Eurobank: Γιατί αυξήθηκε ο πληθωρισμός

Στην αύξηση του πληθωρισμού λόγω της έμμεσης φορολογίας και της ανόδου των διεθνών τιμών πετρελαίου επικεντρώνει την ανάλυση της η Eurobank στην τακτική έκδοσή της «7 ημέρες οικονομία».

Οπως αναφέρει επικαλούμενη τα στοιχεία της ελληνικής στατιστικής αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), η μέση ετήσια μεταβολή του εθνικού δείκτη τιμών καταναλωτή (ΔΤΚ) διαμορφώθηκε στο 1,4% το 1ο τρίμηνο 2017 από -0,4% το 4ο τρίμηνο 2016.

Η εν λόγω ενίσχυση οφείλεται σε έναν βαθμό στην αύξηση της έμμεσης φορολογίας και στην άνοδο των διεθνών τιμών του πετρελαίου. Εν παραδείγματι, ο «πυρήνας πληθωρισμού», δηλαδή η μεταβολή του εθνικού ΔΤΚ χωρίς τις κατηγορίες της διατροφής, των ποτών, του καπνού και της ενέργειας, παρουσίασε οριακή αύξηση από -0,7% το 4ο τρίμηνο 2016 στο -0,5% το 1ο τρίμηνο 2017. Αξίζει να σημειώσουμε ότι όσο διατηρείται το υπάρχον υψηλό παραγωγικό κενό της ελληνικής οικονομίας (η άλλη όψη του νομίσματος του μεγάλου αριθμού των ανέργων και του ισχνού ποσοστού εκμετάλλευσης του φυσικού κεφαλαίου) ο πυρήνας πληθωρισμού θα παραμένει σε χαμηλά επίπεδα.

Στις επί μέρους ομάδες αγαθών και υπηρεσιών που συνθέτουν τον εθνικό ΔΤΚ, η υψηλότερη θετική ετήσια μεταβολή (για το 1ο τρίμηνο 2017) καταγράφηκε στις μεταφορές (6,8%) και ακολούθησαν η στέγαση (3,8%), τα αλκοολούχα ποτά & καπνός (2,6%), οι επικοινωνίες (2,1%), τα ξενοδοχεία, καφές & εστιατόρια (1,6%) και η διατροφή & μη αλκοολούχα ποτά (1,3%). Από τις προαναφερθείσες κατηγορίες, η πρώτη, η δεύτερη και η τελευταία έχουν τους υψηλότερους συντελεστές στάθμισης στη διαμόρφωση του εθνικού ΔΤΚ.

Οι ομάδες αγαθών και υπηρεσιών που παρουσίασαν αρνητική ετήσια μεταβολή – σε όρους δείκτη τιμών καταναλωτή – το 1ο τρίμηνο 2017 ήταν οι εξής: ένδυση και υπόδηση (-3,0%), διαρκή αγαθά, είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες (-2,6%), υγεία (-1,8%), άλλα αγαθά και υπηρεσίες (-1,6%), αναψυχή και πολιτιστικές δραστηριότητες (-1,3%) και εκπαίδευση (-0,3%).


Exit mobile version