Επιταχύνονται οι διασυνδέσεις Κυκλάδων και Κρήτης

Μέσα στους επόμενους μήνες, ο ΑΔΜΗΕ θα προχωρήσει έργα συνολικού κόστους περίπου 500 εκατ. ευρώ, τα οποία θα αποτελέσουν σημαντική τόνωση για την αγορά. Αυτή είναι η μεγαλύτερη απόδειξη ότι η εταιρεία μπορεί να αποτελέσει ένα σημαντικό πυλώνα της αναπτυξιακής στροφής της χώρας, τόσο στον ενεργειακό τομέα, όσο και ευρύτερα στην οικονομία.

Αυτό είναι το βασικό μήνυμα που θέλησε να περάσει σήμερα ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ κ. Μάνος Μανουσάκης, με την ευκαιρία της ανακοίνωσης της έναρξης ηλεκτροδότησης της πρώτης φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων.

Από αυτά τα 500 εκατ. ευρώ, τα 300 εκατ. περίπου αφορούν την «μικρή» διασύνδεση της Κρήτης, τα 70 εκατ. τη δεύτερη και τα 100 εκατ. την τρίτη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων.

Έτσι, σύμφωνα με τον κ. Μανουσάκη, μέσω του ΑΔΜΗΕ γίνονται εμφανή τα σημάδια ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας, ενώ και η πορεία της εταιρείας μετά την είσοδο του στρατηγικού επενδυτή, της κινεζικής State Grid, δείχνει ότι μια εταιρεία δημοσίου συμφέροντος μπορεί να λειτουργεί αποτελεσματικά, ολοκληρώνοντας έγκαιρα μεγάλα έργα και πετυχαίνοντας ικανοποιητική απόδοση για τους μετόχους της.

Αυτό αντανακλάται εν μέρει και στα ιδιαίτερα ενθαρρυντικά στοιχεία για τα οικονομικά αποτελέσματα του προηγούμενου έτους, κατά το οποίο, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο κ. Μανουσάκης, τα καθαρά κέρδη της εταιρείας αναμένεται ότι θα φτάσουν τα 55 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας έτσι σημαντική αύξηση σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο.

Τα θετικά οικονομικά αποτελέσματα, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι πράγματι η State Grid, από τους πρώτους κιόλας μήνες, συμπεριφέρεται σα στρατηγικός επενδυτής, επιδιώκοντας να συμβάλλει στην περαιτέρω ανάπτυξη της εταιρείας, δείχνουν, σύμφωνα με τον κ. Μανουσάκη, ότι το μέλλον προδιαγράφεται ευοίωνο.

Από τη σημερινή ενημέρωση των δημοσιογράφων από τον κ. Μανουσάκη, δεν έλειψαν οι ενδιαφέρουσες ειδήσεις, τόσο σε ό,τι αφορά τη διασύνδεση των Κυκλάδων, όσο και σχετικά με τη διασύνδεση της Κρήτης.

Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα με τη σειρά.

Α) ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΚΥΚΛΑΔΩΝ

Σε ό,τι αφορά την πρώτη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων, ήδη, από τις 27 Ιανουαρίου γίνονται οι σχετικές δοκιμές στη Σύρο. Μέχρι τις 20 Φεβρουαρίου το αργότερο τα φορτία θα φτάνουν στη Σύρο και οι μονάδες θα τεθούν σε ψυχρή εφεδρεία. Στη συνέχεια, και μέχρι τα τέλη Μαρτίου, τα φορτία θα φτάσουν και στη Μύκονο.

Έτσι, ολοκληρώνεται ένα σημαντικό έργο, συνολικού κόστους 245 εκατ. ευρώ, με σημαντικό αναπτυξιακό πρόταγμα, καθώς, όπως υπολογίζεται, το κοινωνικό και οικονομικό όφελος που επιτυγχάνεται σε ετήσια βάση από τη λειτουργία του ανέρχεται σε περίπου 80 εκατ. ευρώ, κάτι που σημαίνει ότι το κόστος θα αποσβεστεί σε τρία χρόνια.

Σύμφωνα με τον ο κ. Μάνο Μανουσάκη, ο θετικός αντίκτυπος του έργου θα είναι πολλαπλός, αφού μέσω αυτού θα επιτευχθεί:

-Μείωση των ΥΚΩ

-Σημαντική βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, καθώς θα σταματήσουν να λειτουργούν ρυπογόνες μονάδες

-Ασφάλεια εφοδιασμού των νησιών, που μάλιστα θα δώσει τη δυνατότητα να εξυπηρετείται απρόσκοπτα αυξημένος τουριστικός φόρτος.

Επιταχύνεται η τρίτη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων

Μια από τις πλέον σημαντικές ειδήσεις που βγαίνουν από τη σημερινή ενημέρωση, αφορά την επιτάχυνση της τρίτης φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων, την οποία θα επικυρώσει και επισήμως αύριο το ΔΣ του ΑΔΜΗΕ, μετά και τη σχετική απόφαση που έλαβε το Συμβούλιο Διεύθυνσης του Διαχειριστή.

Συγκεκριμένα, η ολοκλήρωση της τρίτης φάσης μετατίθεται κατά δυο έτη, από τα τέλη του 2022 στο τέλος του 2020.

Μάλιστα, τις επόμενες ημέρες αναμένεται να ξεκινήσει και η διαδικασία της δημοπράτησης του έργου.

Του χρόνου η ολοκλήρωση της δεύτερης φάσης

Σε ό,τι αφορά τη δεύτερη φάση, που αφορά τη διασύνδεση της Νάξου και την αναβάθμιση της διασύνδεσης Πάρου και Τήνου, το έργο βρίσκεται σε ώριμο στάδιο.

Συγκεκριμένα, στην παρούσα φάση αξιολογούνται οι τεχνικές-οικονομικές προσφορές που έχουν κατατεθεί στα πλαίσια του σχετικού διαγωνισμού.

Όπως ανέφερε ο κ. Μανουσάκης, το έργο εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί μέσα στο 2019.

Ολοκληρώθηκε η μελέτη για την 4η φάση της διασύνδεσης

Η σημερινή ενημέρωση είχε νέα και σε ό,τι αφορά την 4η φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων, που αφορά τα τμήματα Λαύριο-Σύρος, Σύρος-Μήλος, Μήλος-Σαντορίνη, Σαντορίνη –Πάρος ή Νάξος.

Όπως είπε ο κ. Μανουσάκης, στα τέλη του 2017 ολοκληρώθηκε η μελέτη της Ομάδας Εργασίας που είχε συστήσει η ΡΑΕ, σε συνεργασία με τον ΑΔΜΗΕ και το ΔΕΔΔΗΕ.

Έχοντας πλέον παραλάβει τη μελέτη, ο ΑΔΜΗΕ θα εντάξει το συγκεκριμένο έργο στην τελική έκδοση του 10ετούς αναπτυξιακού σχεδιασμού για την περίοδο 2019-2028, που βρίσκεται τώρα σε φάση διαβούλευσης.

Β) ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΚΡΗΤΗΣ

Το έργο της διασύνδεσης της Κρήτης αποτελεί ένα εμβληματικό, όσο και πολύπαθο έργο για το ηλεκτρικό σύστημα της χώρας. Πλέον, σύμφωνα τουλάχιστον με τα όσα είπε σήμερα ο κ. Μανουσάκης, έχουμε μπει για τα καλά στην τελική ευθεία.

Μάλιστα, το πλέον ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι ο κ. Μανουσάκης είχε να μεταφέρει αισιόδοξα μηνύματα και για τα δυο σκέλη του έργου, τόσο, δηλαδή, για τη «μικρή», όσο και για τη «μεγάλη» διασύνδεση.

Πλησιάζει η ώρα της «μικρής διασύνδεσης»

Σε ό,τι αφορά τη μικρή διασύνδεση, το έργο έχει πλέον ωριμάσει σε τέτοιο βαθμό, ώστε το αργότερο σε 15 ημέρες -και πιθανότατα νωρίτερα- να αναμένεται να βγουν τα τεύχη της δημοπράτησης του έργου.

Η αισιοδοξία του ΑΔΜΗΕ είναι τέτοια που του επιτρέπει να εκτιμά ότι το α’ εξάμηνο του 2020, η Κρήτη θα έχει ηλεκτριστεί με τα φορτία που αντιστοιχούν σε αυτή τη διασύνδεση.

Σύμφωνα με τον κ. Μανουσάκη, καθοριστικής σημασίας ήταν η έγκριση της ΑΕΠΟ, καθώς και η πρόσφατη απόφαση Σταθάκη, βάσει της οποίας το έργο προσδιορίζεται ως γενικευμένης σημασίας για τη χώρα, κάτι που θα επιτρέψει να ολοκληρωθούν ταχύτερα οι απαιτούμενες απαλλοτριώσεις.

Σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση του έργου, αυτή θα προέλθει από πόρους του ΕΣΠΑ, ιδίους πόρους του ΑΔΜΗΕ, καθώς και χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Οι συζητήσεις με την EIB βρίσκονται σε εξέλιξη αυτή την περίοδο, όμως οι καλές σχέσεις και η στενή συνεργασία του ΑΔΜΗΕ με την EIB σε πολλά έργα, κάνουν τον κ. Μανουσάκη να είναι βέβαιος ότι δε θα υπάρξει το παραμικρό πρόβλημα να εξασφαλιστεί, και μάλιστα με καλούς όρους, η απαιτούμενη χρηματοδότηση.

Όπως είναι γνωστό, το έργο έχει «ταλαιπωρηθεί» αρκετά μέχρι τώρα, καθώς οι αντιδράσεις των κατοίκων και των φορέων της περιοχής έχουν αναδείξει μια σειρά δυσκολίες του αρχικού σχεδιασμού.

Πλέον, ο ΑΔΜΗΕ αισιοδοξεί ότι δε θα ανακύψουν εκ νέου προβλήματα, καθώς οι επαφές με την Περιφέρεια Πελοποννήσου και τους υπόλοιπους τοπικούς φορείς, καθώς και τους βουλευτές της περιοχής, δείχνουν ότι με κατάλληλα βήματα είναι εφικτό να καθησυχαστούν οι αντιδράσεις.

Μάλιστα, ο ΑΔΜΗΕ προχωρά και σε επανασχεδιασμό της όδευσης του έργου, που αφορά περίπου 5 χλμ. περαιτέρω υπογειοποίησης.

Συνεργασία με EuroAsia Interconnector για τη «μεγάλη» διασύνδεση

Πλέον, το έργο της «μεγάλης» διασύνδεσης της Κρήτης, έχει αποφασιστεί, με τη στήριξη του ΥΠΕΝ, να συνδυαστεί με τον EuroAsia Interconnector, που έχει ενταχθεί και στα έργα PCI από την Κομισιόν.

Ήδη από τις αρχές του περασμένου Σεπτεμβρίου έχουν μπει οι υπογραφές στο σχετικό MoU, ενώ στην παρούσα φάση γίνονται διαπραγματεύσεις για τη Shareholders Agreement, βάσει της οποίας θα προκύψει ο φορέας υλοποίησης του έργου, με συμμετοχή του ΑΔΜΗΕ σε ποσοστό 51%.

Όπως ξεκαθάρισε ο κ. Μανουσάκης, η σύνδεση των δυο έργων δε σημαίνει ότι η υλοποίηση του έργου της «μεγάλης» διασύνδεσης της Κρήτης εξαρτάται από την τύχη που θα έχει το project του EuroAsia Interconnector.

Η ανακοίνωση του ΑΔΜΗΕ για την ολοκλήρωση της Α’ Φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων αλλά και την επίσπευση των διαδικασιών για τη Γ’ Φάση:

Την ολοκλήρωση της Α’ Φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων αλλά και την επίσπευση των διαδικασιών για τη Γ’ Φάση ανακοίνωσε η Διοίκηση του ΑΔΜΗΕ, σηματοδοτώντας την επιτάχυνση των έργων υπό το νέο ιδιοκτησιακό καθεστώς του Διαχειριστή στο πλαίσιο της συνεργασίας των δυο βασικών μετόχων, του Ελληνικού Δημοσίου και της State Grid of China.

Στις 28 Ιανουαρίου ξεκίνησε η δοκιμαστική λειτουργία του υποθαλάσσιου καλώδιου που συνδέει τη Σύρο με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας μέσω του Υποσταθμού του Λαυρίου. Εντός του μήνα θα ηλεκτριστούν τα καλώδια που συνδέουν την Σύρο με την Τήνο και την Πάρο. Από το Μάρτιο θα αρχίσει να παίρνει ρεύμα από το Διασυνδεδεμένο Σύστημα και η Μύκονος, κλείνοντας τον κύκλο του έργου, προϋπολογισμού 245 εκατ. ευρώ.

Οπως υπογράμμισε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μάνος Μανουσάκης, «με δεδομένο ότι ήδη από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας της διασύνδεσης το συνολικό κοινωνικοοικονομικό όφελος εκτιμάται στα 80 εκατ. ευρώ, αυτό σημαίνει ότι το έργο θα έχει αποσβεστεί σε τρία χρόνια και θα προσφέρει περαιτέρω αξία στην οικονομία και την κοινωνία μέσω της μείωσης του κόστους των ΥΚΩ, της βελτίωσης του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των νησιών και της ώθησης στον τουρισμό δια της ενίσχυσης της ασφάλειας εφοδιασμού κατά τους θερινούς μήνες».

Οσον αφορά στη Β’ Φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων που περιλαμβάνει αφενός την ένταξη της Νάξου στο σύμπλεγμα των νησιών που θα ηλεκτροδοτούνται μέσω του ΕΣΜΗΕ, αφετέρου την αναβάθμιση των υφιστάμενων καλωδιακών συνδέσεων Ανδρου-Τήνου και Ανδρου-Λιβαδιού (Εύβοια), αναφέρθηκε ότι η αξιολόγηση των τεχνικών και οικονομικών προσφορών για την ανάθεση των επιμέρους υποέργων (συνολικού προϋπολογισμού 71 εκατ. ευρώ) βρίσκεται σε προχωρημένη φάση. Θα ακολουθήσει η συμβολαιοποίηση των έργων και η έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών, με στόχο το έργο να ολοκληρωθεί εντός του 2019.

Ο κ. Μανουσάκης, εξάλλου, ανακοίνωσε ότι το Διοικητικό Συμβούλιο που θα συνεδριάσει την Παρασκευή 2 Φεβρουαρίου θα συζητήσει την επίσπευση κατά δυο χρόνια της Γ΄Φάσης της Διασύνδεσης των Κυκλάδων (πόντιση δεύτερου καλωδίου μεταξύ Λαυρίου και Σύρου), ώστε τα έργα, προϋπολογισμού 102 εκατ. ευρώ, να περατωθούν εντός του 2020 αντί του 2022 που προβλέπεται στο υφιστάμενο χρονοδιάγραμμα.

«Οι εξελίξεις αυτές αντανακλούν δυο σημαντικούς παράγοντες: Πρώτον, ότι όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη είναι προσηλωμένα στην ανάγκη επιτάχυνσης των διασυνδέσεων καθώς, αναμένεται αύξηση κατανάλωσης του ηλεκτρικού ρεύματος στο πλαίσιο της ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας. Δεύτερον αποδεικνύεται ότι «γίνεται κι αλλιώς», δηλαδή ότι ο Διαχειριστής μπορεί να λειτουργήσει σύγχρονα και αποδοτικά έχοντας το Δημόσιο ως μέτοχο πλειοψηφίας», κατέληξε.


Πηγή Πληρoφοριών: energypress

Exit mobile version