Ενδιαφέρονται για 10 λιμάνια Αμερικανοί, Ρώσοι, Κινέζοι και Άραβες

Την περασμένη Πέμπτη ο αμερικανός πρέσβης στην Ελλάδα κ. Τζέφρι Πάιατ βρέθηκε στις εγκαταστάσεις του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης. Αυτή την εβδομάδα το λιμάνι θα επισκεφθεί αντιπροσωπεία από την Κίνα. Η κινητικότητα αυτή έχει άμεση σχέση με τον επικείμενο διεθνή διαγωνισμό για την παραχώρηση λιμενικών εγκαταστάσεων για συνδυασμένες μεταφορές στην Αλεξανδρούπολη.

Ηδη αυτή την περίοδο συντάσσονται τα τεύχη δημοπράτησης ώστε ο διαγωνισμός να βγει στον αέρα το τελευταίο τρίμηνο του έτους.
Είναι το πρώτο από τα 10 περιφερειακά λιμάνια που ανήκουν κατά 100% στο ΤΑΙΠΕΔ και έχει δρομολογηθεί η αξιοποίησή τους.
Υπενθυμίζεται ότι το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) έχει χαράξει μια εθνική στρατηγική για τα μεγάλα 10 περιφερειακά λιμάνια που προβλέπει την αξιοποίησή τους με παραχωρήσεις δραστηριοτήτων και εγκαταστάσεων και όχι με την πώληση της πλειοψηφίας των μετοχών όπως συνέβη στα λιμάνια του Πειραιά (ΟΛΠ) και της Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ). Θα παραχωρούνται δηλαδή λιμενικές εγκαταστάσεις και υπηρεσίες, θα υπάρχουν πάροχοι υπηρεσιών, αλλά το Δημόσιο θα είναι ο κεντρικός φορέας διαχείρισης, όπως στο εξωτερικό.
Επενδύσεις
Τα 10 μεγάλα περιφερειακά λιμάνια που ανήκουν 100% στο ΤΑΙΠΕΔ είναι τα εξής: Πάτρας, Αλεξανδρούπολης, Ηγουμενίτσας, Καβάλας, Κέρκυρας, Ελευσίνας, Ραφήνας, Ηρακλείου, Βόλου και Λαυρίου.
Το ΤΑΙΠΕΔ έχει ζητήσει από τις διοικήσεις τους να εκπονήσουν ξεχωριστά business plans ώστε να αναδειχθούν τα πλεονεκτήματά τους (π.χ. άλλο θα ενδείκνυται για εμπορικές δραστηριότητες, άλλο για κρουαζιέρα κ.λπ.), ώστε να ακολουθήσουν οι διαγωνισμοί για παραχώρηση δραστηριοτήτων.
Μιλώντας στο «Βήμα της Κυριακής» ο κ. Χρήστος Δούκας, πρόεδρος του ΔΣ του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης, αναφέρει ότι ο διαγωνισμός σε πρώτη φάση θα αφορά τη μίσθωση προβλήτας για containers και μιας περιοχής 400 στρεμμάτων για logistics. Οπως επισημαίνει, το λιμάνι έχει μεγάλες προοπτικές: «Εχουμε υποδομές αλλά όχι και ανωδομές, όπως γερανογέφυρες για να εξυπηρετούμε containers. Με την έλευση επενδυτή που θα προχωρήσει σε επενδύσεις το λιμάνι μπορεί να απογειωθεί, αφού η σιδηροδρομική γραμμή φτάνει μέχρι τις εγκαταστάσεις του και λόγω της θέσης του μπορεί να εξυπηρετεί όλη τη ΒΑ Ευρώπη».
Είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα μόνο το 25% του κύκλου εργασιών προέρχεται από λιμενικές υπηρεσίες. Ενδιαφέρον εκτός από τις ΗΠΑ και την Κίνα θεωρείται ότι θα εκδηλωθεί από ρώσους και άραβες επενδυτές-διαχειριστές λιμανιών.
Το λιμάνι θα ωφεληθεί και από την επένδυση της πλωτής εξέδρας για την αεριοποίηση υγροποιημένου φυσικού αερίου, το οποίο θα καταλήγει στον TAP που αναπτύσσουν οι όμιλοι Κοπελούζου και Λιβανού στην περιοχή. Οταν ολοκληρωθεί η επένδυση, το λιμάνι θα έχει οφέλη, αφού οι εγκαταστάσεις του θα αξιοποιηθούν ως αποθηκευτικοί χώροι ενώ θα ελλιμενίζονται και σκάφη που θα έχουν σχέση με την πλωτή εξέδρα, όπως ρυμουλκά, λάντζες κ.ά.
Σε δεύτερη φάση θα γίνει διαγωνισμός για τη δημιουργία μαρίνας, καθώς η περιοχή μπορεί να μην ενδείκνυται για κρουαζιέρα αλλά υπάρχουν πολλά γιοτ από Ρωσία, Τουρκία, Ρουμανία, Βουλγαρία κ.α., οι ιδιοκτήτες των οποίων θα ήθελαν τα σκάφη να «ξεχειμωνιάζουν» στην Αλεξανδρούπολη σε έκταση κοντά στο λιμάνι.
Μετά την Αλεξανδρούπολη σειρά για αξιοποίηση, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Οικονομίας, θα πάρει το λιμάνι της Πάτρας, το business plan του οποίου ολοκληρώνεται αυτή την περίοδο. Στα πλεονεκτήματα του λιμανιού, εκτός από τους χώρους και τις υποδομές που διαθέτει, είναι η προσέγγιση με τον καινούργιο οδικό άξονα της Ολυμπίας οδού αλλά και με τη νέα σύγχρονη σιδηροδρομική γραμμή.
Εγκαταστάσεις
Μιλώντας στο «Βήμα της Κυριακής» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της λιμανιού κ. Νίκος Κοντοές αναφέρει: «Σήμερα το λιμάνι ξεχωρίζει για τον επιβατικό χαρακτήρα του και τη μεταφορά φορτηγών. Με τη σιδηροδρομική γραμμή θα ενισχυθεί το εμπορευματικό κομμάτι, αλλά το ατού του είναι οι σύγχρονες λιμενικές εγκαταστάσεις όπου μπορεί να αναπτυχθεί η κρουαζιέρα. Αυτό όμως προϋποθέτει την ανάδειξη του τουριστικού προϊόντος της περιοχής». Το στοίχημα βεβαίως είναι η σιδηροδρομική γραμμή να μη φτάσει μόνο ως το παλιό λιμάνι (Αγιος Διονύσιος), αλλά να επεκταθεί και στο καινούργιο.

Πηγή: Το Βήμα

Exit mobile version