Με … άδεια χέρια φεύγει από την Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) η πλειονότητα εκείνων που αμφισβητούν τα πρόστιμα που τους επέβαλαν οι ελεγκτικές αρχές.
Μόλις 3 στους 10 φορολογούμενοι, εξ αυτών που προσφεύγουν στην εν λόγω αρχή βρίσκουν το δίκιο τους, εφόσον όμως γίνει αποδεκτή η ένστασή τους τότε γλιτώνουν ως και ολόκληρο τον φόρο ή το πρόστιμο που τους έχει επιβληθεί.
Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης
Κάθε φορολογούμενος, εφόσον αμφισβητεί πράξεις, ρητές ή σιωπηρές, που εκδίδονται ή συντελούνται σε βάρος του από τη Φορολογική Αρχή, οφείλει, πριν από την προσφυγή του στη Διοικητική Δικαιοσύνη, να ασκήσει ενδικοφανή προσφυγή ενώπιον της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών της ΑΑΔΕ με αίτημα επανεξέτασης στο πλαίσιο διοικητικής διαδικασίας.
Πότε λαμβάνονται υπόψη οι ενστάσεις των φορολογουμένων
Η ενδικοφανής προσφυγή κατατίθεται στην αρμόδια φορολογική αρχή που εξέδωσε την προσβαλλόμενη πράξη.
Για την άσκηση της ενδικοφανούς προσφυγής ενώπιον της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών δεν απαιτείται παράβολο.
Σύμφωνα με το νομοθετικό καθεστώς η απόφαση επί της ενδικοφανούς προσφυγής εκδίδεται εντός αποκλειστικής προθεσμίας 120 ημερών από την ημερομηνία υποβολής της προσφυγής στην αρμόδια φορολογική αρχή.
Αν δεν εκδοθεί απόφαση και δεν ενημερωθεί σχετικά ο υπόχρεος ή δεν επιδοθεί η απόφαση, τότε θεωρείται ότι η ενδικοφανής προσφυγή έχει απορριφθεί από τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών και ο υπόχρεος έχει λάβει γνώση αυτής της απόρριψης κατά την εκπνοή της προαναφερθείσας προθεσμίας.
Από την 1η Φεβρουαρίου 2023 η ενδικοφανής προσφυγή υποβάλλεται υποχρεωτικά ηλεκτρονικά.
Πόσοι γλίτωσαν φόρους μέσα στο 2023
Πάντως μόλις ένας στους τρεις φορολογούμενους που προσέφυγαν στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) της ΑΑΔΕ, κατά το 2023, γλίτωσε έξτρα φόρους, προσαυξήσεις και πρόστιμα που του είχε επιβληθεί.
Η συγκεκριμένη κατηγορία» φορολογούμενων πέτυχε μερική ακόμα και ολική διαγραφή φόρων και προστίμων που είχαν επιβληθεί για παραβάσεις της φορολογικής νομοθεσίας.
Σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, επί συνόλου 6.956 προσφυγών που υποβλήθηκαν το 2023:
– Εκδικάστηκαν 6.527 υποθέσεις
– Απορρίφθηκαν 4.268 ή ποσοστό 65,3%
– Απορρίφθηκαν σιωπηρώς 594, επειδή εξέπνευσε το περιθώριο των 120 ημερών για την εξέταση των προσφυγών
– Δικαιώθηκαν 1.970 ή ποσοστό 29,8%, δηλαδή 1 στους 3 φορολογούμενους, ενώ:
Στο αρχείο μπήκαν 35 λόγω παραίτησης των προσφυγόντων.
Μεσότιτλος: Η διαδικασία για την υποβολή της ένστασης
Την τελευταία δεκαετία, σύμφωνα με την ΑΑΔΕ περισσότεροι από 80.000 φορολογούμενοι έχουν προσφύγει κατά των αποφάσεων που εξέδωσαν οι ελεγκτικές αρχές.
Η πλειονότητα των φορολογούμενων ζητάει μέσω των προσφυγών προς τη ΔΕΔ, την ακύρωση προστίμων και προσαυξήσεων.
Συγκεκριμένα από το 2013 που ξεκίνησε το έργο της η ΔΕΔ, 84.899 φορολογούμενοι και επιχειρήσεις έχουν προσφύγει μη αποδεχόμενοι τις αποφάσεις.
Από τις προσφυγές που κατατέθηκαν εξετάστηκαν οι 81.903, από τις οποίες προκύπτουν τα εξής:
– 19.817 φορολογούμενοι δικαιώθηκαν
– 43.432 προσφυγές απορρίφθηκαν
– 631 φορολογούμενοι παραιτήθηκαν
– Για 14.917 εξέπνευσε η προθεσμία για την εξέτασή τους (τέσσερις μήνες από την υποβολή της προσφυγής).
Οι υπόχρεοι εισέρχονται στον διαδικτυακό κόμβο της ΑΑΔΕ (www.aade.gr) και με τη χρήση των προσωπικών κωδικών πρόσβασης του TAXISnet να υποβάλουν ένσταση συμπληρώνοντας :
– Τα ακριβή στοιχεία
– Την προσβαλλόμενη πράξη
– Τους λόγους, τους ισχυρισμούς και τα έγγραφα στα οποία ο υπόχρεος βασίζει το αίτημά του,
– Τη διεύθυνση στην οποία θα πραγματοποιούνται οι κοινοποιήσεις των αποφάσεων, των πράξεων και των λοιπών εγγράφων της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών, τη διεύθυνση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και τα εν γένει στοιχεία επικοινωνίας του υπόχρεου.