Έντονος προβληματισμός και ανησυχία επικρατεί στην αγορά, μετά τη «βουτιά» άνω του 10% που σημείωσε τον Απρίλιο η κατανάλωση στο πετρέλαιο κίνησης (diesel) και στο λιανεμπόριο τροφίμων.
Άνθρωποι της αγοράς αδυνατούν προς το παρόν να εξηγήσουν την πρωτοφανή πτώση των πωλήσεων σε δύο από τους πιο νευραλγικούς κλάδους της οικονομίας και δεν κρύβουν την αγωνία τους για την επόμενη μέρα χιλιάδων επιχειρήσεων, οι οποίες κινούνται στα όρια της επιβίωσης.
Οι πρώτες εκτιμήσεις πάντως σχετίζουν την πτώση της κατανάλωσης με τη δραματική συρρίκνωση που έχει υποστεί η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών και την υπέρμετρη αύξηση των φόρων, καθώς και στην αβεβαιότητα που κυριάρχησε όλο το προηγούμενο διάστημα εξαιτίας της καθυστέρησης στο κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης.
Παρότι μέχρι σήμερα η αγορά δεν έχει καταλήξει για τις αιτίες της πτώσης αυτής, στελέχη επισημαίνουν κατ’ αρχήν ότι ο φετινός Απρίλιος είχε δύο εργάσιμες ημέρες λιγότερες σε σχέση με τον Απρίλιο του 2016 και επειδή κάθε εργάσιμη ημέρα αντιστοιχεί ως 3,5%-4% της μηνιαίας κατανάλωσης ντίζελ, είναι πιθανόν η διαφορά αυτή να έχει συμβάλει στο υψηλό ποσοστό της πτώσης.
Μία άλλη πιθανή ερμηνεία έχει να κάνει με την παρατεταμένη κακοκαιρία του φετινού χειμώνα που πιθανόν να οδήγησε στη χρονική μετάθεση για 10-15 ημέρες ορισμένων αγροτικών εργασιών και κατά συνέπεια της χρήσης μηχανημάτων που κινούνται με ντίζελ.
Ας σημειωθεί ότι η ζήτηση βενζίνης τον Απρίλιο κινήθηκε στα κανονικά για την εποχή επίπεδα, δίχως αισθητή απόκλιση από τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι. «Ακόμα συλλέγουμε στοιχεία για να βρούμε τι ακριβώς έχει συμβεί», δήλωσε στέλεχος εταιρείας καυσίμων, εκτιμώντας ότι πρέπει να έχουν συμβάλει αρκετοί παράγοντες, χωρίς να αποκλείει και το λαθρεμπόριο.
Καμπανάκι
Ανάλογη ήταν η μείωση των πωλήσεων στο λιανεμπόριο τροφίμων, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς πλησίασε τα επίπεδα του 10%.
Παράγοντες του κλάδου εκφράζουν ανοιχτά την ανησυχία τους για την παρατεταμένη πτώση των πωλήσεων από την αρχή του έτους ακόμη σε είδη πρώτης ανάγκης όπως το γάλα και το ψωμί, η οποία όχι μόνο δεν ανέκαμψε την περίοδο του Πάσχα, όπως προσδοκούσαν στελέχη του λιανεμπορίου, αλλά έπεσε πάνω από 10% τη Μεγάλη Εβδομάδα.
Υπολογίζεται ότι οι απώλειες εσόδων για τα σούπερ μαρκετ ανήλθαν σε 200 εκατ. ευρώ μόνο στο πρώτο τρίμηνο του έτους. Και αυτό παρά τις γενναίες προσφορές που υπήρχαν στα ράφια των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ της χώρας σε μια μεγάλη γκάμα προϊόντων και την επαναλειτουργία του δικτύου του Μαρινόπουλου υπό την ομπρέλα του Σκλαβενίτη.
«Τα στοιχεία χτυπάνε το καμπανάκι για την κατάσταση της πραγματικής οικονομίας και τις αντοχές των εταιρειών, ειδικά των μικρομεσαίων», επισημαίνουν χαρακτηριστικά στελέχη επιχειρήσεων και καλούν την κυβέρνηση να αναλάβει δράση για να ξαναπάρει μπροστά η οικονομία και να τονωθεί η κατανάλωση.
Χωρίς επιστροφή στην ανάπτυξη και αναθέρμανση της ζήτησης, υπογραμμίζουν, η οικονομία θα παραμένει δέσμια της ύφεσης και την έξοδο από την κρίση να παραμένει άπιαστο όνειρο και σημειώνουν πως η αρχή θα μπορούσε να γίνει με την απελευθέρωση πόρων.
Πηγή: Ημερησία