«Φρέσκο χρήμα» μέσω των νέων Αναπτυξιακών – Ποιες κατηγορίες επενδύσεων μπαίνουν στο «παιχνίδι» των χρηματοδοτήσεων

Ανοίγει η «βεντάλια» των επενδυτικών σχεδίων που
θα επιδοτούνται μέσω των νέων Αναπτυξιακών καθεστώτων: Το «λίφτινγκ» θα είναι
δραστικό και θα αγγίξει και τις στρατηγικές επενδύσεις, όπου θα δοθούν και κίνητρα κεφαλαιακής μορφής, δηλαδή «φρέσκο χρήμα». Θα υιοθετηθούν διαδικασίες «εξπρές» στην έγκριση
και την εκταμίευση των επιδοτήσεων και υπολογίζεται πως από την ημέρα υποβολής του
κάθε επενδυτικού σχεδίου, η διαδικασία θα ολοκληρώνεται μέσα σε έναν κύκλο 120
ημερών.


Γράφει
ο Βαγγέλης Δουράκης

Με
τα νέα Αναπτυξιακά καθεστώτα στόχος είναι αφενός μεν η επιτάχυνση των απαιτούμενων διαδικασιών
για ιδιωτικές και στρατηγικού χαρακτήρα επενδύσεις, αφετέρου δε, ο εμπλουτισμός
των σχεδίων που θα μπορούσαν να ενταχθούν στο πλαίσιο που θα διαμορφωθεί ή που
θα είχαν την δυνατότητα να χαρακτηριστούν ως στρατηγικές επενδύσεις. Όσον
αφορά στις νέες διαδικασίες «εξπρές» που θα υιοθετηθούν το κάθε επενδυτικό σχέδιο μέσα σε 60 ημέρες
θα παίρνει το «πράσινο φως» ή θα απορρίπτεται και εντός δύο μηνών από την
έγκριση θα εκταμιεύονται και τα κονδύλια! Ο «κανόνας» αυτός θα ισχύσει
αναδρομικά ακόμη και για τις δράσεις που ήδη «τρέχουν».


Έρχεται… «ζεστό χρήμα»
Με
τις αλλαγές που θα έρθουν θα μειώνονται δραστικά οι χρόνοι, εισάγονται νέα εργαλεία
ενίσχυσης, με την έμφαση να δίνεται στη μεταποίηση και στην καινοτομία, όπως επίσης
στις λιγνιτικές περιοχές και στις βιομηχανίες που είχαν κλείσει. Μία από τις «καινοτομίες» του νέου πλαισίου είναι ότι για συγκεκριμένες
κατηγορίες επενδύσεων που θα χαρακτηρίζονται ως στρατηγικές, οι παρεχόμενες
ενισχύσεις δεν θα περιορίζονται στις φορολογικές απαλλαγές, τη σταθεροποίηση
του φορολογικού συντελεστή για 12 έτη και την ταχεία αδειοδότηση που ισχύουν
σήμερα, αλλά θα υπάρχει και η πρόβλεψη για την καταβολή μετρητών.
Ειδικότερα, για πρώτη φορά, εκτός των παραπάνω μορφών ενίσχυσης, στα
κίνητρα προστίθενται και η επιχορήγηση, η επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης και
η επιδότηση του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης. Δηλαδή, πλέον θα
παρέχονται και κίνητρα «κεφαλαιακής μορφής». Τα συγκεκριμένα κίνητρα θα
παρέχονται στις Εμβληματικές Επενδύσεις Εξαιρετικής Σημασίας όπως αυτές
ορίζονται στο υφιστάμενο πλαίσιο, καθώς και σε μια νέα κατηγορία επενδύσεων,
που αφορά σε επιχειρηματικές δραστηριότητες που εντάσσονται σε νέους τομείς,
όπως η αγροδιατροφή, η τεχνητή νοημοσύνη, η διαχείριση απορριμμάτων, η πράσινη
ανάπτυξη, η αγροτοβιοτεχνολογία, η ρομποτική, ο ψηφιακός μετασχηματισμός
επιχείρησης, τα επιχειρηματικά πάρκα κ.ο.κ.


Και τα
επιχειρηματικά πάρκα στις στρατηγικές επενδύσεις

Η υπαγωγή των
επιχειρηματικών πάρκων στον «θεσμό» των στρατηγικών επενδύσεων εκτιμάται και
αναμένεται να επιταχύνει τις διαδικασίες ανάπτυξή τους, ώστε να διαμορφωθεί
ένας χάρτης με σύγχρονους χώρους υποδοχής επιχειρήσεων στη χώρα. Μάλιστα υπάρχουν πληροφορίες
που αναφέρουν πως ο νέος νόμος θα περιλάβει μια νέα κατηγορία
επενδύσεων που είναι η δημιουργία των κινηματογραφικών studio.
Επίσης η κυβέρνηση προτίθεται να μειώσει το
ύψος του προϋπολογισμού, προκειμένου να μπορούν πιο εύκολα να χαρακτηριστούν ως
στρατηγικού χαρακτήρα μια σειρά από επενδύσεις. Μια άλλη σημαντική βελτίωση που θα επιφέρει ο
νέος αναπτυξιακός νόμος για τις ιδιωτικές επενδύσεις είναι οι ειδικές ρυθμίσεις
που θα έλθουν για την εγκατάσταση οίκων του εξωτερικού στη χώρα μας.
Οι ξένοι οίκοι θα λαμβάνουν αυτόματα την άδεια
εγκατάστασης, έστω και με προσωρινή διαδικασία, ώστε να μην υπάρχει καμία
καθυστέρηση στην προώθηση των επενδύσεων και των σχεδίων τους.


Από ιδιώτες ο έλεγχος
Ο βασικός άξονας ωστόσο του νομοσχεδίου είναι
η επιτάχυνση των διαδικασιών στις ιδιωτικές και στρατηγικού χαρακτήρα
επενδύσεις, η μείωση της γραφειοκρατίας με την απομείωση των διαδικασιών/βημάτων
αλλά και η μεγαλύτερη εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα. Μάλιστα, ο
νέος νόμος θα δώσει ένα πολύ σημαντικό έργο αξιολόγησης και παρακολούθησης των
επενδύσεων στον ιδιωτικό τομέα. Για παράδειγμα, σύμφωνα με πληροφορίες, ο
έλεγχος υπαγωγής επενδύσεων άνω του 1 εκατ. ευρώ θα γίνεται από ορκωτούς
ελεγκτές.
Επίσης στις ιδιωτικές επενδύσεις ένα μέρος
της αδειοδότησης θα δίδεται σε εξωτερικούς πιστοποιημένους φορείς, ενώ ο
έλεγχος και η παρακολούθηση της ολοκλήρωσης των στρατηγικών επενδύσεων και η
εκπλήρωση των μακροχρόνιων υποχρεώσεων που αναλαμβάνουν οι επενδυτές, θα
γίνεται από εξωτερικούς διαπιστευμένους φορείς.


Προθεσμία για τα επενδυτικά σχέδια της… δεκαετίας του ’80
Προθεσμία τριών ετών για την ολοκλήρωση των
επενδυτικών σχεδίων που έχουν υπαχθεί σε αναπτυξιακούς
νόμους πριν από το
2004, (δηλαδή το 1982, 1987 και 1990) και για τα οποία οι επιχειρήσεις έχουν
καταστεί υπόχρεες επιστροφής της ληφθείσας επιχορήγησης εξαιτίας της μη
ολοκλήρωσης της επένδυσης εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας, θέτει τροπολογία
του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων στο σχέδιο νόμου για την απλούστευση
του πλαισίου άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτων.
Σύμφωνα με την τροπολογία για να ισχύσει η
παράταση θα πρέπει να συντρέχουν σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:


– Υποβολή αίτησης του επενδυτή εντός 6 μηνών στον φορέα υπαγωγής, συνοδευόμενης
από επιχειρηματικό πλάνο ολοκλήρωσης της επένδυσης και θέσης αυτής σε
παραγωγική λειτουργία, σύμφωνα με τα βασικά στοιχεία της απόφασης υπαγωγής του
επενδυτικού σχεδίου στον κατά περίπτωση αναπτυξιακό νόμο,

– Προηγούμενη υλοποίηση τουλάχιστον του 25% της επένδυσης

– Υπεισέλευση στο μετοχικό ή εταιρικό κεφάλαιο της επιχείρησης νέου ή νέων
προσώπων κατά ποσοστό τουλάχιστον 90% μετά από την έκδοση της απόφασης
επιστροφής της ληφθείσας επιχορήγησης και

– Προσκόμιση εγγυητικής επιστολής ή αποδεικτικού εμπράγματης εξασφάλισης για το
ποσό της προς επιστροφή ληφθείσας επιχορήγησης, μετά τόκων και εξόδων μερί την
ημερομηνία υποβολής της αίτησης επί του ακινήτου της υπό ολοκλήρωση επένδυσης.
Επίσης προβλέπεται ότι από την κοινοποίηση
στην οικεία φορολογική αρχή της βεβαίωσης συνδρομής των ανωτέρω προϋποθέσεων
από τον οικείο φορέα υπαγωγής αναστέλλονται η είσπραξη του βεβαιωθέντος χρέους,
η λήψη αναγκαστικών μέτρων και η συνέχει της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης
σε βάρος του νομικού προσώπου και κάθε αναγκαστικό μέτρο διοικητικής φύσεως
μετά των προσαυξήσεων και επιβαρύνσεων της αρχικής επιχορήγης εις βάρος της
επιχείρησης και των φυσικών προσώπων έναντι του δημοσίου για την καταβολή του
βεβαιωθέντος ποσού.
Η
αναστολή δεν καταλαμβάνει, τις ήδη επιβληθείσες κατασχέσεις στα χέρια τρίτων
ενώ το Δημόσιο διατηρεί το δικαίωμα να εγγράφει υποθήκες σε περιουσιακά
στοιχεία του νομικού προσώπων, των συνυπόχρεων ή των εγγυητών εφόσον η οφειλή
δεν είναι διασφαλισμένη.

Exit mobile version