Η Ελλάδα υπαναχωρεί από ορισμένες μεταρρυθμίσεις με τον προϋπολογισμό του 2019, αλλά διατηρεί σε γενικές γραμμές τη δημοσιονομική γραμμή της κυβέρνησης και είναι συμβατό με τις εκτιμήσεις μας, αναφέρει ο οίκος πιστοληπτικής αξιολόγησης Fitch σε σημερινή έκθεσή του.
Τα σχέδια για τη μείωση των κόκκινων δανείων των τραπεζών αρχίζουν να παίρνουν μορφή, σημειώνει ο οίκος, αν και προσθέτει ότι δεν είναι ξεκάθαρο πόσο πολύ θα μειώσουν την πιθανότητα οι κίνδυνοι του τραπεζικού τομέα να αποτυπωθούν στον κρατικό προϋπολογισμό.
Ο Fitch κάνει αναφορά στην ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις 21 Νοεμβρίου ότι το προσχέδιο του ελληνικού προϋπολογισμού για το 2019 “αντανακλά μια ισορροπημένη προσέγγιση για να επιτευχθούν οι συμφωνημένοι δημοσιονομικοί και οικονομικοί στόχοι” και προσθέτει:
“Ο προϋπολογισμός ανατρέπει, εν μέρει, ορισμένα μέτρα που είχαν προνομοθετηθεί στο πλαίσιο του προγράμματος διάσωσης της Ελλάδας, το οποίο ολοκληρώθηκε τον Αύγουστο. Τέτοια μέτρα είναι οι περικοπές στις συντάξεις το 2019 και οι υψηλότερες κοινωνικές εισφορές για τους αυτοαπασχολούμενους. Ο προϋπολογισμός μειώνει επίσης τη φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας και των επιχειρήσεων”.
Οι προσαρμογές αυτές, αναφέρει ο οίκος, “ακολουθούν την ισχυρή δημοσιονομική υπεραπόδοση (το πρωτογενές πλεόνασμα της Ελλάδας το 2017 ήταν 4% του ΑΕΠ) και την υστέρηση στις δαπάνες”.
Σημειώνει ταυτόχρονα ότι ο προϋπολογισμός επιβεβαιώνει την άποψη του πως κάποια ακύρωση των προηγούμενων πολιτικών “είναι δυνατή στο πλαίσιο του διαλόγου με τους επίσημους πιστωτές”.
“Δεν θεωρούμε ότι αυτό αντανακλά μια μεγάλη αλλαγή στη δημοσιονομική θέση. Ο στόχος του προϋπολογισμού είναι για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% το 2019. Η μείωση του κρατικού χρέους και τα συμφωνημένα μέτρα ελάφρυνσης στο χρέος βελτιώνουν τη βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών της Ελλάδας, όπως αντανακλάται και στην αναβάθμιση κατά δύο βαθμίδες της Ελλάδας σε ‘BB-‘ τον Αύγουστο”, αναφέρει.
Η οικονομική ανάκαμψη, οι πωλήσεις μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων (NPEs) και η μεγαλύτερη χρήση ηλεκτρονικών πλειστηριασμών και εξωδικαστικών συμβιβασμών αναμένεται να βοηθήσουν τις τράπεζες να πετύχουν τους νέους στόχους που έχουν υποβληθεί στον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό για το 2021 για μείωση του ποσοστού των “κόκκινων” δανείων μεταξύ 17% και 22%, σημειώνει.
Προειδοποιεί ωστόσο ότι χωρίς πιο σημαντικές πρωτοβουλίες, η επιτάχυνση της μείωσης των NPEs με ρυθμό που θα υποστηρίζει την εμπιστοσύνη στο τραπεζικό σύστημα ενδεχομένως θα είναι ένα δύσκολο εγχείρημα.
Οι πρόσφατες προτάσεις της Τράπεζας της Ελλάδας και του Ελληνικού Ταμείου Χρηματοοικονομικής Σταθερότητας δείχνουν πολιτική υποστήριξη για τέτοιες πολιτικές, προσθέτει.
Οι άγνωστοι παράγοντες περιλαμβάνουν την όρεξη των επενδυτών για ελληνικά ομόλογα που θα υποστηρίζονται από NPEs, τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς για τη χορήγηση κρατικής βοήθειας και το χρονοδιάγραμμα για τις μεταφορές των περιουσιακών στοιχείων. Χωρίς τις λεπτομέρειες για τη λειτουργία του κάθε σχεδίου, ο αντίκτυπος στις τράπεζες και ο πιθανός δημοσιονομικός αντίκτυπος δεν είναι ξεκάθαρος και αυτό περιλαμβάνει και τις πιθανές επιπτώσεις στο απόθεμα ασφαλείας των 24,1 δισ. ευρώ της Ελλάδας για τη μεταμνημονιακή εποχή. Το υψηλό δημόσιο χρέος περιορίζει το δημοσιονομικό χώρο για στήριξη του τραπεζικού κλάδου, ωστόσο το απόθεμα ασφαλείας δίνει ένα περιθώριο, εκτιμά.
Ο Fitch σημειώνει ότι χωρίς πιο δυναμική και προβλέψιμη μείωση των NPEs, οι κίνδυνοι για τον τραπεζικό κλάδο είναι ουσιώδεις για το πιστωτικό προφίλ της Ελλάδας.