Ηλεκτρονικό «μάτι» της Εφορίας θα σαρώνει κάθε συναλλαγή στην αγορά – Τι πρέπει να κάνουν οι επαγγελματίες

«Τρέχουν» να προλάβουν εκατοντάδες
χιλιάδες επαγγελματίες τις προθεσμίες για την απόσυρση ή την αναβάθμιση
ταμειακών μηχανών «παλαιάς» τεχνολογίας: Ήδη η διαδικασία έχει ξεκινήσει και
πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το αργότερο έως τα τέλη Οκτωβρίου. Μέσα από αυτή την
διαδικασία σχεδόν 500.000 ταμειακές θα πρέπει να συνδεθούν με τα… κεντρικά του Υπουργείου Οικονομικών ώστε αυτό να
ενημερώνεται για κάθε συναλλαγή στην αγορά.


Γράφει ο
Βαγγέλης Δουράκης


Ο στόχος δεν
είναι άλλος από το να εκδίδεται η απόδειξη λιανικής πώλησης ταυτόχρονα
με την απόδειξη
του POS (σύστημα EFTPOS). Έτσι, το υπουργείο θα έχει την
δυνατότητα να πιάσει στην «φάκα» και εκείνες τις επιχειρήσεις, οι οποίες στις
συναλλαγές με πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες δεν εκδίδουν την απόδειξη λιανικής,
αποκρύπτοντας εισοδήματα από την Εφορία.


Έλεγχος της ροής των συναλλαγών
Οι
αποδείξεις που θα εκδίδονται μέσω ταμειακών μηχανών θα διαβιβάζονται στην
ψηφιακή πλατφόρμα myDATA. Η
υποχρεωτική διαβίβαση ηλεκτρονικών τιμολογίων στα… «κεντρικά» και η σύνδεση
των ταμειακών με την ΑΑΔΕ που ολοκληρώνεται μέσα στο φθινόπωρο χωρίς να
αναμένεται άλλη παράταση στην διαδικασία, θα επιτρέψει στο υπουργείο να ελέγχει την ροή των συναλλαγών. Και σε
συνδυασμό με την υιοθέτηση και άλλων «εργαλείων» η Εφορία ευελπιστεί να
«ξεσκεπάσει» το «μαύρο χρήμα» και έτσι φυσικά να μπουν και περισσότερα έσοδα
στα Κρατικά Ταμεία.


Τι πρέπει να κάνουν οι επαγγελματίες
Έτσι,
αναφορικά με την διασύνδεση φορολογικών μηχανισμών (ταμειακών μηχανών κ.λπ.) με
την ΑΑΔΕ, οι επιχειρήσεις που διαθέτουν φορολογικούς ηλεκτρονικούς μηχανισμούς
(ΦΗΜ) υποχρεούνται:


  • να
    αναβαθμίσουν τους φορολογικούς μηχανισμούς τους, ώστε να παράγουν
    αποδείξεις με ενσωματωμένο το QR Code ταυτοποίησης του φορολογικού
    μηχανισμού και της απόδειξης,
  • να
    διασυνδεθούν, ώστε να διαβιβάζουν τις συναλλαγές τους ανά συναλλαγή (1
    προς 1) σε πραγματικό χρόνο στην πλατφόρμα myDATA,
  • να
    αποσύρουν πλήρως παλαιούς φορολογικούς μηχανισμούς που δεν έχουν τη
    δυνατότητα διασύνδεσης, τακτοποιώντας την εικόνα τους στο Φορολογικό
    Μητρώο.


Η υποχρέωση
διασύνδεσης και οι αντίστοιχες προθεσμίες αναβάθμισης-απόσυρσης για τις
επιχειρήσεις που διαθέτουν ΦΗΜ διαμορφώνονται ως εξής:


  • Επιχειρήσεις που δεν εντάχθηκαν στους πληττόμενους ΚΑΔ λόγω COVID-19
    σύμφωνα με τις κανονιστικές πράξεις της διοίκησης και το φορολογικό έτος 2019
    είχαν ακαθάριστα έσοδα πάνω από 100.000 ευρώ. Η απόσυρση από τη χρήση αυτών των
    τύπων ΦΗΜ ολοκληρώνεται υποχρεωτικά μέχρι την 31η Αυγούστου 2021.
  • Επιχειρήσεις που δεν εντάχθηκαν στους πληττόμενους ΚΑΔ λόγω COVID-19
    σύμφωνα με τις κανονιστικές πράξεις της διοίκησης και το φορολογικό έτος 2019
    είχαν ακαθάριστα έσοδα μέχρι και 100.000 ευρώ. Η απόσυρση από τη χρήση αυτών
    των τύπων ΦΗΜ ολοκληρώνεται υποχρεωτικά μέχρι την 30ή Σεπτεμβρίου 2021.
  • Για όλες τις υπόλοιπες επιχειρήσεις, η απόσυρση των παλαιού τύπου ταμειακών
    μηχανών ολοκληρώνεται υποχρεωτικά μέχρι την 31η Οκτωβρίου 2021.






Τι
ισχύει με την ηλεκτρονική διαβίβαση τιμολογίων στην Εφορία

Σχετικά με
τη διαβίβαση παραστατικών εσόδων στην πλατφόρμα myDATA:


  • Από 1.10.2021 διαβιβάζουν υποχρεωτικά τα παραστατικά εσόδων τους, που
    εκδίδουν από την ημερομηνία αυτή και μετά οι επιχειρήσεις (φυσικά και
    νομικά πρόσωπα) με διπλογραφικά βιβλία με τζίρο άνω των 50.000 ευρώ και οι
    επιχειρήσεις (φυσικά και νομικά πρόσωπα) με απλογραφικά βιβλία με τζίρο
    άνω των 100.000 ευρώ.


  • Από 1.11.2021 διαβιβάζουν υποχρεωτικά τα παραστατικά εσόδων τους όλες οι
    υπόλοιπες επιχειρήσεις.


Τα παραστατικά εσόδων που έχουν εκδώσει ή θα εκδώσουν οι επιχειρήσεις μέχρι
την ημερομηνία έναρξης υποχρεωτικής διαβίβασης, πρέπει να διαβιβαστούν στην
πλατφόρμα του myDATA το αργότερο έως την 31.03.2022. Να σημειωθεί ότι ειδικά
για το 2021 η υποχρέωση διαβίβασης αφορά μόνο τα παραστατικά εσόδων και όχι
τους λογιστικούς χαρακτηρισμούς εξόδων. Στα
ηλεκτρονικά βιβλία της ΑΑΔΕ θα διαβιβάζεται και θα καταχωρίζεται η σύνοψη των
παραστατικών εσόδων / εξόδων των επιχειρήσεων, θα γίνεται χαρακτηρισμός των
καταχωρισμένων συναλλαγών, ενώ θα καταχωρίζονται οι λογιστικές εγγραφές
τακτοποίησης για τον προσδιορισμό του λογιστικού και του φορολογικού
αποτελέσματος κάθε έτους.


Απόδοση
του ΦΠΑ στο κράτος σε… real time

Η ηγεσία του
υπουργείου Οικονομικών «ποντάρει» πολλά τόσο στα ηλεκτρονικά βιβλία και την
υποχρεωτική διαβίβαση παραστατικών στο myDATA, όσο και τη διασύνδεση ταμειακών
μηχανών με την ΑΑΔΕ προκειμένου να περιοριστεί το φαινόμενο της φοροδιαφυγής.. Όλη αυτή η προσπάθεια για εντοπισμό του «μαύρου χρήματος» φαίνεται πως δεν θα
πάει άλλο πίσω και θα υιοθετηθούν τα πάντα βάσει του προγράμματος που έχει
εκπονηθεί, προκειμένου να «κουμπώσουν» όλα τα εργαλεία που απαιτείται να πέσουν
στην «μάχη» κατά της φοροδιαφυγής. Όπως είναι η διασύνδεση Εφορίας – ταμειακών
– POS, αλλά και η τεχνητή νοημοσύνη (data mining) στην διενέργεια ελέγχων.
Πώς φιλοδοξεί
όμως η ηγεσία του υπουργείου να λειτουργεί το νέο σύστημα μετά την υιοθέτηση
ηλεκτρονικών βιβλίων και την διασύνδεση Εφορίας – ταμειακών – POS; Όταν θα
γίνεται μια συναλλαγή με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα, θα εισπράττει το κράτος
τον ΦΠΑ που αντιστοιχεί στην απόδειξη ή το τιμολόγιο σε real time, δηλαδή σε
πραγματικό χρόνο. Αν η συναλλαγή γίνει με μετρητά τότε η διασύνδεση της
ταμειακής μηχανής με τον τραπεζικό λογαριασμό της επιχείρησης θα επιτρέπει την
επόμενη μέρα να γίνεται μεταφορά του ποσού που αντιστοιχεί στον ΦΠΑ, που αφορά
την κάθε απόδειξη.






Exit mobile version