Quantcast
Έρχονται αυξομειώσεις στα τιμολόγια της ΔΕΗ- Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε - enikonomia.gr
share

Έρχονται αυξομειώσεις στα τιμολόγια της ΔΕΗ- Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε

δημοσιεύτηκε:

Μικρές αυξομειώσεις αναμένονται να υπάρξουν στα τιμολόγια για τη μεταφορά και διανομή ηλεκτρικής ενέργειας για το 2018, σύμφωνα με πληροφορίες της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ).

Όπως αναφέρει το ΑΠΕ, ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) προτείνει να υπάρξουν ριζικές αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού των χρεώσεων για το σύστημα μεταφοράς, με κατάργηση της χρέωσης, βάσει της συμφωνημένης ισχύος, που εφαρμόζεται σήμερα και θέσπιση κινήτρων / αντικινήτρων (μειωμένες / αυξημένες χρεώσεις αντίστοιχα) για τον περιορισμό της κατανάλωσης κατά τις ώρες αιχμής.

Επισημαίνεται ότι, η ΡΑΕ αναμένεται να εκδώσει τις επόμενες ημέρες τις τελικές αποφάσεις για τις χρεώσεις του συστήματος μεταφοράς και του δικτύου διανομής που εισπράττουν αντίστοιχα ο ΑΔΜΗΕ και ο Διαχειριστής του Δικτύου Διανομής (ΔΕΔΔΗΕ) για το 2018.

Σύμφωνα με το ΑΠΕ το οποίο επικαλείται σχετικές πληροφορίες, τις αυξημένες επενδύσεις που προγραμματίζει ο ΑΔΜΗΕ τα επόμενα χρόνια, κυρίως για τις διασυνδέσεις των νησιών οι οποίες θα περιορίσουν συνολικά το κόστος ηλεκτροδότησης, δεν επιτρέπουν τη μείωση των χρεώσεων μεταφοράς και ενδέχεται να υπάρξουν μικρές αυξήσεις. Αντίστοιχα, στον ΔΕΔΔΗΕ εξετάζεται η δυνατότητα μικρών μειώσεων αφού διασφαλιστεί και η χρηματοδότηση των επενδύσεων στο δίκτυο. Συνολικά η επίπτωση στους τελικούς λογαριασμούς θα είναι περιορισμένη,σύμφωνα με αρμόδιους παράγοντες της Αρχής.

Επιπλέον, από το 2019 προωθείται η σύνδεση των εσόδων του ΔΕΔΔΗΕ, δηλαδή των χρεώσεων που πληρώνουν οι καταναλωτές για τη χρήση του δικτύου διανομής, με τα αποτελέσματα στο «μέτωπο» της αντιμετώπισης των ρευματοκλοπών.

Με τις αποφάσεις για τη χρέωση των δικτύων ολοκληρώνεται ο καθορισμός των λεγόμενων μονοπωλιακών χρεώσεων στην κατανάλωση ρεύματος για το 2018, που περιλαμβάνουν και τις χρεώσεις για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας και το Ειδικό Τέλος Μείωσης Αέριων Ρύπων (ΥΚΩ και ΕΤΜΕΑΡ) οι οποίες ανακοινώθηκαν στα τέλη του προηγούμενου έτους.

Στο μεταξύ ο ΑΔΜΗΕ εισηγείται ριζική αλλαγή της μεθόδου τιμολόγησης των χρεώσεων για το σύστημα μεταφοράς με στόχο οι χρεώσεις να παρέχουν κίνητρο στους καταναλωτές προκειμένου να περιορίζονται οι αιχμές της. Η χειμερινή περίοδος αιχμής ξεκινά από τον Δεκέμβριο μέχρι τον Φεβρουάριο,(ώρες 6 – 8 μ.μ) και η καλοκαιρινή περίοδος είναι από τον Ιούνιο μέχρι τον Αύγουστο(ώρες 9 – 10 μ.μ).

Για τους καταναλωτές που τροφοδοτούνται από την υψηλή και μέση τάση (μεγάλες βιομηχανίες, εμπορικές αλυσίδες κ.α.) προτείνεται η χρέωση να συναρτάται με την κατανάλωση κατά τις ώρες αιχμής, η οποία μπορεί να προσδιοριστεί εύκολα καθώς η εν λόγω κατηγορία καταναλωτών διαθέτει μετρητές με δυνατότητα ωρομέτρησης (μέτρηση της κατανάλωσης ανά ώρα της ημέρας). Ως εκ τούτου το τιμολόγιο θα διαμορφώνεται ουσιαστικά και από τη συμπεριφορά του καταναλωτή: αν περιορίσει τη ζήτηση κατά τις ώρες αιχμής, θα έχει χαμηλότερη χρέωση και αντίστροφα.

Στη χαμηλή τάση (νοικοκυριά, μικρές επιχειρήσεις, αγρότες κλπ.), επειδή δεν υπάρχουν μετρητές με δυνατότητα ωρομέτρησης, θα λαμβάνεται υπόψη αντίστοιχα η κατανάλωση της κατηγορίας πελατών (πχ. νοικοκυριά, εμπορικά καταστήματα) ή του συνόλου της χαμηλής τάσης κατά τις ώρες αιχμής.

Συγκεκριμένα προτείνεται η εξής μεθοδολογία:

Για κάθε έναν από τους έξι «μήνες αιχμής» (Δεκέμβριο, Ιανουάριο, Φεβρουάριο, Ιούνιο, Ιούλιο και Αύγουστο) θα εξετάζεται μια τυπική ημέρα και θα υπολογίζεται το ποσοστό της κατανάλωσης κατά τις ώρες αιχμής ως προς το σύνολο του 24ώρου. Ο μέσος όρος των ποσοστών που θα προκύψουν για τους έξι μήνες αιχμής θα χρησιμοποιείται για τον υπολογισμό των χρεώσεων του επόμενου έτους.

Για παράδειγμα, σύμφωνα με την εισήγηση του ΑΔΜΗΕ: «Έστω ότι βάσει της τυπικής καμπύλης διακύμανσης φορτίου για την κατηγορία «Οικιακοί Πελάτες» για μια τυπική ημέρα του Δεκεμβρίου ο μέρος όρος της κατανάλωσης κατά τις ώρες 6 – 8 μ.μ. αντιστοιχεί σε ποσοστό 6 % της συνολικής ημερήσιας κατανάλωσης. Το ανωτέρω ποσοστό υπολογίζεται για κάθε ένα από τους υπόλοιπους χειμερινούς και καλοκαιρινούς μήνες Ιανουάριο, Φεβρουάριο, Ιούνιο, Ιούλιο και Αύγουστο. Έστω ότι ο μέσος όρος των υπολογιζόμενων ποσοστών για τους ανωτέρω έξι μήνες είναι 5,5 %. Στην παραπάνω περίπτωση η Χρέωση Χρήσης Συστήματος για τους οικιακούς πελάτες για κάθε μήνα του έτους θα ισούται με 5,5 % επί την μηνιαία κατανάλωση επί την μοναδιαία Χρέωση Χρήσης Συστήματος».

Σημειώνεται ότι το ισχύον τιμολόγιο για τη μεταφορά αποτελείται από δύο διαφορετικές χρεώσεις, ισχύος που βασίζεται στην συμφωνημένη ισχύ της παροχής και ενέργειας. Η πρόταση του ΑΔΜΗΕ περιλαμβάνει και την κατάργηση της χρέωσης ισχύος.

Η εφαρμογή διαφορετικών τιμολογίων κατά τη διάρκεια του 24ωρου θα γίνει πιο εύκολη όταν εγκατασταθούν οι λεγόμενοι «έξυπνοι μετρητές», διαδικασία που βρίσκεται στο στάδιο της πιλοτικής εφαρμογής.

Στόχος της ΡΑΕ είναι το νέο σύστημα που θα αποφασιστεί να τεθεί σε ισχύ από το 2019.


share
Σχόλια Αναγνωστών
Ροή
Οικονομία
Επιχειρήσεις
Επικαιρότητα

Ενημερωθείτε πρώτοι με τον τρόπο που θέλετε.