Η έγκριση του επικαιροποιημένου Μνημονίου των 41 σελίδων κατά τη
χθεσινή συνεδρίαση του ESM ανοίγει το δρόμο και για την τυπική απόφαση του
Διοικητικού Συμβουλίου του σήμερα για την εκταμίευση της δόσης των 7,5 δισ.
ευρώ.
Στο επικαιροποιημένο (supplemental Memorandum of Understanding) Μνημόνιο
περιγράφονται όλα όσα πρέπει να κάνει η Ελλάδα τους επόμενους μήνες έως την
ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης η οποία αναμένεται να ξεκινήσει τον
Σεπτέμβριο και είναι μάλλον παράτολμο να αποπειραθεί κάποιος να εκτιμήσει πότε
θα ολοκληρωθεί.
Διατρέχοντας τις σελίδες του συμπληρωματικού Μνημονίου πάντως, το μόνο
βέβαιο είναι ότι η ελληνική κυβέρνηση θα βρεθεί σύντομα και πάλι έναντι μεγάλων
προκλήσεων εφαρμογής των δεσμεύσεων.
Από το πεδίο των αποκρατικοποιήσεων έως το ασφαλιστικό και το εργασιακό
και από το φορολογικό έως τη δημόσια διοίκηση και τις διοικήσεις των τραπεζών
το συμπληρωματικό Μνημόνιο προβλέπει την ικανοποίηση δεκάδων προαπαιτούμενων
και βασικών παραδοτέων τα οποία εγγυώνται ένα καλοκαίρι με –τουλάχιστον – πολύ
δουλειά.
Στο πεδίο των φόρων από τις δεσμεύσεις οι οποίες έχουν αναληφθεί από
την ελληνική κυβέρνηση ξεχωρίζουν:
1. Φοροαπαλλαγές επιχειρήσεων. Έως το τέλος Ιουνίου του 2016 θα πρέπει
να έχουν επεναξεταστεί όλες οι φοροαπαλλαγές των επιχειρήσεων ώστε στη συνέχεια
να καταργηθούν όσες είναι αναποτελεσματικές ή άδικες.
2. Φορολογικοί Κώδικες. Απαιτείται νομοθεσία έως τον Σεπτέμβριο 2016 (
βασικό παραδοτέο Ιανουαρίου 2017) για την απλοποίηση του Κώδικα Φορολογίας
Εισοδήματος και τη συμβατότητά του με τις διατάξεις αναφορικά με το φόρο
εισοδήματος και τις ασφαλιστικές εισφορές μικρών επιχειρήσεων οι οποίες
εξαιρούνται από τον ΦΠΑ αλλά και αναμόρφωση του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων
Εσόδων περιλαμβάνοντας αλλαγές στις διαδικασίες πλειστηριασμού περιουσιακών
στοιχείων οφειλετών σε δημοπρασίες. Στο ίδιο χρονοδιάγραμμα απαιτείται κωδικοποίηση
και απλοποίηση των κανόνων ΦΠΑ .
3. Φόροι περιουσίας. Έως τον Ιούνιο του 2016 θα πρέπει να υπάρξουν
συγκεκριμένες προτάσεις για την αντικατάσταση του συστήματος αντικειμενικών
αξιών από εμπορικές αξίες από τον Ιούνιο του 2017 ( η εφαρμογή τους).
4. Άμεσες κατασχέσεις. Προβλέπεται η άμεση ενεργοποίηση αναγκαστικών
μέτρων είσπραξης για οφειλέτες οι οποίοι δεν πληρώνουν ρυθμισμένες οφειλές ή
δημιουργούν νέα ληξιπρόθεσμα χρέη. Μέσα από τέτοια μέτρα, προβλέπονται πρόσθετα
έσοδα έως και 0,5% του ΑΕΠ ή κοντά στα 900 εκατ. ευρώ έως το 2018.
5. Μετάβαση στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων από την 1η Ιανουαρίου
2017. Στο σημείο αυτό οι δανειστές αποδίδουν ιδιαίτερη σημασία θέτοντας μια
σειρά από βασικά παραδοτέα ήαη από τον Ιούλιο 2016 όταν για παράδειγμα θα
πρέπει να οριστεί το Διοικητικό Συμβούλιο, επιβλέποντας τις διαδικασίες
μετάβασης στην Ανεξάρτητη -πλέον -Αρχή Δημοσίων Εσόδων.
6. Αύξηση της χρήσης ηλεκτρονικών πληρωμών. Απαιτείται νομοθεσία έως
τον Ιούνιο του 2016 για την αύξηση των πληρωμών με ηλεκτρονικά μέσα και τη
μείωση της χρήσης των μετρητών.
7. Αύξηση της ορίου για εξαίρεση από ΦΠΑ. Σήμερα το όριο προκειμένου
επαγγελματίες και επιχειρήσεις να τύχουν εξαίρεσης από τον ΦΠΑ διαμορφώνεται
στα 10.000 ευρώ ετήσιου τζίρου. Το όριο αυτό θα αυξηθεί στα 25.000 ευρώ και
σύμφωνα με το επικαιροποιημένο Μνημόνιο αυτό θα πρέπει να γίνει μέσα στον
Ιούνιο.
8. Αδήλωτες καταθέσεις. Προβλέπεται στο Μνημόνιο πλέον η παροχή της
δυνατότητας εθελοντικής αποκάλυψης , χωρίς όμως «αμνηστευτικές διατάξεις» σε
συνδυασμό με διασταυρώσεις στοιχείων και υποβολή αιτημάτων παροχής στοιχείων
από το εξωτερικό.
9. Μεγάλοι οφειλέτες. Δημοσιοποίηση καταλόγου μεγαλο-οφειλετών του
δημοσίου (βρίσκεται ήδη στα σκαριά) και κατηγοριοποίηση των μεγαλο-οφειλετών
ανάλογα με την οικονομική τους δυνατότητα και τις πιθανότητες αποπληρωμής των
χρεών τους ώστε να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα.
10. Είσπραξη ασφαλιστικών εισφορών από τη Φορολογική Διοίκηση. Το
σχέδιο με διάφορα ενδιάμεσα στάδια θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος
του 2017.
Πηγή: Euro2day.gr