Έρχεται η απόδοση ΦΠΑ σε real time – Πώς θα λειτουργεί η αγορά τη νέα χρονιά

Ο κύβος ερρίφθη: Από τη νέα χρονιά για
κάθε συναλλαγή που γίνεται ο ΦΠΑ θα πρέπει να «ενθυλακώνεται» και να μπαίνει
κατευθείαν στα κρατικά Ταμεία! Η «γραμμή» που δίνει το υπουργείο Οικονομικών
αυτή τη στιγμή είναι σαφής, πως θα πρέπει με κάθε τρόπο να κλείσει μέσα στο
2021 η εκκρεμότητα της υιοθέτησης ηλεκτρονικών τιμολογίων και της διασύνδεσης
ταμειακών μηχανών- POS – δημόσιων ταμείων. Με άλλα λόγια δεν θα υπάρξει νέα παράταση.


Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης


Αν και ελέω πανδημίας «πάγωσε» για μερικούς ακόμη μήνες η υιοθέτηση εργαλείων
που συνδυαστικά απειλούν να «ξεσκεπάσουν» το «μαύρο χρήμα», η απόφαση του υπουργείου
Οικονομικών είναι ειλημμένη: Η υποχρεωτική διαβίβαση ηλεκτρονικών
τιμολογίων στα… «κεντρικά», αλλά και η σύνδεση των ταμειακών με την ΑΑΔΕ θα εφαρμοστεί
από το φθινόπωρο… σε δόσεις, χωρίς άλλη παράταση στην διαδικασία! Τα πάντα θα
πρέπει να έχουν «κλείσει» πριν από τη νέα χρονιά.


Απόδοση του ΦΠΑ στο κράτος σε… real time
Η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών «ποντάρει» πολλά τόσο στα ηλεκτρονικά
βιβλία και την υποχρεωτική διαβίβαση παραστατικών στο myDATA, όσο και τη
διασύνδεση ταμειακών μηχανών με την ΑΑΔΕ προκειμένου να περιοριστεί το
φαινόμενο της φοροδιαφυγής.. Όλη αυτή η προσπάθεια για εντοπισμό του «μαύρου
χρήματος» δεν θα πάει άλλο πίσω θα υιοθετηθούν τα πάντα βάσει του προγράμματος
που έχει εκπονηθεί ,προκειμένου να «κουμπώσουν» όλα τα εργαλεία που απαιτείται
να πέσουν στην «μάχη» κατά της φοροδιαφυγής. Όπως είναι η διασύνδεση Εφορίας -
ταμειακών – POS, αλλά και η τεχνητή νοημοσύνη (data mining) στην διενέργεια
ελέγχων. Πώς θα λειτουργεί όμως το νέο σύστημα μετά την υιοθέτηση ηλεκτρονικών
βιβλίων και την διασύνδεση Εφορίας – ταμειακών – POS; Όταν θα γίνεται μια συναλλαγή με πιστωτική ή
χρεωστική κάρτα, θα εισπράττει το κράτος τον ΦΠΑ που αντιστοιχεί στην απόδειξη
ή το τιμολόγιο σε real time, δηλαδή σε
πραγματικό χρόνο. Αν η συναλλαγή γίνει με μετρητά τότε η διασύνδεση της
ταμειακής μηχανής με τον τραπεζικό λογαριασμό της επιχείρησης θα επιτρέπει την
επόμενη μέρα να γίνεται μεταφορά του ποσού που αντιστοιχεί στον ΦΠΑ, που αφορά
την κάθε απόδειξη.


Τα κίνητρα για όσους υιοθέτησαν ηλεκτρονικά βιβλία
Αυτή τη στιγμή σχεδόν 200.000 επιχειρήσεις έχουν μπει στην διαδικασία να
υιοθετήσουν ηλεκτρονικά βιβλία, λίγο πριν την λήξη των προηγούμενων προθεσμιών
και λειτουργούν πλέον με συγκεκριμένο σύστημα έκδοσης παραστατικών. Με τις αλλεπάλληλες παρατάσεις στην υποχρεωτική εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης,
θα μπορούσε να πει κανείς πως επιβαρύνθηκαν οικονομικά όσοι ήδη έσπευσαν να
λειτουργήσουν με ηλεκτρονικά βιβλία: Αν μη τι άλλο όμως όσοι υιοθέτησαν το
σύστημα, «κατοχύρωσαν» κίνητρα που δόθηκαν όπως η ταχύτερη επιστροφή φόρων, η
μείωση του χρόνου παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου να διενεργήσει έλεγχο
κ.λπ. Στα ηλεκτρονικά βιβλία της ΑΑΔΕ θα διαβιβάζεται και θα καταχωρίζεται η
σύνοψη των παραστατικών εσόδων / εξόδων των επιχειρήσεων, θα γίνεται
χαρακτηρισμός των καταχωρισμένων συναλλαγών, ενώ θα καταχωρίζονται οι
λογιστικές εγγραφές τακτοποίησης για τον προσδιορισμό του λογιστικού και του φορολογικού
αποτελέσματος κάθε έτους.


Πότε ξεκινά η υποχρεωτική
διαβίβαση παραστατικών

Ποιες είναι όμως οι αποφάσεις που έλαβε το υπουργείο Οικονομικών και για
τις οποίες ως φαίνεται δεν θα υπάρξουν νέες παρατάσεις; Σχετικά με τη διαβίβαση παραστατικών εσόδων στην πλατφόρμα myDATA:


  • Από
    1.10.2021 διαβιβάζουν υποχρεωτικά τα παραστατικά εσόδων τους, που εκδίδουν
    από την ημερομηνία αυτή και μετά:


  • Οι επιχειρήσεις (φυσικά και νομικά πρόσωπα) με διπλογραφικά βιβλία με τζίρο
    άνω των 50.000 €.
  • Οι επιχειρήσεις (φυσικά και νομικά πρόσωπα) με απλογραφικά βιβλία με τζίρο
    άνω των 100.000 €.








Σημειώνεται ότι ειδικά για το 2021 η υποχρέωση διαβίβασης αφορά μόνο τα
παραστατικά εσόδων και όχι τους λογιστικούς χαρακτηρισμούς εξόδων.


Τι θα ισχύσει για τις ταμειακές μηχανές
Αναφορικά με την διασύνδεση φορολογικών μηχανισμών (ταμειακών μηχανών
κ.λπ.) με την ΑΑΔΕ, σταδιακά, και μέχρι τον Νοέμβριο του 2021, οι επιχειρήσεις
που διαθέτουν φορολογικούς ηλεκτρονικούς μηχανισμούς (ΦΗΜ) υποχρεούνται:


  • να
    αναβαθμίσουν τους φορολογικούς μηχανισμούς τους, ώστε να παράγουν
    αποδείξεις με ενσωματωμένο το QR Code ταυτοποίησης του φορολογικού
    μηχανισμού και της απόδειξης,
  • να
    διασυνδεθούν, ώστε να διαβιβάζουν τις συναλλαγές τους ανά συναλλαγή (1
    προς 1) σε πραγματικό χρόνο στην πλατφόρμα myDATA,
  • να
    αποσύρουν πλήρως παλαιούς φορολογικούς μηχανισμούς που δεν έχουν τη
    δυνατότητα διασύνδεσης, τακτοποιώντας την εικόνα τους στο Φορολογικό
    Μητρώο.


Η υποχρέωση διασύνδεσης και οι αντίστοιχες προθεσμίες αναβάθμισης-απόσυρσης
για τις επιχειρήσεις που διαθέτουν ΦΗΜ διαμορφώνονται ως εξής:


  • Από
    1.9.2021 διασυνδέουν τους φορολογικούς μηχανισμούς οι επιχειρήσεις που:


  • βάσει ΚΑΔ, δεν επλήγησαν από την πανδημία και
  • το 2019 είχαν τζίρο πάνω από 100.000 €.












Να σημειωθεί πάντως ότι μέσω της καθολικής ένταξης στην πλατφόρμα myDATA
και της διασύνδεσης των φορολογικών μηχανισμών, το Υπουργείο Οικονομικών και η
ΑΑΔΕ επιδιώκουν να απαλλάξουν οριστικά τις επιχειρήσεις από την υποχρέωση
υποβολής συγκεντρωτικών καταστάσεων πελατών – προμηθευτών.






  • Από 1.11.2021 διαβιβάζουν υποχρεωτικά τα παραστατικά εσόδων τους όλες οι
    υπόλοιπες επιχειρήσεις.
  • Τα παραστατικά εσόδων που έχουν εκδώσει ή θα εκδώσουν οι επιχειρήσεις μέχρι
    την ημερομηνία έναρξης υποχρεωτικής διαβίβασης, πρέπει να διαβιβαστούν στην
    πλατφόρμα του myDATA το αργότερο έως την 31.03.2022.
  • Από 1.10.2021 διασυνδέουν τους φορολογικούς μηχανισμούς οι επιχειρήσεις
    που:
    • βάσει ΚΑΔ, δεν επλήγησαν από την πανδημία και
    • το 2019 είχαν τζίρο μέχρι 100.000 €.
  • Από 1.11.2021 διασυνδέουν τους φορολογικούς μηχανισμούς τους οι υπόλοιπες
    επιχειρήσεις.
  • Exit mobile version