Η απόφαση της Κύπρου να εξέλθει από το τρίχρονο πρόγραμμα της ΕΕ και του ΔΝΤ πριν από την προκαθορισμένη ημερομηνία χωρίς προληπτική γραμμή πίστωσης αντανακλά τα περιορισμένα ρίσκα χρηματοδότησης που αντιμετωπίζει, εκτιμά σε έκθεση της η Fitch.
Όπως επισημαίνει ο οίκος αξιολόγησης, η κυπριακή κυβέρνηση ολοκλήρωσε το πρόγραμμα προσαρμογής δύο μήνες νωρίτερα όσον αφορά στο ΔΝΤ και ορισμένες εβδομάδες πριν εκπνεύσει και το πρόγραμμα της ΕΕ.
Σημειώνει ότι η Κύπρος χρησιμοποίησε μόνο τα 3,7 δισ. ευρώ από τα 10 δισ. ευρώ που ήταν διαθέσιμα με βάση το πρόγραμμα που ξεκίνησε το 2013. Το «μαξιλάρι» ρευστότητας της κυβέρνησης, πάνω από τα 1 δισ. ευρώ στο τέλος Ιανουαρίου, θα καλύψει τις ανάγκες χρηματοδότησης της κυβέρνησης για την φετινή χρονιά, δηλαδή για το 2016.
Εν τω μεταξύ, οι κινήσεις για περαιτέρω επιμήκυνση των ωριμάνσεων περιορίζουν ακόμα περισσότερο το ρίσκο αναχρηματοδότησης σύμφωνα με την Fitch.
Toν Νοέμβριο, η Κύπρος άντλησε 1 δισ. ευρώ από τις διεθνείς αγορές κεφαλαίου και χρησιμοποίησε περίπου το μισό ποσό για να επαναγοράσει χρέος και η κυπριακή κυβέρνηση έχει καταστήσει σαφές ότι προτίθεται να προβεί σε ανάλογες ενέργειες και το 2016.
Η Fitch εκτιμά ότι η Κύπρος δεν χρειάζεται το QE της ΕΚΤ, από το οποίο εξαιρείται προς το παρόν, για να βγει στις αγορές. Ο οίκος αξιολόγησης εκτιμά επίσης ότι η Κύπρος βρίσκεται σε φάση σταδιακής οικονομικής ανάκαμψης.
Το ΑΕΠ αυξήθηκε κατά 1,6% το 2015, μετά από μια μείωση που κατέγραψε κατά 2,5% το 2014. Η ανάπτυξη στηρίχτηκε στις χαμηλότερες τιμές πετρελαίου, στην βελτίωση του κλίματος και στην υποτίμηση του ευρώ, σημειώνει η Fitch.
Ενώ στους κινδύνους για την κυπριακή οικονομία συγκαταλέγει το ενδεχόμενο να παραμείνει αδύναμη η αγορά ακινήτων, ακόμη και αν παρουσιάσει βελτίωση, και παραμείνει υπερβολικά υψηλό το εταιρικό και δημόσιο χρέος, καθώς όντως θα μπορούσε να χρειαστεί χρόνια για να παρουσιάσει καλύτερη εικόνα.
Η Fitch τονίζει επίσης ότι έχει γίνει πρόοδος στον τραπεζικό τομέα αλλά η εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων που πρέπει να συνεχιστεί εξαρτάται από την πολιτική βούληση για αντιμετώπιση των οφειλετών, η οποία θα μπορούσε να οδηγήσει τελικά σε βουλευτικές εκλογές τον Μάιο.
Στο δημοσιονομικό μέτωπο, η Κύπρος έφτασε το έλλειμμα της γενικής κυβέρνηση στο 0,5% του ΑΕΠ (ενώ η Fitch προέβλεπε 1%) για το 2015 και ο οίκος αξιολόγησης εκτιμά ότι θα υπάρξει πρωτογενές πλεόνασμα της τάξης του 0,2% και 1% το 2016 και το 2017 αντίστοιχα.
Το δε δημόσιο χρέος κορυφώθηκε στο 109% του ΑΕΠ το 2015 και η Fitch εκτιμά ότι θα μειωθεί στο 100% το 2017 σημειώνοντας ότι το υψηλό δημόσιο χρέος όντως μειώνει την ικανότητα της κυπριακής οικονομίας ν’ απορροφήσει εσωτερικά ή εξωτερικά σοκ.