Ένα πρώτο σήμα κινδύνου εξέπεμψαν τα έσοδα του Ιουλίου, αφού σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία για την εκτέλεση του προϋπολογισμού κατέγραψαν υστέρηση 354 εκατ. ευρώ, έναντι του στόχου παρά το γεγονός ότι τον περασμένο μήνα πληρώθηκε η πρώτη δόση του φόρου εισοδήματος.
Τούτο διότι ο επόμενος μήνας έρχεται ακόμη βαρύτερος ενσωματώνοντας φορολογικές υποχρεώσεις 1,75 δισ. ευρώ. Μέσα στον Σεπτέμβριο, εκτός από την δεύτερη δίμηνη δόση του φόρου εισοδήματος που θα πρέπει να βάλει στα δημόσια ταμεία περίπου 1,22 δισ. ευρώ, οι φορολογούμενοι θα πρέπει να πληρώσουν και τα 530 εκατ. ευρώ της πρώτης δόσης του ΕΝΦΙΑ.
Τον Οκτώβριο οι φορολογούμενοι θα πρέπει να πληρώσουν άλλα 530 εκατ. ευρώ για την δεύτερη δόση του ΕΝΦΙΑ.
Τον Νοέμβριο υπάρχει άλλη μια διπλή δόση ( ΕΝΦΙΑ και φόρος εισοδήματος) συνολικού ύψους 1,75 δισ. ευρώ, ενώ τον Δεκέμβριοθα πρέπει να πληρωθούν και τα 1,1 δισ. ευρώ για τα τέλη κυκλοφορίας του 2017.
Όλα αυτά βέβαια μόνο στις εκ των προτέρων γνωστές υποχρεώσεις ενώ οι ελεύθεροι επαγγελματίες θα πρέπει να καταβάλουν και ΦΠΑ και ασφαλιστικές εισφορές.
Μαζί με όλα αυτά, όσοι έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση (ή ρυθμίσεις) για χρέη προς την εφορία και προς τα ασφαλιστικά ταμεία θα πρέπει φυσικά να εξυπηρετούν και αυτές τις δόσεις.
Η συγκέντρωση όλων αυτών υποχρεώσεων μέσα στους επόμενους τεσσεράμισι μήνες του χρόνου γεννούν πολύ σοβαρή ανησυχία για το πόσοι θα καταφέρουν να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους με στόχο το δημόσιο να εισπράξει περίπου 12 δισ. ευρώ από άμεσους φόρους μέχρι και το τέλος του χρόνου.
Όλοι γνωρίζουν στο κτήριο της Καραγιώργη Σερβίας ότι οι μαζικές κατασχέσεις τραπεζικών λογαριασμών (εκδίδονταικάθε μέρα 1200 εντολές για χρέη στην εφορία και 600 για χρέη στα ασφαλιστικά ταμεία) δεν είναι μια λύση που μπορεί να αποδίδει επ’ άπειρο.
Τούτο διότι πολλοί από τους λογαριασμούς αργά ή γρήγορα θα μηδενιστούν και πλέον θα πρέπει τόσο τα ασφαλιστικά ταμεία όσο και η ΓΓΔΕ θα πρέπει να αποφασίσει αν θα προχωρήσει και σε μαζικές κατασχέσεις ακίνητης περιουσίας.
Ο δημοσιονομικός κίνδυνος
Το Λογιστήριο έχει ένα λόγο να ανησυχεί για δημοσιονομικούς λόγους. Εκτός από την αντικειμενική ανάγκη του δημοσίου για έσοδα υπάρχει και η δεύτερη αξιολόγηση που θα ξεκινήσει στις 29 του μήνα.
Τον Σεπτέμβριο το ΓΛΚ θα μπει στην διαδικασία σύνταξης του προϋπολογισμού του 2017 και μοιραία θα πρέπει να αναθεωρήσει προς τα πάνω το ετήσιο στόχο των εσόδων από την πρόβλεψη που είχε μπει στο τέλος του 2015 για το προϋπολογισμό του 2016.
Θα πρέπει να υπολογιστούν τα πρόσθετα έσοδα από άμεσους και έμμεσους φόρους που ψηφίστηκαν στο πλαίσιο της πρώτης αξιολόγησης και έχουν αρχίσει να εφαρμόζονται από τον περασμένο Ιούνιο.
Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό αν υπάρχει απόκλιση με βάση τον παλιό στόχο με την αναθεώρηση του αυτή θα γίνει ακόμη μεγαλύτερη.
Αν μάλιστα το ΥΠΟΙΚ υποχρεωθεί να εξοφλήσει και τις δαπάνες ύψους 2,4 δισ. ευρώ που σκόπιμα καθυστερεί να αποδώσει τότε το πρόβλημα θα γίνει ακόμη μεγαλύτερο.
Η μη επίτευξη του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 0,5% του ΑΕΠ στο τέλος του χρόνου θα έχει αυτόματη διόρθωση που θα επιβάλλει ο δημοσιονομικός κόφτης.