Βρυξέλλες, του Θάνου Αθανασίου
Σε σοβαρή παρανόηση οφείλεται η διακίνηση της πληροφορίας ότι υπάρχει “ανοιχτό το ενδεχόμενο μείωσης του στόχου των πρωτογενών πλεονασμάτων” καθώς, αντιθέτως, ευρωπαϊκές πηγές προειδοποίησαν για το πόσο επικίνδυνο θα μπορούσε να είναι για τη χώρα και την πορεία της οικονομίας το ενδεχόμενο πολιτικής αμφισβήτησης ενός στόχου που έκλεισε μετά από μακρά, δύσκολη και εξαιρετικά τεχνική διαπραγμάτευση και είναι άμεσα συνυφασμένος τόσο με το τριπλό πακέτο μείωσης του ελληνικού χρέους, όσο και με την ίδια τη βιωσιμότητά του, όπως αναφέρουν κοινοτικές πηγές.
Συγκεκριμένα, η πηγή που μίλησε επί ελληνικού εδάφους παρέπεμψε στην on the record και on camera, επίσημη δήλωση του Επιτρόπου Πιέρ Μοσκοβισί κατά την επίσημη και δημόσια παρουσίαση της 2ης έκθεσης της ενισχυμένης εποπτείας της Ελλάδας, στις Βρυξέλλες, την Τετάρτη 27 Νοεμβρίου 2018, μετά την υιοθέτησή της στη συνεδρίαση του Κολεγίου των Επιτρόπων.
Ο Πιέρ Μοσκοβισί είχε απαντήσει σε αυτό το ενδεχόμενο υπερκομματικό αίτημα ως εξής: “… ο στόχος των πρωτογενών πλεονασμάτων πρέπει να γίνει σεβαστός, δεν τίθεται σε διαπραγμάτευση με την Κομισιόν, δεν έχουμε καν ακούσει για αυτό, είμαστε χαρούμενοι σήμερα που το συμφωνημένο πλεόνασμα τηρήθηκε”… αναφέρθηκε λεπτομερώς στο ότι η επίτευξη του στόχου είναι προϋπόθεση για κοινωνική πολιτική και συμπλήρωσε: “δε μπαίνω σε αυτή τη συζήτηση, η Κομισιόν είναι εδώ για να πιστοποιήσει ότι οι δεσμεύσεις τηρούνται”.
Την Πέμπτη μάλιστα ο Μοσκοβισί από την Αθήνα ενημέρωνε ότι το 3,5% έτσι κι αλλιώς θα γίνει σύντομα 2,2% (μεσοσταθμικά), όπως ορίζει το πρόγραμμα και η συμφωνία, όπως αναφέρουν οι ίδιες κοινοτικές πηγές.
Η ξεκάθαρη αυτή απάντηση και η παραπομπή της, συνοδεύτηκε με παράθεση των κινδύνων που θα υπάρξουν για τη χώρα αν η συμφωνία εξόδου από το πρόγραμμα αμφισβητηθεί, εξ ου και οι αναφορές για “προορισμό” και όχι “αφετηρία”.
Το Real.gr το βράδυ του Σαββάτου επικοινώνησε με πηγές του Συμβουλίου που απέκλειαν κατηγορηματικά το ενδεχόμενο να μπουν τα Κράτη Μέλη σε μια τέτοια συζήτηση και ξεκαθάρισε ότι το Συμβούλιο έχει ήδη προβλέψει το χρόνο μείωσης των πλεονασμάτων, δηλαδή στο διάστημα που ο στόχος θα πέσει μεσοσταθμικά στο 2,2%. “Μεσοσταθμικά” σημαίνει ότι σε δεδομένα έτη θα μπορεί να είναι σημαντικά χαμηλότερος, αν αντίστοιχα γίνεται εξοικονόμηση σε άλλα έτη. Η απόφαση αυτή έχει ληφθεί με αυτό τον τρόπο για να αφήνει χώρο και χρόνο για πολιτική ανάλογη του οικονομικού κύκλου.
Στο Real.gr μίλησαν πηγές τεσσάρων κομβικών εθνικών αντιπροσωπειών που απέκλεισαν το ενδεχόμενο μιας τέτοιας συζήτησης στο Συμβούλιο. Χωρίς αυτές τις τέσσερις χώρες, συζήτηση εξάλλου δεν υφίσταται.
Σε κάθε περίπτωση χρήματα εκταμιεύθηκαν και χρέος αναδιαρθρώθηκε με την υπόσχεση της τήρησης του 3,5% για τα έτη 2018, 2019, 2020, 2021 και 2022.
Εξάλλου η ίδια πηγή στην οποία αποδίδεται το ανοικτό παράθυρο φέρεται να δήλωσε ότι “δεν είναι μια συζήτηση που θα μπορούσε να ξεκινήσει από την αρχή, καθώς έχουμε να κάνουμε με νομοθετημένο έργο βάσει του οποίου το Eurogroup του περασμένου καλοκαιριού αποφάσισε και τα μέτρα για το χρέος”.
Όπως αναφέρουν στο Real.gr πηγές της ΕΕ, βεβαίως οι Βρυξέλλες, η Κομισιόν και το Eurogroup θα ήταν πολύ ευτυχείς να δουν ένα άλλο δημοσιονομικό μίγμα πολιτικής στην Ελλάδα που θα έδινε έμφαση σε μείωση της υπερφορολόγησης, απλοποίηση του φορολογικού συστήματος, βελτίωση της παραγωγικότητας της δημόσιας διοίκησης, μείωση πρωτογενών δαπανών και επέκταση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων – στα πλαίσια όμως των ίδιων στόχων.
Η πεποίθηση ότι τα πρωτογενής πλεονάσματα του 2020, 21 και 22 (διότι περί αυτού πρόκειται) μπορούν να μειωθούν συνδέεται άρρηκτα με τη λανθασμένη πεποίθηση ότι το 3,5% είναι κατά κάποιο τρόπο μια “τιμωρία” για τον ΣΥΡΙΖΑ, για τη χώρα, ή έχει προέλθει από κάποια “σαδιστική διάθεση” των Γερμανών, του ΔΝΤ κτλ κτλ. Η πραγματικότητα είναι πως αποτελεί το ελάχιστο όριο, στον ελάχιστο χρόνο για να είναι το ελληνικό χρέος αποδεδειγμένα βιώσιμο (να μπορεί δηλαδή η χώρα να το πληρώνει και να μειώνεται όσο πρέπει) σε συνδυασμό με τα μόνα αποδεκτά μέτρα αναδιάρθρωσης στη δεδομένη στιγμή, όπως αναφέρουν οι ίδιες κοινοτικές πηγές.
Εφόσον πολιτική βούληση για πρόσθετα μέτρα μείωσης του χρέους δεν υπάρχει, δεν θα υπάρξει και μείωση του 3,5% για το 2020, 2021, 2022.
Και αν κανείς θέσει το ερώτημα “μα καλά και το τρίτο πακέτο μέτρων του eurogroup, της μακροπρόθεσμης αναδιάρθρωσης δεν θα εκτελεστεί;” η απάντηση είναι πως η απόφαση λέει “αν και όταν χρειάζεται” και αφορά το διάστημα 2040 -2060. Άρα και πάλι το 3,5% δεν επηρεάζεται, τονίζουν οι ίδιες πηγές στο Real.gr.
Και συνεχίζουν λέγοντας ότι το χειρότερο όμως είναι ότι θα πληγεί, με μεγάλες συνέπειες, ξανά η αξιοπιστία της χώρας, η οποία θα φανεί πως “μετά την απομάκρυνση από το ταμείο” αμφισβητεί τη συμφωνία που την έφερε ως εδώ και την έβγαλε από τη διάσωση. Αυτό θα το δουν οι οίκοι, οι αγορές (που θα καταλάβουν ότι άνευ νέων μέτρων για το χρέος, η βιωσιμότητά του θα πληγεί) και θα τιμολογήσουν ανάλογα – θα το δουν όμως και οι απανταχού λαϊκιστές που θα στραφούν και πάλι κατά της χώρας με ακόμα χειρότερες συνέπειες.
Εν κατακλείδι, κοινοτικές πηγές ανέφεραν στο Real.gr ότι θα πρέπει πρώτα να δούμε πως θα αποκτήσουμε ηλεκτρονική δικαιοσύνη, διοικητικά δικαστήρια που δεν κάνουν 6 χρόνια για μια απόφαση, πως θα περιορίσουμε την αντιεπενδυτική γραφειοκρατία, πως θα γίνουμε φιλικοί στο επιχειρείν και πως θα απλοποιήσουμε το φορολογικό σύστημα, θα ολοκληρώσουμε το κτηματολόγιο, θα αποκομματικοποιήσουμε τη δημόσια διοίκηση και θα εκμεταλλευτούμε ήλιο και αέρα αντί να καίμε λιγνίτη και πετρέλαιο για να κάνουμε ρεύμα και ως τότε θα μειωθούν και οι απαιτήσεις για πλεονάσματα. Αυτός είναι ο προορισμός (και όχι η αφετηρία). Τα άλλα είναι για τα κομματικά ακροατήρια.
Πηγή: Real.gr