Σιδηροδρομικά έργα προϋπολογισμού 533 εκατ. ευρώ και οδικά προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ, με κοινοτικούς και εθνικούς πόρους, πρόκειται να δημοπρατηθούν τη διετία 2018-2019, σύμφωνα με όσα είπαν χθες τα αρμόδια στελέχη της κυβέρνησης, μιλώντας στο 2ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών, που ολοκληρώνεται σήμερα στην Αθήνα.
Στο ίδιο συνέδριο οι εκπρόσωποι των τριών μεγαλύτερων τεχνικών ομίλων μίλησαν για την απουσία ικανού για την επιβίωσή τους κατασκευαστικού αντικειμένου μετά την ολοκλήρωση των μεγάλων οδικών αξόνων, ενώ εξέφρασαν την ανησυχία τους για το μέλλον του εγχώριου κατασκευαστικού κλάδου, κάνοντας λόγο και για κίνδυνο «απο-ελληνοποίησής του». Ο Δημήτρης Κούτρας, πρόεδρος της Άκτωρ (θυγατρική της Ελλάκτωρ), αναφέρθηκε στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές τεχνικές εταιρείες όταν δραστηριοποιούνται σε άλλες χώρες (κυρίως απουσία στήριξης από την πολιτεία), ενώ πρόσθεσε ότι «χωρίς κατασκευαστική δραστηριότητα και στήριξη από την Ελλάδα, είναι αδύνατη η επέκταση στο εξωτερικό». Ο ίδιος δημιούργησε αίσθηση όταν είπε ότι όσο ο ελληνικός κατασκευαστικός κλάδος δέχεται επίθεση «τόσο τα προβλήματα θα αυξάνονται και θα συνεχίζουν να έρχονται […] “προξενιά” από το εξωτερικό για να πουλήσουμε τις εταιρείες μας». Στην περίπτωση της Ελλάκτωρ ωστόσο, να σημειώσουμε ότι το τελευταίο διάστημα κυριαρχεί η δημόσια διαμάχη μεταξύ των βασικών της μετόχων (μεταξύ άλλων, συχνά φημολογείται ότι κάποιος ξένος αγοράζει το ποσοστό της μιας ή της άλλης πλευράς προκειμένου αυτή να αποχωρήσει), η οποία προφανώς καμία σχέση δεν έχει με την απουσία έργων ή την έλλειψη βοήθειας από την πολιτεία.
Ο Γιώργος Περδικάρης, εντεταλμένος σύμβουλος της ΤΕΡΝΑ, επεσήμανε ότι «τα νέα έργα δεν συμβασιοποιούνται με τους ρυθμούς που θα έπρεπε» και ζήτησε την επιτάχυνση των διαδικασιών, επισημαίνοντας: «Πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος να προχωρήσει η αδειοδότηση των έργων με γρηγορότερους ρυθμούς». Επίσης μίλησε για την ανάγκη οι ελληνικές εταιρείες να έχουν ισότιμη πρόσβαση στη χρηματοδότηση με τις ανταγωνίστριες εταιρείες του εξωτερικού.
Ο Κωνσταντίνος Μιτζάλης, διευθύνων σύμβουλος και αντιπρόεδρος της J&P Άβαξ, απαρίθμησε τις αιτίες που εμποδίζουν τον τεχνικό κλάδο να αναπτυχθεί. Aναφέρθηκε στην καθυστέρηση που σημειώνεται στις μεγάλες επενδύσεις όπως το Ελληνικό, στην έλλειψη προγραμματισμού με αποτέλεσμα τα έργα να δημοπρατούνται στο τέλος της προγραμματικής περιόδου και πολλές φορές χωρίς να έχουν προηγηθεί οι απαλλοτριώσεις και οι αναγκαίες μελέτες, αλλά και στο φαινόμενο των μεγάλων εκπτώσεων.
Προηγουμένως ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γιώργος Δέδες δήλωσε ότι σύντομα το υπουργείο Υποδομών θα καταθέσει στη Βουλή νομοσχέδιο για την αντιμετώπιση του φαινομένου των μεγάλων εκπτώσεων. Ο ίδιος επανέλαβε τις εξαγγελίες του υπουργού Χρήστου Σπίρτζη περί εξέτασης της δυνατότητας επέκτασης των υφιστάμενων συμβάσεων παραχώρησης, με σκοπό την κατασκευή νέων έργων. Κάτι αντίστοιχο συνέβη πρόσφατα σε Iταλία και Γαλλια.Επίσης, όπως είπε, σε εξέλιξη βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις με την Ε.Ε. για το νότιο τμήμα (Λαμία – Ξυνιάδα) και το βόρειο τμήμα (Τρίκαλα – Εγνατία) του Ε65, ενώ δρομολογείται η δημοπράτηση του Βορείου Οδικού Άξονα της Κρήτης (ΒΟΑΚ) προϋπολογισμού 1,6 δισ. και μήκους 200 χλμ., ως έργο παραχώρησης, αναφέροντας ότι υπάρχει έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον.
Η Ευγενία Φωτονιάτα, ειδική γραμματέας διαχείρισης τομεακών επιχειρησιακών προγραμμάτων ΕΤΠΑ και Τ.Σ., παρουσίασε τη συνολική εικόνα της κατανομής των πόρων σε διάφορα έργα, επισημαίνοντας ότι το σημερινό πλαίσιο έχει περιορισμένους πόρους χρηματοδότησης έργων υποδομής ως εκ τούτου είναι αναγκαία η συνέργεια πολλαπλών πηγών χρηματοδότησης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, τα σιδηροδρομικά έργα προς δημοπράτηση τα οποία θα εκτελεστούν με κοινοτική και εθνική χρηματοδότηση είναι συνολικού προϋπολογισμού 533 εκατ. ευρώ. Εντός του 2018 αναμένεται η δημοπράτηση 4 έργων προϋπολογισμού 168 εκατ. ευρώ [εγκατάσταση σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και ETCS του σιδηροδρομικού άξονα Θεσσαλονίκη-Ειδομένη, εγκατάσταση συστήματος ηλεκτροκίνησης – σηματοδότησης στη μονή σιδηροδρομική γραμμή Λάρισα – Βόλος, σταθμός Αθηνών (Β’ Φάση) και σύνδεση με μετρό, τοπικές βελτιώσεις στο σιδηροδρομικό τμήμα Δομοκός – Θεσσαλονίκη]. Το 2019 θα δημοπρατηθεί η κατασκευή νέας διπλής σιδ/κης γραμμής Αθήνας (ΣΚΑ) – Πάτρας στο τμήμα Ροδοδάφνη – Ψαθόπυργος προϋπολογισμού 65 εκατ. ευρώ, ενώ μετά το 2019 αναμένεται η δημοπράτηση 5 έργων συνολικού προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ [κατασκευή νέας διπλής σιδ/κης γραμμής Αθήνας (ΣΚΑ) – Πάτρας στο τμήμα Ψαθόπυργος – Μποζαΐτικα, ολοκλήρωση συστήματος GSMR στον άξονα ΠΑΘΕ/Π, ηλεκτροκίνηση υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, αναβάθμιση σιδηροδρομικού τμήματος ΣΚΑ – Οινόη, σιδηροδρομική σύνδεση 6ου προβλήτα Θεσσαλονίκης].
Στον τομέα των οδικών έργων τα έργα προς δημοπράτηση είναι συνολικού προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ. Εντός του 2018 αναμένεται η δημοπράτηση τριών έργων προϋπολογισμού 155 εκατ. ευρώ (υπολειπόμενες εργασίες για την ολοκλήρωση της οδικής σύνδεσης περιοχής Ακτίου με το Δυτικό Άξονα Βορρά – Νότου από Χ.Θ. 0+000 έως Χ.Θ. 48+500, δράσεις βελτίωσης της οδικής ασφάλειας στο τμήμα Πύργος – Καλό Νερό, δράσεις βελτίωσης της οδικής ασφάλειας του Βορείου Οδικού Άξονα Κρήτης). Το 2019 προγραμματίζεται η δημοπράτηση της Οδικής Παράκαμψης Χαλκίδας, προϋπολογισμού 160 εκατ. ευρώ και μετά το 2019 η δημοπράτηση της οδικής σύνδεση ΠΑΘΕ με 6ο προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού 35 εκατ. ευρώ.
Πηγή: Ναυτεμπορική