Καμπανάκι από το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο για τις ετικέτες στα τρόφιμα-Τι λέει για την Ελλάδα

συνέδριο

Πηγή ΦΩΤΟ Reuters

 

“Καμπανάκι” για τις ετικέτες σε τρόφιμα της Ελλάδας έκρουσε το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο.

Όπως αναφέρει σε έκθεση του το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΕΣ), υπάρχουν σοβαρά ζητήματα σχετικά με την επισήμανση τροφίμων τόσο στην Ελλάδα όσο στην Ευρωπαϊκή Ένωση  γενικότερα.

Όπως επισημαίνεται, η Ελλάδα δεν έχει ορίσει ενιαίο φορέα για τον συντονισμό των ελέγχων, παρά τις σχετικές προβλέψεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας.  Αυτό έχει παρατηρηθεί να συμβαίνει και σε άλλα κράτη-μέλη της ΕΕ.  Μάλιστα σύμφωνα με το ΕΕΣ , η Ελλάδα είναι μεταξύ των χωρών της ΕΕ  που δεν έχει κάνει κοινοποίηση παραβάσεων- μέσω των ευρωπαϊκών συστημάτων διοικητικής συνδρομής- για επισήμανση τροφίμων.

Τι λέει η έκθεση για τους  Ευρωπαίους καταναλωτές

Επίσης στην έκθεση επισημαίνεται πως οι Ευρωπαίοι καταναλωτές είναι αντιμέτωποι με έναν «λαβύρινθο» ισχυρισμών, λογοτύπων και διαφημιστικών συνθημάτων και αυτό ενδέχεται να  τους προκαλέσει σύγχυση αλλά και να τους παραπλανήσει.

Παρόλο το ότι οι ετικέτες στα τρόφιμα υπάρχουν για να δίνουν στους καταναλωτές  πληροφορίες, όπως περιεχόμενο και ιδιότητες των προϊόντων, ωστόσο η χρήση αυτών γίνεται συχνά για εμπορικούς σκοπούς και υπερτονίζουν  πλεονεκτήματα όπως «υγιεινό», «βιολογικό» ή «χωρίς γλουτένη».

Μάλιστα σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο, υπάρχουν σημαντικά κενά στη νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και ελλείψεις σε ελέγχους και σε κυρώσεις. Τα ευρωπαϊκά νομοθετικά πλαίσια δεν μπορούν να παρακολουθήσουν τη δημιουργικότητα των επιχειρήσεων στη σήμανση, αφήνοντας τους καταναλωτές εκτεθειμένους σε παραπλανητικά μηνύματα, τονίζεται.

Σε κάθε περίπτωση οι υφιστάμενες ρυθμίσεις δεν είναι αρκετές για την προστασία  450 εκατομμύρια καταναλωτών  της ΕΕ από συχνά αβάσιμες ή υπερβολικές πληροφορίες.

Σημειώνεται δε πως η χρήση ισχυρισμών διατροφής και υγείας ακόμα και σε προϊόντα πλούσια σε ζάχαρη, λιπαρά ή αλάτι επιτρέπεται από την ΕΕ.

Ενδεικτικά αναφέρεται πως διαφημίζονται ενεργειακές μπάρες με  «υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη», ωστόσο αυτές  έχουν ζάχαρη.Ταυτόχρονα, πολλοί ισχυρισμοί σχετικά με φυτικές ουσίες ή «φυτικά προϊόντα» εξακολουθούν να είναι νομικά μη ρυθμισμένοι και συχνά επιστημονικά ατεκμηρίωτοι.

 

 

Exit mobile version