σχετικούς ελέγχους που έγιναν στις δηλώσεις που υποβλήθηκαν στην πλατφόρμα της ΑΑΔΕ myProperty με τα αντίστοιχα στοιχεία των τραπεζών.
Επιπλέον εντοπίστηκαν περιπτώσεις εικονικών γονικών παροχών σε πρόσωπα που δεν δικαιούνται το αφορολόγητο των 800.000 ευρώ. Ενδεικτικά αναφέρεται πως έγιναν δωρεές χρηματικών ποσών από αδελφό σε αδελφό (μέσω των γονέων) όπου το αφορολόγητο ισχύει υπό προϋποθέσεις (διαφορετικά επιβάλλεται φόρος 20%), ενώ δεν δικαιολογήθηκε καν η προέλευση των χρημάτων, με αποτέλεσμα τον καταλογισμό προστίμων για προσαύξηση περιουσίας από άγνωστη πηγή.
Υπενθυμίζεται πως η ισχύουσα νομοθεσία αναφέρει πως είναι κρίσιμο το χρονικό διάστημα που έχει μεσολαβήσει μεταξύ των διαδοχικών δωρεών. Εάν αυτό είναι σύντομο, ενδεικτικά όχι μεγαλύτερο των 6 μηνών, τότε προκύπτει ισχυρή ένδειξη ότι, κατ’ αρχήν, οι διαδοχικές δωρεές έχουν γίνει προς το σκοπό αυτό και, εφόσον ο σκοπός καταστρατήγησης τεκμηριώνεται και από τα υπόλοιπα στοιχεία και πραγματικά περιστατικά, επιβάλλεται σε βάρος του τελευταίου (πραγματικού) δωρεοδόχου φόρος δωρεών, ως η δωρεά να είχε πραγματοποιηθεί απευθείας από τον πραγματικό δωρητή προς τον τελικό δικαιούχο αυτής.
Οι διαδοχικές δωρεές
Εάν όμως μεσολαβεί ικανό χρονικό διάστημα μεταξύ των διαδοχικών δωρεών, ενδεικτικά εάν εκτείνεται πέραν του εξαμήνου, τότε συνάγεται ότι οι διαδοχικές δωρεές δεν έχουν γίνει με σκοπό καταστρατήγησης των σχετικών διατάξεων, εκτός εάν η ελεγκτική αρχή τεκμηριώσει με συγκεκριμένα στοιχεία την καταστρατήγηση αυτών.