Άρθρο του προέδρου του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΕΕΑ) και και Επίτιμου Διδάκτορα στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς (ΠΑ.ΠΕΙ.), Γιάννη Χατζηθεοδοσίου.
«Στην επιτυχημένη πορεία των εκπτώσεων στηρίζεται μεγάλο μέρος των ελπίδων των μικρομεσαίων»
Σχεδόν μία εβδομάδα πέρασε από την έναρξη της εκπτωτικής περιόδου και τα πρώτα μηνύματα δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι δεν μπορεί να βελτιωθεί η αγοραστική κίνηση στην συνέχεια.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τις πρώτες παρατηρήσεις παραγόντων της αγοράς, η κίνηση για την ώρα είναι υποτονική. Κάτι που μπορεί να εξηγηθεί εύκολα, αν παρατηρήσει κάποιος τα ευρήματα της πρόσφατης έρευνας που έκανε η εταιρεία Pulse για λογαριασμό του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών. Όπως προκύπτει λοιπόν, το 26% των ερωτηθέντων έχει περιορίσει τους τελευταίους μήνες τα έξοδα για ένδυση – υπόδηση, το 25% για ενέργεια, το 20% για βασικά αγαθά (τρόφιμα κ.λπ.) και το 13% για ψυχαγωγία, ταξίδια, ενώ πάνω από τους μισούς δηλώνουν ότι θα κάνουν μειωμένες διακοπές φέτος, κυρίως λόγω οικονομικών δυσκολιών.
Άρα αυτό που είναι ξεκάθαρο είναι ο περιορισμός της καταναλωτικής δυνατότητας των Ελλήνων, καθώς προηγείται η ανάγκη για την κάλυψη των πιο άμεσων αναγκών και υποχρεώσεων με αποτέλεσμα να μην περισσεύει εισόδημα για αγορές διαφόρων καταναλωτικών αγαθών. Κάτι που επηρεάζει άμεσα τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες που βλέπουν τους τζίρους τους να κινούνται σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Μία μεγάλη ελπίδα για την αναστροφή του κλίματος και για την ενίσχυση της κατανάλωσης, είναι η αύξηση των ξένων επισκεπτών. Ο τουρισμός μπορεί να αναδειχθεί στον καθοριστικότερο παράγοντα αντιμετώπισης της νέας κρίσης. Ήδη ένα μεγάλο ποσοστό των καταναλωτών σε τουριστικά σημεία, είναι ξένοι επισκέπτες. Ένα μέρος της προσδοκίας για μία επιτυχημένη εκπτωτική περίοδο λοιπόν, σχετίζεται άμεσα με την πορεία του τουρισμού.
Επειδή όμως υπάρχουν πάρα πολλές επιχειρήσεις σε σημεία που δεν αποτελούν τουριστικούς προορισμούς, είναι επιβεβλημένο να αυξηθεί το διαθέσιμο εισόδημα των πολιτών της χώρας. Γιατί μπορεί στο κέντρο της Αθήνας να βλέπουμε τουρίστες να μπαίνουν στα μαγαζιά, αλλά δεν συμβαίνει το ίδιο στις αγορές της Νέας Ιωνίας, της Πατησίων, της Νέας Σμύρνης, κλπ.
Οπότε αν θέλουμε στο τέλος του Αυγούστου το πρόσημο των εκπτώσεων να είναι θετικό για τις επιχειρήσεις, θα πρέπει να βρούμε τους τρόπους εκείνους που θα μειώνουν τα βάρη ων καταναλωτών, ώστε να περισσεύει έστω και ένα ελάχιστο ποσό που θα κατευθυνθεί στην ουσιαστική στήριξη της αγοράς.
Η κίνηση που μπορεί να έχει άμεσα αποτελέσματα, είναι η μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα και του ΦΠΑ στα βασικά αγαθά. Αν ο πολίτης δει ότι μπορεί να ανταποκριθεί στις άμεσες υποχρεώσεις του, τότε είναι βέβαιο ότι θα διαθέσει μέρος του εισοδήματος του και σε αγορές άλλων αγαθών και προϊόντων. Σε διαφορετική περίπτωση, και 12 μήνες το χρόνο να έχουμε εκπτώσεις, αύξηση στην κατανάλωση δεν θα δούμε. Καλές οι επιδοτήσεις, όμως το μέλημα μας πρέπει να είναι η συγκράτηση των τιμών. Γιατί αν συνεχιστούν οι σημερινές πληθωριστικές πιέσεις, τότε προβλέπεται ότι από το φθινόπωρο θα βιώσουμε πολύ πιο δύσκολες καταστάσεις.