Νέα δεδομένα στις φορολογικές υποθέσεις των πολιτών καθώς το Συμβούλιο της Επικρατείας ( ΣτΕ) βάζει “μπλόκο” στην ΑΑΔΕ για την επέκταση της παραγραφής τους στη δεκαετία.
Ουσιαστικάτο ΣτΕ ακύρωσε την πράξη της φορολογικής διοίκησης να επεκτείνει σε 10 έτη από 5 έτη την διάρκεια παραγραφής για επιχείρηση υπό έλεγχο επικαλούμενη νέα στοιχεία και πληροφορίες από ξένες αρχές. Αυτό έγινε επειδή δεν τηρήθηκαν το απαιτούμενο χρονοδιάγραμμα και οι διαδικασίες που προβλέπονται στην νομοθεσία.
Τι αναφέρει η απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου
Μάλιστα η απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου αναφέρει πως παρόλο που η φορολογική αρχή είχε ήδη πληροφορίες εντός του χρόνου της πενταετούς παραγραφής περί εικονικότητας των συναλλαγών της επιχείρησης που προσέφυγε από απαντήσεις αλλοδαπών αρχών σε προηγούμενα αιτήματα αμοιβαίας διοικητικής συνδρομής, υπέβαλε νέο αίτημα για αμοιβαία διοικητική συνδρομή σε χρόνο μετά την πάροδο της πενταετίας. Πάντως τα στοιχεία που περιήλθαν στη φορολογική αρχή σε απάντηση του νέου αιτήματος δεν μπορούσαν να δικαιολογήσουν την επιμήκυνση της παραγραφής σε δεκαετή από πενταετή, σύμφωνα με την απόφαση του Δικαστηρίου.
«Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση, και ανεξαρτήτως της δυσκολίας και της πολυπλοκότητας της υπόθεσης, των αντικειμενικών δυσκολιών που αντιμετωπίζει κατά τον κρίσιμο χρόνο η φορολογική αρχή και της έλλειψης συνεργασίας του φορολογούμενου, τα στοιχεία που περιέρχονται στη φορολογική αρχή στο πλαίσιο της αμοιβαίας διοικητικής συνδρομής δεν μπορούν να δικαιολογήσουν την παράταση της παραγραφής από πενταετή σε δεκαετή, διότι, άλλως, κατά παράβαση της αρχής της ασφάλειας δικαίου, η φορολογική αρχή θα μπορούσε να καθορίσει με τις ενέργειες και, ιδίως, τις παραλείψεις της τη διάρκεια της παραγραφής» σημειώνει μεταξύ άλλων το ΣτΕ.
Ο Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος
Υπενθυμίζεται πως ο Κώδικας φορολογίας Εισοδήματος προβλέπει μεταξύ άλλων τα εξής:
-Επιμηκύνεται η διάρκεια της παραγραφής σε 10 έτη από τα 5 έτη για πληροφορίες που έρχονται σε γνώση του ελεγκτικού μηχανισμού από το εξωτερικό για τις οποίες δεν μπορούσε να έχει πρόσβαση. Ενώ πριν την παρέλευση της πενταετίας θα πρέπει να γίνουνόλες οι διαδικασίες διοικητικής συνδρομής.
Ουσιαστικά για να επεκταθεί η παραγραφή αυτή στη δεκαετία θα πρέπει η φορολογική αρχή να έχει ήδη υποβάλει το σχετικό αίτημα ή τα σχετικά αιτήματα αμοιβαίας διοικητικής συνδρομής προς την αρμόδια αλλοδαπή αρχή εντός του χρόνου κατά τον οποίο πρέπει να δράσει, ήτοι εντός της πενταετίας και τα στοιχεία να περιέλθουν μετά το πέρας της ως πενταετίας και μέχρι να συμπληρωθούν τα 10 έτη.
Υπενθυμίζεται πως η υφιστάμενη νομοθεσία για το χρόνο παραγραφής αναφέρει τα εξής:
- Εφόσον από συμπληρωματικά στοιχεία που περιήλθαν εις γνώσιν των φορολογικών αρχών εξακριβώνεται ότι το εισόδημα του φορολογουμένου υπερβαίνει αυτό που είχε δηλωθεί, ισχύει 10ετής παραγραφή.
- Τα συμπληρωματικά στοιχεία μπορούν να προέρχονται, για παράδειγμα, από τράπεζες του εξωτερικού, στις οποίες η φορολογική διοίκηση δεν θα μπορούσε να έχει πρόσβαση. Η ολομέλεια του ΣΤΕ έχει κρίνει ότι τα στοιχεία για τα υπόλοιπα και τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών στην ημεδαπή, ανεξαρτήτως αν αυτά στοιχειοθετούν την απόκτηση εισοδήματος, δεν αποτελούν «συμπληρωματικά στοιχεία», δηλαδή δεν μπορούν να δικαιολογήσουν την παράταση της πενταετούς παραγραφής σε δεκαετή. Και αυτό καθώς οι ελεγκτικές αρχές έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης στις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών.
- Εάν δεν έχει συμπληρωθεί η φορολογία εισοδήματος, τότε η διάρκεια παραγραφής αυξάνεται σε 15 έτη.
- 3ετής παραγραφή αντί της πενταετούς ισχύει για τις επιχειρήσεις που έχουν ενταχθεί προαιρετικά στο ηλεκτρονικό σύστημα τιμολόγησης .