Έρευνα: Κερδισμένοι και χαμένοι στην Ελλάδα από το κραχ στο πετρέλαιο

Αλλάζει ο “χάρτης” των κερδισμένων και των χαμένων στην
επιχειρηματική σκακιέρα λόγω της πτώσης της τιμής του πετρελαίου.
Όπως αναφέρει η
εφημερίδα “ΤΑ ΝΕΑ”, η ιδιάζουσα κατάσταση
της υγειονομικής κρίσης, με την
παραγωγική δραστηριότητα υπό
καταστολή περιορίζει σε κάποιες περιπτώσεις
τα περιθώρια ωφέλειας, ωστόσο ήδη
έχει ευνοήσει τους καταναλωτές καυσίμων, τα
υπερδεξαμενόπλοια αποθήκευσης
πετρελαίου και τα διυλιστήρια.


Από τη άλλη δεν αναμένεται να τονώσει τον προϋπολογισμό ενώ τα έσοδα των εταιρειών
εμπορίας καυσίμων
συρρικνώνονται και αρκετά πρατήρια
απειλούνται με λουκέτο λόγω της
χαμηλής κατανάλωσης που προκαλεί το αναγκαστικό lockdown.



Οι κερδισμένοι


O βαθμός ωφελείας, από την παρούσα πτώση του ενεργειακού κόστους εξαρτάται, κατά βάση από τη
διάρκεια της πανδημίας, με εξίσου
βασική παράμετρο το αν θα
μετακυλιστεί η αντίστοιχη μείωση
στα ράφια των σούπερ μάρκετ ή στις τιμές
των εισιτηρίων στις μεταφορές κλπ.


Βεβαίως η βουτιά των καυσίμων
μπορεί να λειτουργήσει
ανασχετικά στην ύφεση –που εκτιμάται για το 2020 από 4% έως 10% -και να φρενάρει κάπως
τις ζημιές από το lockdown, επηρεάζοντας θετικά
αρκετούς κλάδους.


Οι τομείς αυτοί είναι κυρίως η ενέργεια (ΔΕΗ
κλπ), οι αερομεταφορείς, η ακτοπλοΐα, η ναυτιλία, η μεταποίηση, η
αγροτική παραγωγή όπως και η
εν δυνάμει αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος
για τα νοικοκυριά, καθότι υπό
φυσιολογικές συνθήκες μια
πτώση του ενεργειακού κόστους
δημιουργεί αποπληθωριστικές πιέσεις.


Το ενδιαφέρον
στρέφεται παράλληλα στα κρατικά έσοδα. Στην παρούσα κατάσταση ο προϋπολογισμός βάλλεται, αφού το lockdown παγώνει την κατανάλωση, άρα στα
πετρελαιοειδή μειώνει τα έσοδα από ΦΠΑ. Από την άλλη, αν η οικονομία ήταν ανοιχτή
, τότε με την πτώση της τιμής του
πετρελαίου θα βλέπαμε έκρηξη ζήτησης άρα και αύξηση εσόδων. Οικονομικοί παράγοντες εκτιμούν στην
εφημερίδα ‘ΤΑ ΝΕΑ’, πως η επίδραση στο ΑΕΠ
θα μπορούσε να είναι σημαντική αλλά στην παρούσα φάση δεν μπορεί να προσμετρηθεί.Για τον
κρατικό προϋπολογισμό εκτιμώνται οφέλη από τη μείωση των δαπανών
σε λειτουργικά έξοδα δημοσίων κτιρίων, του στρατού κλπ.


Ο βαθμός εξάρτησης της Ελλάδας στην εισαγωγή
ορυκτών καυσίμων είναι
περίπου της τάξεως του 80% ( ετήσια
αξία εισαγωγών 14-15 δισ.ευρώ) ενώ από την άλλη χώρα μας εξάγει ετησίως περί τα 9 δισ. ευρώ. Η ραγδαία μείωση της διεθνούς τιμής, που ξεπερνά το 60%
από τον Δεκέμβριο 2019 ενδεχομένως να φέρει
πρόσθετα οφέλη. Να σημειωθεί πως η ΕΕ εισάγει περίπου το 85% του πετρελαίου
με τις εκτιμήσεις να
δείχνουν πως μια πτώση
των τιμών του πετρελαίου κατά 45%
θα μπορούσε υπό φυσιολογικές
συνθήκες, να αυξήσει το ΑΕΠ της Ευρωζώνης τουλάχιστον 1%.


Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, το κραχ στο πετρέλαιο
θα οδηγήσει σε περαιτέρω πτώση των τιμών της αντλίας.


Όμως τα
αποτελέσματα θα μπορούσε να είναι δραστικότερα
αν το 70% της λιανικής τιμής δεν ήταν φόροι. Για τα διυλιστήρια είναι σημαντική ευκαιρία στην προμήθεια πρώτης ύλης, αν και τα όποια οφέλη
εξανεμίζονται από την
κατάρρευση της ζήτησης. Η απώλεια εσόδων εξαιτίας
της αναιμικής κατανάλωσης, σε συνδυασμό με την υποχρεωτική
αναστολή λειτουργίας της οικονομίας φέρνει
σε δύσκολη θέση βενζινοπώλες και μικρές
εταιρείες εμπορίας που κινδυνεύουν ακόμη και το λουκέτο. Οι πωλήσεις της αμόλυβδης
είναι μειωμένες περί 65% από πέρυσι, ενώ αντίθετα άλμα κατά 95%
καταγράφουν οι πωλήσεις πετρελαίου
θέρμανσης. Πολλά νοικοκυριά και
επιχειρήσεις σπεύδουν να αποθεματοποιήσουν ποσότητες
για τον χειμώνα, αφού η μέση τιμή του βρίσκεται στο 0,78 ευρώ το λίτρο.







Πηγή: ΤΑ ΝΕΑ

Exit mobile version