Το σύνολο της διεθνούς ναυτιλιακής βιομηχανίας καταφθάνει τα επόμενα εικοσιτετράωρα στην Αθήνα για τη μεγαλύτερη διεθνή έκθεση του κλάδου, τα Ποσειδώνια. Μαγνήτης, ο μεγαλύτερος και ίσως ανταγωνιστικότερος στόλος του κόσμου, ο ελληνικός. Φέτος η ελληνόκτητη ναυτιλία εμφανίζεται ακόμα πιο ισχυρή, παρά την παρατεταμένη κρίση στις ναυλαγορές ξηρού φορτίου.
Η έκθεση, που πραγματοποιείται κάθε δύο χρόνια, έχει συγκεντρώσει, για όλους τους παραπάνω λόγους, περί τους 1.800 εκθέτες που αναμένουν, στο Metropolitan Expo –στο αεροδρόμιο–, από τις 6 έως και τις 10 Ιουνίου, περισσότερους από 20.000 επισκέπτες από όλο τον κόσμο. Ναυπηγεία, νηογνώμονες, εθνικά νηολόγια, προμηθευτές ναυτιλιακού εξοπλισμού, ασφαλιστικές εταιρείες, τράπεζες και ιδιωτικά επενδυτικά κεφάλαια, εταιρείες εμπορίας καυσίμων, νομικά γραφεία, λιμενικοί οργανισμοί, ξένες ναυτιλιακές εταιρείες, αλλά και εκπρόσωποι διεθνών οργανισμών, όπως ο International Maritime Organization του ΟΗΕ, και η Eυρωπαϊκή Επιτροπή συρρέουν στην Αθήνα, επιζητώντας μερίδιο από τον κύκλο εργασιών που δημιουργεί η ελληνόκτητη ποντοπόρος ναυτιλία, παγκοσμίως.
Πρωτιές
Και η ναυτιλία των Ελλήνων είναι φέτος ακόμα πιο ισχυρή σύμφωνα με την Καθημερινή. Είναι πρώτη παγκοσμίως σε χωρητικότητα, πρώτη σε αριθμό πλοίων, πρώτη στις αγοραπωλησίες, πρώτη στα δεξαμενόπλοια, πρώτη στα φορτηγά και πρώτη σε αξία στόλου. Η μόνη ελληνική βιομηχανία που διακρίνεται διεθνώς, και μάλιστα με πρωταγωνιστικό ρόλο.
Ο ελληνόκτητος στόλος αριθμεί 4.585 πλοία (άνω των 1.000 gt), με συνολική χωρητικότητα εκτοπίσματος (dwt) 341,17 εκατ. τόνων, σύμφωνα με στοιχεία της IHS Maritime & Trade/World Shipping Encyclopaedia και την ετήσια έκθεση της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών. Αυτός ο εμπορικός στόλος αντιπροσωπεύει το 19,63% του παγκόσμιου στόλου σε όρους χωρητικότητας και το 49,96% του στόλου της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Η χωρητικότητά του κατά το 2015 αυξήθηκε κατά 22%, καθώς οι Ελληνες εφοπλιστές αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερα και πιο σύγχρονα πλοία, παρά την κρίση στις ναυλαγορές και τη συρρίκνωση των τραπεζικών χρηματοδοτήσεων στον κλάδο από το σύνολο των ευρωπαϊκών τραπεζών.
Πλοία μικρής ηλικίας
H μέση ηλικία αυτού του στόλου είναι 11,2 έτη, έναντι 14,4 έτη του παγκοσμίου. Οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων ελληνικών συμφερόντων ανήλθαν πέρυσι σε 407 πλοία (άνω των 1.000 gt) σε σύνολο 3.507 παραγγελιών διεθνώς, ενώ ήταν πρώτοι στις αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων ποντοπόρων, συμμετέχοντας ως αγοραστές ή πωλητές στο 50% του συνόλου των συναλλαγών που έγιναν διεθνώς στη δευτερογενή αγορά.
Η ελληνική πλοιοκτησία ελέγχει έτσι το 30,14% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων, το 21,18% του παγκόσμιου στόλου φορτηγών πλοίων χύδην φορτίων και το 16,61% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς χημικών και παράγωγων προϊόντων πετρελαίου σε όρους χωρητικότητας.
Στόλος αξίας 90 δισ. δολ.
Η τρέχουσα αξία του ελληνικού στόλου, σύμφωνα με την επεξεργασία των δεδομένων που πραγματοποίησε για λογαριασμό της Καθημεριονής η VesselsValue, διεθνής συμβουλευτική εταιρεία που ειδικεύεται στις αποτιμήσεις ποντοπόρων, ανέρχεται στα 90 δισ. δολ. Η διαφορά είναι της τάξεως του 10% από τη δεύτερη Ιαπωνία, 30% από την τρίτη Κίνα και υπερδιπλάσια από αυτή των 42 δισ. του γερμανικών συμφερόντων στόλου.
Με δεδομένα αυτά τα μεγέθη, καθίστανται σαφείς οι λόγοι του ενδιαφέροντος που δείχνει για τα Ποσειδώνια η διεθνής ναυτιλιακή κοινότητα. Είναι χαρακτηριστικό πως το επόμενο πενθήμερο θα γίνουν περισσότερα από 40 συνέδρια, σεμινάρια, workshop και συνεντεύξεις Τύπου αλλά και δεκάδες παρουσιάσεις. Τη μεγαλύτερη παρουσία θα έχει η Κίνα, ενώ δυναμικό «παρών» θα δώσει η Ιαπωνία και η Νότιος Κορέα, δηλαδή τα τρία μεγαλύτερα ναυπηγικά κράτη διεθνώς.
Τα Ποσειδώνια 2016 τελούν υπό την αιγίδα της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, του υπ. Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, του Δήμου Πειραιά, του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδας, της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου, της Ενωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων και του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας.