Quantcast
Ιδιοκτήτες ακινήτων: Ζητούν κίνητρα για τις ανακαινίσεις κατοικιών - Τι δείχνει έρευνα - enikonomia.gr
share

Ιδιοκτήτες ακινήτων: Ζητούν κίνητρα για τις ανακαινίσεις κατοικιών – Τι δείχνει έρευνα

δημοσιεύτηκε:

Το 65% των Ελλήνων ιδιοκτητών
θέλει να ανακαινίσει τις κατοικίες του αλλά δεν μπορεί, όπως προκύπτει από σχετική
έρευνα που διενήργησε η Διεθνής Ένωση Ιδιοκτητών Ακινήτων (International
Union of Property Owners – UIPI) μέλος της οποίας είναι η ΠΟΜΙΔΑ. Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Ομοσπονδία, η παρούσα έκθεση άντλησε δεδομένα και συμπεράσματα από τα
αποτελέσματα που ελήφθησαν στην Ελλάδα, όπου 728 άτομα απάντησαν στην
διαδικτυακή έρευνα μέσω της ιστοσελίδας της ΠΟΜΙΔΑ:
-55,63% εξ αυτών ήταν ιδιοκάτοικοι,
-42,03% από αυτούς ήταν εκμισθωτές
κατοικιών και
-οι υπόλοιποι συμμετέχοντες ήταν
διαχειριστές ή χρήστες κατοικιών, και
-72% εξ αυτών δήλωσε ότι είναι
μικρομεσαίοι ιδιοκτήτες που κατέχουν μεταξύ 1 και 5 ακινήτων.
Κύρια ευρήματα της έρευνας ήταν:
-Ότι το 86% των ερωτηθέντων θεωρούν
σημαντικό να ανακαινίσουν τις ιδιοκτησίες τους κάνοντάς τις ενεργειακά
αποδοτικότερες και βιώσιμες, και ότι το 65% των ερωτηθέντων θέλουν αλλά δεν
μπορούν να ανακαινίσουν τις κατοικίες τους!
-Ότι η έλλειψη επιδότησης και
ουσιαστικών φορολογικών κινήτρων είναι από τα κύρια εμπόδια για την ανακαίνιση
κατοικιών και πρέπει να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά καθόσον πρέπει όλοι να
συνειδητοποιήσουν ότι οι ιδιοκτήτες ακινήτων είναι οι πλέον κρίσιμοι παράγοντες
για την επιτυχία στο «Κύμα Ανακαίνισης» (Renovation Wave).
Προθυμία των Ελλήνων ιδιοκτητών να
ανακαινίσουν

Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν
την έντονη προθυμία των Ελλήνων ιδιοκτητών να ανακαινίσουν τα σπίτια τους.
Συγκεκριμένα το 86,26% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι είναι ωφέλιμο να κάνουν τις
ιδιοκτησίες τους πιο ενεργειακά αποδοτικές και βιώσιμες προκειμένου:
-να αυξήσουν την μισθωτική ή
εμπορική αξία του ακινήτου τους (71,57%),
-να εξοικονομήσουν χρήματα (71,24%),
-να βοηθήσουν το περιβάλλον (58,01
%) και
-να ζήσουν πιο άνετα (51,14%).
Επιπλέον, οι μισοί από τους
ερωτηθέντες βλέπουν οφέλη σε όλες τις κατηγορίες.
Πριν από το χτύπημα της πανδημίας,
το 71% των ερωτηθέντων σχεδίαζε να πραγματοποιήσει μικρές ή εκτεταμένες
εργασίες ανακαίνισης για να καταστήσει την κατοικία τους ή τις ιδιοκτησίες τους
ενεργειακά πιο αποδοτικές. Από αυτούς:
-το 65,98% σχεδίαζε την
αντικατάσταση παραθύρων,
-το 61,41% την ανακαίνιση της
μόνωσης,
-το 56,64% την αντικατάσταση
θερμικών εγκαταστάσεων και
-το 36,31% την ανακαίνιση της
πρόσοψης.
Ανακαινίσεις σχετικά με την
αντικατάσταση συμβατικών πηγών ενέργειας που ήταν επίσης δημοφιλείς ανάμεσα
στους Έλληνες ιδιοκτήτες ακινήτων είναι οι εξής:
-ηλιακή ενέργεια (25,73%),
-ανακαίνιση οροφής (23,86%),
-εγκατάσταση έξυπνων συστημάτων
(20,95%),
-αντικατάσταση εγκαταστάσεων
φωτισμού (19,92%) και
-αντικατάσταση οικιακών συσκευών
(14,52%).
Μικρότερο ενδιαφέρον κατεγράφη για
την ανακαίνιση συστημάτων εξαερισμού και την αντικατάσταση της συμβατικής πηγών
ενέργειας με γεωθερμική ενέργεια και άλλες μεθόδους.
Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός ανά
ακίνητο που οι ερωτηθέντες ήταν πρόθυμοι να επενδύσουν στις ανακαινίσεις ήταν:
-έως 5.000 ευρώ στο 16,39% των
ερωτηθέντων
-μεταξύ 5.000 και 10.000 ευρώ στο
35.48%,
-μεταξύ 10.000 και 20.000 ευρώ στο
26.14%
-από 20.000 και άνω στο 21,99% των
ερωτηθέντων.
Εμπόδια στην ανακαίνιση
Μεταξύ εκείνων που δεν σχεδιάζουν να
ανακαινίσουν,
-το 64,77% δήλωσε ότι θα ήθελε να
ανακαινίσει αλλά δεν διαθέτει τα απαραίτητα κεφάλαια και
-το 17,62% δήλωσε ότι τα
σπίτια/ακίνητά τους δεν χρειάζονται ανακαίνιση.
Οι υπόλοιποι έδειξαν ότι δεν
γνωρίζουν αρκετά για το θέμα ή δεν μπορούν να βρουν εξειδικευμένες υπηρεσίες,
αλλά ένα υψηλό ποσοστό των ερωτηθέντων δήλωσε άλλους λόγους όπως ανακαινίσεις
που είχαν προηγουμένως διεξαχθεί, την αβεβαιότητα της απόσβεσης της επένδυσης ή
προβλήματα συνιδιοκτησίας.
Όσον αφορά τα πιθανά προγράμματα
βοήθειας που θα μπορούσαν να συνδράμουν στο να αλλάξουν γνώμη για την
ανακαίνιση ιδιοκτήτες ακινήτων σχετικά με την ανακαίνιση:
-το 49,74% απάντησε θετικά (49,74%)
σε εργαλεία χρηματοδότησης,
-το 24,35% απάντησε αρνητικά και
-το 25,91% παρέμεινε αναποφάσιστο.
Στο ερώτημα σχετικά με τη
συγκέντρωση επαγγελματικών υπηρεσιών όπως τα One-Stop-Shops (OSS) που θα
συμβούλευαν και θα διευκόλυναν τους ενδιαφερόμενους ιδιοκτήτες να αποφασίσουν:
-33,68% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι
θα άλλαζε γνώμη,
-26,94% δεν θα άλλαζε γνώμη και
-39,38 % δηλώνει αναποφάσιστο.
Επίδραση του Covid-19 στην
ανακαίνιση

Η κρίση που έφερε η πανδημία του
Covid-19 έχει επηρεάσει τις δυνατότητες και τις προσδοκίες νοικοκυριών και
επιχειρήσεων από όλες τις απόψεις. Όσον αφορά την ανακαίνιση κατοικιών, το
67,41% των Ελλήνων ιδιοκτητών ακινήτων τόνισε σε αυτήν την έρευνα ότι η
πανδημία άλλαξε τα σχέδιά τους. Συγκεκριμένα:
-64,93% αποφάσισαν ως επί το
πλείστον να αναβάλουν τα σχέδιά τους,
-23,98% εγκατέλειψαν την ιδέα και
-19,23% μείωσαν τα σχέδιά τους.
Όσον αφορά τους νέους
προϋπολογισμούς που σκέφτονταν αυτοί οι ερωτηθέντες να επενδύσουν στην
ανακαίνιση, διπλασιάστηκε το ποσοστό των ατόμων που υπολογίζουν να δαπανήσουν
λιγότερα από 5.000 ευρώ ενώ μειώθηκε σημαντικά το ποσοστό των ατόμων που
επιθυμούσαν να επενδύσουν μεταξύ 5.000 και 20.000 ευρώ ή περισσότερα από 20.000 ευρώ .
Γενικότερα, 6 στους 10 ερωτηθέντες
σε αυτήν την έρευνα στην Ελλάδα δήλωσαν ότι το Covid-19 και η συνακόλουθη κρίση
επηρέασαν αρνητικά την άποψή τους για την ανακαίνιση. Οι περισσότεροι από τους
ιδιοκτήτες ακινήτων που άλλαξαν γνώμη τη θεωρούν συγκριτικά σημερινή μικρότερη
προτεραιότητα (73,39%), ενώ ποσοστό 22,74% πιστεύει ότι είναι πιο σημαντική από
ποτέ.
Κίνητρα για ανακαίνιση
Καθώς το οικονομικό είναι το πλέον
βασικό εμπόδιο που αντιμετωπίζουν οι ιδιοκτήτες ακινήτων για την πραγματοποίηση
ανακαίνισης, τα κίνητρα που οι ερωτηθέντες εκτιμούν ως απολύτως απαραίτητα για
να τους βοηθήσουν είναι:
-Επιδότηση των ανακαινίσεων
(74,61%),
-Έκπτωση στον φόρο ακινήτων (ΕΝΦΙΑ)
(71,83%),
-Έκπτωση και φοροαπαλλαγές στον φόρο
εισοδήματος (46,75%) και
-Μείωση του ΦΠΑ (40,40%).
Υπηρεσίες όπως επαγγελματικές και
τεχνικές συμβουλές (24,92%) και One-Stop-Shops (OSS) (18,58%) είναι επίσης σε
υψηλή εκτίμηση από τους ερωτηθέντες. Άλλα κίνητρα όπως διαφορετικοί τύποι επισκευαστικών
δανείων και δάνεια με ευνοϊκούς όρους είναι επίσης ευπρόσδεκτα, αλλά σε
χαμηλότερο ποσοστό.
Τελικά συμπεράσματα της έρευνας για
την Ελλάδα

-8 στους 10 ερωτηθέντες θεωρούν
ωφέλιμο να κάνουν τις ιδιοκτησίες τους πιο ενεργειακά αποδοτικές. Περισσότεροι
από τους μισούς το εξετάζουν για να αυξήσουν την αξία του ακινήτου τους ή
να εξοικονομήσουν χρήματα και να βοηθήσουν το περιβάλλον, κάτι που
υποδεικνύει ότι τα οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη είναι συμβατά και
μπορούν να επιτευχθούν παράλληλα.
-Οι ιδιοκτήτες ακινήτων
βρίσκονται αντιμέτωποι με πολλά οικονομικά βάρη και ενώ υπάρχει
ενδιαφέρον, υπάρχει μεγάλη έλλειψη πληροφόρησης και ανησυχίας για το θέμα
της ανακαίνισης. Περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες δήλωσαν ότι θα
ήθελαν να ανακαινίσουν αλλά δεν έχουν τα απαραίτητα κεφάλαια, ενώ ένα
σημαντικό ποσοστό των ατόμων που δεν είναι πρόθυμοι να ανακαινίσουν,
απάντησαν ότι προγράμματα ουσιαστικής χρηματοδότησης και οργανωμένες
επαγγελματικές υπηρεσίες, όπως τα One-Stop-Shops (OSS) θα βοηθούσαν στο να
αλλάξουν γνώμη.
-Η κρίση του Covid-19 είχε
μεγάλο αντίκτυπο στα σχέδια ανακαίνισης: οι ερωτηθέντες που επλήγησαν από
την πανδημία αποφάσισαν κυρίως να αναβάλουν ή να εγκαταλείψουν τα σχέδια
τους για ανακαίνιση. Επίσης, η κρίση έχει μεγάλο αντίκτυπο στις απόψεις
τους: η πλειοψηφία των Ελλήνων ιδιοκτητών ακινήτων θεωρούν τώρα την
ανακαίνιση μικρότερη προτεραιότητα, και σε κάθε περίπτωση πολύ δυσκολότερα
επιτεύξιμη.
-Η έλλειψη επιδότησης και
ουσιαστικών φορολογικών κινήτρων είναι από τα κύρια εμπόδια που βρίσκουν
οι ερωτηθέντες όταν πρόκειται για την ανακαίνιση και πρέπει να
αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά καθόσον πρέπει όλοι να συνειδητοποιήσουν
ότι οι ιδιοκτήτες ακινήτων είναι οι πλέον κρίσιμοι παράγοντες για την
επιτυχία στο «Κύμα Ανακαίνισης» (Renovation Wave).
-Επαγγελματικές και τεχνικές συμβουλές και απλουστευμένες λύσεις
προσανατολισμένες στον χρήστη, όπως τα One-Stop-Shops (OSS), είναι ένα άλλο
βασικό κίνητρο που οι ερωτηθέντες χρειάζονται για να ανακαινίσουν, οι οποίες
και εξακολουθούν να απέχουν πολύ από τον μέσο πολίτη.

share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.