Τα στοιχεία της έρευνας του ΙΕΛΚΑ για την σύγκριση των τιμών στο καλάθι του νοικοκυριού στα σούπερ μάρκετ της Ελλάδας, σε σχέση με τις άλλες πέντε ευρωπαϊκές χώρες που έχουν υιοθετήσει το μέτρο, σχολίασε σήμερα ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης .
Υπενθυμίζεται ότι νωρίτερα τα στοιχεία της έρευνας για το διάστημα Νοεμβρίου 2022 – Δεκεμβρίου 2022, έδειξαν ότι η σύγκριση των μέσων τιμών των καλαθιών δείχνει ότι οι τρεις χώρες έχουν σημαντικά ακριβότερο μέσο καλάθι από την Ελλάδα, κατά 15% η Γαλλία, 8% το Ηνωμένο Βασίλειο, και κατά 5% η Ιταλία, ενώ οι άλλες δύο χώρες έχουν περίπου ίσο καλάθι με την Ελλάδα κατά 1% ακριβότερο η Πορτογαλία και κατά 1% φθηνότερο η Ισπανία.
Η σύγκριση των καλαθιών σε αυτή την περίπτωση δείχνει ότι και οι πέντε χώρες έχουν πιο ακριβό μέσο καλάθι από την Ελλάδα, η Γαλλία κατά 23%, το Ηνωμένο Βασίλειο κατά 17%, η Ιταλία κατά 13%, η Ισπανία κατά 6% και η Πορτογαλία κατά 4%. Αλλά αυτό είναι αποτέλεσμα της διαφοράς που έχει ο χαμηλός ΦΠΑ ανά χώρα (πρόκειται για τον ΦΠΑ που αναφέρεται σε τρόφιμα και ποτά).
Στην Ελλάδα αυτός ο ΦΠΑ είναι 13% και είναι σημαντικά υψηλότερος από το Ηνωμένο Βασίλειο (0% ή 5%) και τη Γαλλία (10% και 5,5%), την Ισπανία (10% και 4%), την
Πορτογαλία (13% και 6%), την Ιταλία (5% και 4%), αλλά και τις περισσότερες χώρες της ΕΕ. Η βασική διαφορά είναι ότι τρόφιμα που στην Ελλάδα υπάγονται στον υψηλό συντελεστή ΦΠΑ με 24% στις υπόλοιπες χώρες υπάγονται στον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ, ο οποίος είναι και χαμηλότερος του ελληνικού με 6%, 5,5%, 4% ή ακόμα και 0%. Σημειώνεται ότι η επίδραση ειδικών φόρων κατανάλωσης (π.χ. καφές) δεν είναι δυνατόν να συνυπολογιστεί στα παραπάνω στοιχεία.
Γεωργιάδης: Το καλάθι του νοικοκυριού οδηγεί σε περαιτέρω ανταγωνιστικές τιμές
Όπως είπε ο κ. Γεωργιάδης, το καλάθι του νοικοκυριού οδηγεί σε περαιτέρω ανταγωνιστικές τιμές και δεν είναι πραγματικότητα ότι είμαστε η ακριβότερη χώρα στην Ευρώπη. Σχετικά με το ενδεχόμενο μείωσης του ΦΠΑ ο υπουργός τόνισε ότι ένας τέτοιος φόρος πολύ δύσκολα μειώνεται δημοσιονομικά και στην φάση που είμαστε ενθαρρύνονται τα στοχευμένα μέτρα. Οπότε, όπως σημείωσε ο υπουργός, η κάρτα αγορών έρχεται να απαντήσει σε αυτό το αίτημα, δηλαδή των στοχευμένων μέτρων, αλλά για τους ανθρώπους που το έχουν ανάγκη.
Σε ό,τι αφορά στο όριο του τζίρου των 50.000 ευρώ για να ανακοινώνονται τα ονόματα επιχειρήσεων που παρανομούν, ο υπουργός είπε ότι πρόκειται για ευρωπαϊκή οδηγία. Ο κ. Γεωργιάδης σημείωσε ότι η έρευνα από το ΙΕΛΚΑ θα συνεχιστεί στο πλαίσιο χάραξης πολιτικής, ενώ στην μάχη για το καλάθι του νοικοκυριού «προστίθεται και η κάρτα που ψηφίζουμε σήμερα στη Βουλή και έρχεται να ενισχύσει το καλάθι για να φτάσουμε σε ένα επίπεδο που θα αντιμετωπίσει την ακρίβεια, καθώς η κάρτα αγορών θα αξιοποιηθεί για ακόμη καλύτερες τιμές στο καλάθι». Γενικότερα σε ό,τι αφορά στις αυξήσεις ο υπουργός σημείωσε ότι «εφόσον έχουμε πληθωρισμό, οι τιμές αυξάνονται».
Σχετικά με την έρευνα, έγινε σύγκριση τιμών από μεγάλα σούπερ μάρκετ που αντιπροσωπεύουν στην Ελλάδα το 90% του τζίρου του οργανωμένου λιανεμπορίου, με επίσης μεγάλους λιανεμπορικούς ομίλους σε Βρετανία, Ισπανία, Ιταλία, Πορτογαλία και Γαλλία, για 41 κατηγορίες και περιγραφές προϊόντων και 5.000 διαφορετικές τιμοληψίες από 8 Νοεμβρίου έως 8 Δεκεμβρίου, δηλαδή από την πρώτη έως την έκτη εβδομάδα λειτουργίας του καλαθιού του νοικοκυριού.
Η έρευνα αφορούσε τα 20 τρόφιμα που εδώ και μια εικοσαετία ελέγχει το ΙΕΛΚΑ, αλλά και νέα προϊόντα για επιπλέον 21 κατηγορίες (όπως πάνες, μωρομάντηλα, βρεφικό γάλα, κλπ) και οι τιμές ήταν και από προσφορές και από εκπτώσεις και ιδιωτικής ετικέτας και επώνυμα προϊόντα πολυεθνικών ομίλων. Όπως προκύπτει από την έρευνα για τα 41 προϊόντα που περιλαμβάνονται στο καλάθι του νοικοκυριού, είμαστε σχεδόν στα ίδια επίπεδα με την Ισπανία – 1% και την Πορτογαλία συν 1%, η Γαλλία είναι ακριβότερη 15%, η Ιταλία συν 5% και συν 8% η Βρετανία, ενώ αν αφαιρεθεί ο ΦΠΑ η Ισπανία εμφανίζεται συν 6%, συν 4% η Πορτογαλία, συν 17% η Βρετανία, η Γαλλία συν 23% και συν 13% η Ιταλία.
Η επιλογή των χωρών έγινε με βάση την προσβασιμότητα στα στοιχεία, ενώ η αλλαγή συσκευασίας και γραμμαρίων δυσκολεύει το βαθμό σύγκρισης. Επιπλέον, η επίδραση της αγοραστικής δύναμης και η επίδραση μισθών στον αγοραστικό κόστος αποτελεί μια τελείως διαφορετική ανάλυση, είπε ο υπουργός και σημείωσε πως στόχος της έρευνας ήταν να φανεί πως στην χώρα μας δεν αντιμετωπίζουμε οργανωμένη αισχροκέρδεια.