ΕΣΕΕ: Να γίνει σεβαστό από τους θεσμούς, στην αξιολόγηση της Ελλάδας, το κοινό μήνυμα των Ευρωπαίων εργοδοτών για το 2017

Οι Ευρωπαίοι εργοδότες πιστεύουν ακράδαντα στην ΕΕ και το κεντρικό
κομμάτι της ενιαίας αγοράς, η οποία παρέχει ένα πλαίσιο για τις επιχειρήσεις να
αναπτυχθούν, να δημιουργήσουν θέσεις απασχόλησης και να συμβάλλουν έτσι στην
κοινωνική πρόοδο στην Ευρώπη. Στον τομέα των κοινωνικών υποθέσεων, όπως
αναφέρει ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Βασίλης Κορκίδης, η Συνθήκη της ΕΕ καθιστά σαφές
ότι οι δράσεις της ΕΕ μπορούν μόνο να συμπληρώνουν τα κράτη μέλη στην ευθύνη
τους να διαμορφώνουν την κοινωνική πολιτική, να ρυθμίζουν τις αγορές εργασίας
να σχεδιάζουν και να διαχειρίζονται εθνικά κοινωνικά συστήματα. Ο ευρωπαϊκός
πυλώνας κοινωνικών δικαιωμάτων θα πρέπει να σέβεται αυτή τη κατανομή ευθυνών.


Πρόκειται για επιχειρήσεις που θα οδηγήσουν σε βελτιώσεις για την
ευημερία των Ευρωπαίων πολιτών. Κάθε επένδυση στην Ευρώπη, παράγει περισσότερη
ανάπτυξη και δημιουργεί θέσεις εργασίας. Για να γίνει αυτό, πρέπει να είναι
ανταγωνιστική και χρειάζονται ένα περιβάλλον φιλικό προς τις επιχειρήσεις, με
ιδιαίτερα αποδοτικές υπηρεσίες γενικού συμφέροντος. Οι ειδικές ανάγκες των ΜμΕ
πρέπει να λαμβάνονται δεόντως υπόψη. Η θέσπιση αυστηρότερων νόμων εργασίας και
κοινωνικής ασφάλισης θα ήταν λανθασμένη προσέγγιση.


Η Ευρώπη ξεχωρίζει παγκοσμίως ως η περιοχή με τα υψηλότερα επίπεδα
κοινωνικής ευημερίας και της κοινωνικής δικαιοσύνης. Γενικά, και παρά τις
διαφορές μεταξύ των κρατών μελών της, η ΕΕ είναι η περιοχή με τα πιο
ανεπτυγμένα κοινωνικά συστήματά σε παγκόσμια σύγκριση. Ενώ η ΕΕ αντιπροσωπεύει
το 7% του παγκόσμιου πληθυσμού, παράγει το 20% του παγκόσμιου ΑΕΠ και το
μερίδιό σε παγκόσμιο επίπεδο δημόσιων δαπανών για κοινωνικές διατάξεις είναι
περίπου 40%.


Οι οικονομικές και κοινωνικές προκλήσεις της Ευρώπης είναι αλληλένδετες
και απαιτούν ολοκληρωμένη δράση σε όλα τα επίπεδα. Η μονιμοποίηση των
κοινωνικών προβλημάτων στην Ευρώπη δεν οφείλονται σε έλλειψη μέτρων κοινωνικής
πολιτικής, αλλά στην έλλειψη της παγκόσμιας ανταγωνιστικότητας. Ως εκ τούτου, η
εστίαση αποκλειστικά στα κοινωνικά δικαιώματα στον προτεινόμενο πυλώνα της
Επιτροπής δεν είναι η σωστή προσέγγιση. Οι κοινωνικές προκλήσεις θα
αντιμετωπιστούν μόνο μέσω οικονομικής ανάπτυξης, με τη δημιουργία νέου πλούτου
και με επέκταση απασχόλησης. Η κοινωνική εταιρική σχέση πρέπει να είναι σεβαστή
και θα προωθείται ως ένα θεμελιώδες μέρος της πολιτικής επίτευξης αυτών των
στόχων σε καλεί τομέα.


Οι δυσκολίες για την επίτευξη της οικονομικής και κοινωνικής σύγκλισης
στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια μπορεί σε μεγάλο βαθμό να εξηγηθεί από την
ανεπαρκή εφαρμογή εθνικών διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Οι συνθήκες-πλαίσιο για
τις επιχειρήσεις που πρέπει να βελτιωθούν, παρουσιάζουν αδυναμίες στις εθνικές
αγορές εργασίας και πρέπει να εξεταστούν δεόντως για την επίτευξη καλύτερων κοινωνικών
αποτελεσμάτων στην ΕΕ.. Αναφορικά με τη νομοθεσία της ΕΕ, είναι απαραίτητο να
επικεντρωθεί στην ορθή εκτέλεση και την εφαρμογή της ισχύουσας κοινωνικής
νομοθεσίας της, αντί να παράγουν συνεχώς αναθεωρήσεις. Οι νέες πρωτοβουλίες
δημιουργούν αβεβαιότητες για τις επιχειρήσεις σχετικά με τους κανόνες που θα
εφαρμοστούν στο μέλλον και υπονομεύουν την δημιουργία θέσεων απασχόλησης.


Τα Κράτη-μέλη της ΕΕ πρέπει επίσης να συνεχίσουν τις προσπάθειες για
την ενίσχυση των δημόσιων οικονομικών τους. Οι Ευρωπαϊκοί δημοσιονομικοί
κανόνες, η ρύθμιση του τραπεζικού τομέα, καθώς και οι επενδυτικές πολιτικές θα
πρέπει να αποσκοπούν στην προώθηση φιλοαναπτυξιακής δημοσιονομικής εξυγίανσης.
Θα πρέπει να επιτρέπουν επάρκεια για δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις που θα συμβάλλουν
στην αύξηση της παραγωγικότητας της οικονομίας, σε υποδομές, μεταφορές,
ενέργεια, εκπαίδευση.


Οι Ευρωπαίοι εργοδότες υποστηρίζουν πλήρως τον στόχο της Ευρωπαϊκής
Ένωσης να εργαστεί για τη βιώσιμη ανάπτυξη της Ευρώπης με γνώμονα την ισόρροπη
οικονομική ανάπτυξη και τη σταθερότητα των τιμών, μια άκρως ανταγωνιστική
κοινωνική οικονομία της αγοράς, με στόχο την πλήρη απασχόληση και την κοινωνική
πρόοδο. Υπογραμμίζουν ότι, για να είναι βιώσιμη, τα εθνικά συστήματα κοινωνικής
ασφάλισης πρέπει συνεχώς να προσαρμόζονται στις μεταβαλλόμενες οικονομικές και
κοινωνικές πραγματικότητες. Ως παράδειγμα για να ανταποκριθεί καλύτερα στις
ανάγκες αλλαγής δεξιοτήτων ή αναβάθμισης των δεξιοτήτων, εκείνων που θα
επηρεαστούν από την ψηφιοποίηση. Οι προκλήσεις που απορρέουν από νέα
επιχειρηματικά μοντέλα και τις μορφές εργασίας σε μια ολοένα και περισσότερο
ψηφιακή οικονομία προσφέρει την ευκαιρία να αναθεωρήσουμε και να βελτιώσουμε
τον τρόπο που διοργανώνονται σε εθνικό επίπεδο των αγορών εργασίας και των
κοινωνικών συστημάτων μας.


Οι Ευρωπαίοι εργοδότες στηρίζουν τις προσπάθειες της ΕΕ για την
ενίσχυση του συντονισμού των εθνικών πολιτικών για τη βελτίωση της οικονομικής
ανάπτυξης στα κράτη μέλη, και υποστηρίζουν τη σταδιακή σύγκλιση των συνθηκών
διαβίωσης και εργασίας σε όλη την Ευρώπη. Η Διαδικασία του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου
θα πρέπει να παραμείνει το κύριο πολιτική όχημα στην πρόοδο για την
αντιμετώπιση των διαρθρωτικών αδυναμιών της Ευρώπης από την άποψη της
οικονομίας ως μέρος μιας συνεκτικής ευρωπαϊκής στρατηγικής.


Η ΕΕ, τα κράτη μέλη και οι κοινωνικοί εταίροι πρέπει να εργαστούν από
κοινού για την υποστήριξη των απαραίτητων μεταρρυθμίσεων. Ιδίως σε ορισμένες
χώρες απαιτείται πρόοδος. Αυτό είναι ζωτικής σημασίας για τη βελτίωση της
ιδιοκτησίας και την εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων στην εθνική αγορά εργασίας. Σε
αυτό, πρέπει να τηρούνται οι αρμοδιότητες της ΕΕ για τα κράτη μέλη και η
αυτονομία των κοινωνικών εταίρων. Αυτό σημαίνει ότι η αρχή της επικουρικότητας,
όπως αυτή καθιερώνεται με τη Συνθήκη, πρέπει να είναι στο επίκεντρο της
πολιτικής.


Όσον αφορά τις εργασίες σχετικά με την βελτίωση των κοινωνικών
δικαιωμάτων, πρέπει να γίνουν σε ένα πυλώνα, στο πλαίσιο της διαδικασίας του
Ευρωπαϊκού Εξαμήνου, χωρίς να δημιουργηθεί ένα παράλληλο σύστημα. Αυτό που
πρέπει να αποφευχθεί είναι η αναπαραγωγή των υφιστάμενων αποτελεσμάτων
απασχόλησης και των βασικών κοινωνικών δεικτών. Τα καλά σχεδιασμένα σημεία
αναφοράς μπορεί να λειτουργήσουν ως πυξίδα για τις απαραίτητες εθνικές
μεταρρυθμίσεις με στόχο να αυξήσουν τις επιδόσεις των αγορών εργασίας και των
κοινωνικών συστημάτων. Μια τέτοια άσκηση αναφοράς πρέπει να εφαρμόζονται μόνο
όπου είναι σκόπιμο, λαμβάνοντας υπόψη το αντικείμενο. Πρέπει να υπάρξει σαφής
καθορισμός των προτεραιοτήτων για τα θέματα που καλύπτονται, εστιάζοντας σε αυτά
που θα έχουν θετικό αντίκτυπο στην ανταγωνιστικότητα, την απασχόληση, την
βιωσιμότητα και την επάρκεια των κοινωνικών συστημάτων. Αυτή η άσκηση πρέπει να
είναι μια κοινή προσπάθεια από το Συμβούλιο, την Επιτροπή, τα κράτη μέλη και
τους κοινωνικούς εταίρους.


Η συγκριτική αξιολόγηση θα πρέπει να σέβεται επίσης πλήρως τα όρια των
αρμοδιοτήτων της ΕΕ και την αρχή της επικουρικότητας σύμφωνα με τη Συνθήκη,
καθώς και την αυτονομία των κοινωνικών εταίρων στα κράτη μέλη και να σέβεται
πλήρως την εθνική ρύθμιση του ημερομισθίου.



Η ΕΣΕΕ είναι πλήρες μέλος των ΔΣ σε δύο από τους ευρωπαϊκούς
κοινωνικούς εταίρους την UEAPME και την EUROCOMMERCE, έχει λοιπόν συνυπογράψει
το κοινό μήνυμα για λογαριασμό της Ελλάδας, ενώ έχει επανειλλημένα υποστηρίξει
την ανάγκη για “ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΜΕ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ” στην Ευρώπη. Ως εκ
τούτου θεωρεί υποχρέωση της να διαβιβάσει το αρχικό αγγλικό κείμενο στους
ευρωπαικούς θεσμούς και το ΔΝΤ, ενόψει της διαδικασίας ολοκλήρωσης της 2ης
αξιολόγησης του 3ου μνημονιακού προγράμματος για την Ελλάδα και να ζητήσει να
γίνει σεβαστό, αναφορικά με τις εκτός ευρωπαικού πλαισίου απαιτήσεις τους.

Διαβάστε εδώ το αγγλικό κείμενο

Exit mobile version