Ο καλός ο… ελληνικός φορολογικός big brother μπορεί να αργεί να γίνει, αλλά τα βήματα που θα οδηγήσουν σε αυτόν ήδη εκτελούνται. Με την απόσυρση των παλαιών ταμειακών μηχανών να έχει ήδη δρομολογηθεί –έστω και μέσα από αλλεπάλληλες παρατάσεις- και τα ηλεκτρονικά τιμολόγια να έχουν μπει στην καθημερινότητά μας, αμέσως μετά ακολουθεί η μεταφορά όλων των δεδομένων των ταμειακών μηχανών άμεσα στα κεντρικά του Υπουργείου Οικονομικών.
Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης
Ο ελεγκτικός μηχανισμός σχεδιάζει αφενός την επέκταση της χρήσης των POS, αφετέρου όμως τη διασύνδεσή τους με όλες τις ταμειακές μηχανές, οι οποίες θα δίνουν άμεσα «αναφορά» στις εφορίες.
Πότε θα ολοκληρωθεί ο φορο –big brother
Με στόχο τη σύλληψη της φοροαποφυγής και του «μαύρου» χρήματος, το υπουργείο Οικονομικών είναι σταθερά προσανατολισμένο στον σχεδιασμό του που προβλέπει ουσιαστικά την μεταφορά όλων των δεδομένων των ταμειακών μηχανών άμεσα στο Taxis.
Βάσει του χρονοδιαγράμματος το σχέδιο, που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, θα πρέπει να έχει υλοποιηθεί έως τον Ιούνιο του 2024, ενώ εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο δράσης που έχει ήδη εκπονήσει η ΑΑΔΕ με στόχο τον περιορισμό των απωλειών πρωτίστως από την «πηγή» του ΦΠΑ.
Και αυτό φυσικά γιατί πλέον είναι πολύ συχνό και το φαινόμενο ενώ οι καταναλωτές πληρώνουν με κάρτες μέσω των POS, τα οποία εκδίδουν το «χαρτάκι» της τράπεζας, η απόδειξη από την ταμειακή μηχανή να μην εκδίδεται ποτέ.
Τι αλλάζει με τις ταμειακές μηχανές
Η προϋπόθεση εδώ είναι φυσικά όλες οι επιχειρήσεις να διαθέτουν εγκεκριμένες ταμειακές μηχανές, οι οποίες θα συνδέονται με τα τερματικά αποδοχής καρτών (POS) και στη συνέχεια με το ηλεκτρονικό σύστημα της ΑΑΔΕ, ούτως ώστε να μεταφέρουν σε πραγματικό χρόνο πληροφορίες για τα έσοδα και τον τρόπο πληρωμής.
Επί της ουσίας η διασύνδεση στην πλήρη ανάπτυξή της θα συνδέει και θα επικοινωνεί με τα ηλεκτρονικά βιβλία myDATA και έτσι θα επιτρέπει την άμεση καταγραφή των εσόδων (αποδείξεις λιανικής) και των εξόδων (e-invoices) στα ηλεκτρονικά βιβλία των επιχειρήσεων.
Πού εστιάζουν οι νέες παρεμβάσεις
Οι νέες παρεμβάσεις εστιάζουν στην ανάγκη άμεσης υλοποίησης της σύνδεσης των ταμειακών μηχανών των επιχειρήσεων με την ΑΑΔΕ που θα ανοίξει τον δρόμο για άμεση καταγραφή των συναλλαγών, αλλά ακόμη και υποβολής προσυμπληρωμένων δηλώσεων ΦΠΑ που με τη σειρά της θα βοηθήσει στην υιοθέτηση νέων διαδικασιών συμψηφισμού χρεωστικού και πιστωτικού ΦΠΑ σε όλες τις συναλλαγές, τόσο με ιδιώτες όσο και με δημόσιους φορείς.
Όπως και να έχει για την υλοποίηση του νέου σχεδίου απαραίτητη είναι σε πρώτη φάση η αντικατάσταση ή ενημέρωση όλων των ταμειακών μηχανών που δεν μπορούν να λειτουργήσουν ως Ηλεκτρονικές Ταμειακές Μηχανές (OCR) νέας γενιάς, ενώ σε δεύτερη φάση οι επιχειρήσεις θα πρέπει να συνδέσουν τις ταμειακές τους μηχανές online με το myDATA για να καταχωρούν αυτόματα τις λιανικές συναλλαγές τους σε ηλεκτρονικά βιβλία.
Στην τελευταία φάση υλοποίησης του έργου, οι ταμειακές μηχανές νέας γενιάς τύπου OCR θα πρέπει να διασυνδεθούν με συστήματα POS έτσι ώστε να εξασφαλίσουν την έκδοση απόδειξης όταν γίνεται αποδεκτή μια πληρωμή με κάρτα.
Πόσες ταμειακές πρέπει να αντικατασταθούν
Σήμερα στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι λειτουργούν περίπου 600.000 ταμειακές μηχανές, από τις οποίες περίπου 288.000 μπορούν να συνδεθούν ηλεκτρονικά με την εφορία, 150.000 έχουν την τεχνολογική δυνατότητα διασύνδεσης με τις φορολογικές αρχές, ενώ υπάρχουν και 161.000 που δεν έχουν διαδικτυακές δυνατότητες λόγω παλαιότητας του μοντέλου.
Αξίζει όμως να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα σε πάρα πολλές δραστηριότητες και αρκετούς κλάδους της οικονομίας δεν είναι υποχρεωτική η χρήση ταμειακών μηχανών (όπως π.χ. γυμναστήρια, πάρκινγκ κ.α.), με αποτέλεσμα να υπολογίζεται ότι είναι αναγκαία η εγκατάσταση περισσοτέρων από τουλάχιστον 50.000 ταμειακών μηχανών και τερματικών POS για να μπορέσει ο «μεγάλος αδελφός» του Taxis να παρακολουθεί κάθε κίνηση στην αγορά.