Quantcast
Καταγγελίες για κόλπα των σούπερ μάρκετ με τα υπερκέρδη - Τι είπε ο Σκρέκας - enikonomia.gr
share

Καταγγελίες για κόλπα των σούπερ μάρκετ με τα υπερκέρδη – Τι είπε ο Σκρέκας

δημοσιεύτηκε:

Για τις καταγγελίες παραγωγών ότι δέχονται πιέσεις από αγοραστές ή μεσάζοντες προκειμένου να γράψουν άλλη τιμή στο τιμολόγιο πώλησης προϊόντος σε σούπερ μάρκετ και άλλη μετά προκειμένου να μπορέσουν να εκμεταλλευτούν αυτή την διαφορά τιμής ρωτήθηκε ο Κώστας Σκρέκας κατά τη συνέντευξή του στην ΕΡΤ. Το θέμα είναι πρωτοσέλιδο στην εφημερίδα “Δημοκρατία”.

«Το να έχουμε πιστωτικά σημειώματα, να έχουμε εκπτώσεις οι οποίες δίνονται με αδιαφανή τρόπο, όπως στα σούπερ μάρκετ είναι κάτι το οποίο βγήκαμε και το αναδείξαμε εμείς ως κυβέρνηση  πριν από 2 μήνες κι εγώ προσωπικά και όχι μόνο. Γι’ αυτό έχω πει ότι ετοιμάζουμε νομοθετική ρύθμιση. Είναι μια μεταρρύθμιση ιδίως για εκείνες τις κατηγορίες  όπου το ποσοστό  αδιαφανών πιστωτικών σημειωμάτων μπορεί να είναι πολύ μεγάλο, όπου θα βάλουμε  επιτέλους ένα πλαίσιο που θα ρυθμίζει και θα προσφέρει διαφάνεια στον τρόπο με τον οποίο αποδίδονται οι εκπτώσεις στα σούπερ μάρκετ και στον τρόπο με τον οποίο προσδιορίζονται  οι τιμές στα ράφια. Δεν μπορούν να αυξάνονται οι τιμές στα ράφια των σούπερ μάρκετ  υπέρογκα ώστε να έρχονται μετά δήθεν να κάνουν εκπτώσεις» απάντησε και ανέφερε πως «η  μεταρρύθμιση αυτή θα εφαρμοστεί έως το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2024».

Ο υπουργός Ανάπτυξης αναφέρθηκε και στη ΔΙΜΕΑ και τους ελέγχους που κάνει. «Το 2020, επί κυβερνήσεως Κυριάκου Μητσοτάκη συστήθηκε η ΔΙΜΕΑ. Πριν δεν υπήρχε τέτοια μονάδα, τέτοια υπηρεσία που να είναι επικεντρωμένη στους ελέγχους της αγοράς.  Έχουμε επιβάλει μόνο φέτος περισσότερα από 10 εκατομμύρια σε πρόστιμα κατά της αισχροκέρδειας. Έχουμε εισπράξει ή έχουμε βεβαιώσει έως τώρα το 60% ή το 70% και το υπόλοιπο εάν δεν εισπραχθεί μετά την παρέλευση 2 μηνών έρχεται και χρεώνεται στην Εφορία και εισπράττεται. Όλα τα πρόστιμα εισπράττονται. Αυτό είναι ξεκάθαρο. Ήδη κατέθεσα και στη Βουλή τα αποδεικτικά από μεγάλες εταιρείες που πήγαν και πλήρωσαν το 1 εκατ.  είτε σε 700 χιλ. ευρώ  τα οποία τους επιβλήθηκαν επειδή παραβίαζαν  τον νόμο για την αισχροκέρδεια. Θα συνεχίσουν οι έλεγχοι  και για τις παραπλανητικές εκπτώσεις» είπε μεταξύ άλλων.

Δείτε το ΒΙΝΤΕΟ της ΕΡΤ1:

Νωρίτερα δημοσίευμα της εφημερίδας “Δημοκρατία” ανέφερε πως ψευδείς είναι πολλές από τις τιμές αγοράς  των προϊόντων που αναγράφονται σε τιμολόγια τα οποία εκδίδονται μεταξύ των παραγωγών και σούπερ μάρκετ  αφού στη συνέχεια εκδίδεται πιστωτική σημείωμα στο οποίο φαίνεται ότι ο παραγωγός επιστρέφει  ένα ποσό στο σούπερ μάρκετ σε μορφή έκπτωσης.

Για παράδειγμα εάν η αναγραφόμενη τιμή στο τιμολόγιο είναι 0,50 ευρώ ανά κιλό στη συνέχεια εκδίδεται ένα πιστωτικό από το σούπερ μάρκετ με το οποίο φαίνεται ότι παίρνει πίσω 0,20 ευρώ λόγω διαφορών εκπτώσεων που του έγιναν. Δηλαδή ο παραγωγός το πουλάει τελικά 0,30 ευρώ. Ωστόσο ως τιμή αγοράς φαίνεται το 0,50 ευρώ. Σύμφωνα με την εφημερίδα “Δημοκρατία” το κόλπο αυτό εφαρμόζεται ειδικά στα οπωροκηπευτικά από τις περισσότερες αλυσίδες. Στόχος είναι να φαίνεται μεγαλύτερη  η αρχική τιμή  αγοράς προϊόντος, ώστε τα σούπερ μάρκετ να δείχνουν ότι έχουν μικρότερα κέρδη και να καλύπτονται σε τυχόν ελέγχους.

Πώς στήνεται το κόλπο 

Καταρχάς κάθε προμηθευτής – παραγωγός συνεταιρισμός είναι υποχρεωμένος να κόβει τιμολόγιο στο οποίο αναγράφονται η τιμή πώλησης ανά κιλό του προσόντος και η συνολική  ποσότητα του προϊόντος  προς τον αγοραστή ( σούπερ μάρκετ). Νωρίτερα ο βασικός όρος  για τη συνεργασία αποτελεί ένα συμφωνητικό μεταξύ παραγωγών και σούπερ μάρκετ που έχει  διαχρονική ισχύ (όσο δηλαδή διαρκέσει η συνεργασία). Με  βάση αυτήν την εκάστοτε συμφωνία,a priori το σούπερ μάρκετ πληρώνει  τελικά λιγότερο  τους παραγωγούς μέχρι και 20% της τιμής.

Αυτό επιτυγχάνεται ως εξής: Στο συμφωνητικό αναγράφεται βασική έκπτωση 7% , έκπτωση εξτρά φύρας -ζημιών  λόγω ελαττωματικότητας  άλλο ένα 7%  και ακόμη  ένα 6%  επί του συνολικού  ποσού του τιμολογίου  για προβολή  και προώθηση  προϊόντων στα καταστήματα. Μάλιστα η υποτιθέμενη  προβολή δεν είναι  τίποτε άλλο  από μια αναγραφή  της περιοχής προέλευσης προϊόντος, στην καλύτερη περίπτωση  χωρίς καμία άλλη επισήμανση που να λέει συγκεκριμένα από ποιον παραγωγό.

Πέρα από  όποιο ποσοστό καθορίζουν τα σούπερ μάρκετ ως φύρα και το αφαιρούν από την τιμή έχουν τη δυνατότητα να επιστρέψουν ή να πετάξουν ή να καταστρέψουν προϊόν σε περίπτωση  που  κρίνουν πως δεν πληροί τις προδιαγραφές που έχουν θέσει. Δεν είναι λίγες οι φορές που σε μια πχ παραγγελία 10 τόνων οπωροκηπευτικών το σούπερ μάρκετ μπορεί να βγάλει εκτός εκατοντάδες  κιλά ακόμη και 1 τόνο ως φύρα χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα από τον παραγωγό να το ελέγξει. Για αυτή τη φύρα είναι συνήθως υπεύθυνα τα σούπερ μάρκετ καθώς αγοράζουν μεγάλες ποσότητες και δεν προβαίνουν πάντα τις πουλήσουν έγκαιρα

 

 

share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.