Τέλος στην καταβολή των έκτακτων εισοδηματικών ενισχύσεων σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες θα βάλει από το 2025 η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) με την εφαρμογή νέων δημοσιονομικών κανόνων. Ουσιαστικά το 2024 θα είναι η τελευταία χρονιά ευελιξίας στους δημοσιονομικούς χειρισμούς της κυβέρνησης, η οποία μπορεί να διανείμει το φορολογικό πλεόνασμα που άρχισε να δημιουργείται από το πρώτο τρίμηνο του έτους.
Υπενθυμίζεται πως ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης σηματοδότησε πρόσφατα το τέλος της εποχής των έκτακτων επιδομάτων και των επιταγών ακρίβειας. «Εάν ένα έτος πετύχουμε παραπάνω έσοδα από το προβλεπόμενο, δεν θα έχουμε τη δυνατότητα να τα μοιράσουμε σε παροχές. Αλλά και αντίστροφα αν έχουμε λιγότερα έσοδα, δεν θα είμαστε υποχρεωμένοι να προβούμε σε περικοπές δαπανών» είπε ο κ. Χατζηδάκης.
Με αυτόν τον τρόπο αποθαρρύνουμε υπέρμετρη αύξηση δαπανών σε καλές οικονομικές περιόδους – η οποία λειτουργεί πληθωριστικά – και ταυτόχρονα προστατεύουμε τις δημόσιες δαπάνες σε περιόδους οικονομικής ύφεσης σημείωσε ο υπουργός και πρόσθεσε πως δεν ξοδεύουμε τα περισσεύματα. Τα κρατάμε ώστε τις δύσκολες περιόδους να μην υπάρχει πίεση στους πολίτες όπως αυτή που υπήρξε για τους Έλληνες πολίτες την προηγούμενη δεκαετία.
Αξιοσημείωτο είναι δε πως η σύσφιξη της δημοσιονομικής πολιτικής υπαγορεύεται από τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες, αλλά και από το ότι επιβραδύνθηκε ο ρυθμός ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας το 2023 στο 2% αντί 2,4% που ήταν η πρόβλεψη. Η εξέλιξη αυτή οδηγεί σε αναθεώρηση των προβλέψεων για το 2024 αλλά και για το επόμενο έτος. Σημειώνεται δε πως τώρα θεωρείται υπεραισιόδοξη η πρόβλεψη στον κρατικό προϋπολογισμό για αύξηση του ΑΕΠ κατά 2,9% για το 2024. Ωστόσο η εκτίμηση αυτή δεν έχει αναθεωρηθεί ακόμα και επισήμως.
Eurostat: Πότε θα ανακοινωθούν τα στοιχεία για το ύψος του πλεονάσματος του 2023
H Eurostat αναμένεται να ανακοινώσει στις 22 Απριλίου τα στοιχεία για το ύψος του πλεονάσματος του 2023. Τα στοιχεία αυτά θα αποτελέσουν το «βαρόμετρο» για το ποιες θα είναι οι επόμενες έκτακτες κινήσεις της κυβέρνησης αναφορικά με την αποκατάσταση των απωλειών στην αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών που έφερε ο υψηλός πληθωρισμός της περασμένης διετίας.
Παράλληλα επισημαίνεται πως δεν υπάρχουν αλλαγές στο Πρόγραμμα Σταθερότητας ως προς το δημοσιονομικό πεδίο. Δηλαδή οι στόχοι για τα πρωτογενή πλεονάσματα και για το δημόσιο χρέος να παραμένουν «κλειδωμένοι» στο 2,1% του ΑΕΠ και στο 152,3% του ΑΕΠ αντίστοιχα ενώ στο 2,6% παραμένουν οι προβλέψεις για μέσο πληθωρισμό για το 2024.
Διευκρινίζεται δε πως με την πλήρη εφαρμογή του νέου Συμφώνου από το 2025 ακόμα και εάν λόγω υπερεισπράξεων το πρωτογενές πλεόνασμα είναι υψηλότερο από το στόχο ολόκληρο το «περίσσευμα», αυτό θα πάει μόνο στη μείωση του χρέους.
Επίσης, με τους κανόνες:
- Δεν θα είναι ίδια η απαιτούμενη μείωση χρέους για όλες τις χώρες της ΕΕ καθώς αυτή υπολογίζεται με βάση τα χαρακτηριστικά κάθε κράτους -μέλους της Ένωσης.
- Στο 1% τίθεται κατά μέσο όρο η μείωση του χρέους για την Ελλάδα και αυτό υπολογίζεται κατά την διάρκεια εφαρμογής του τετραετούς προγράμματος. Αυτό το ελάχιστο όριο ισχύει κυρίως για τα κράτη που έχουν χρέος πάνω από το 90% του ΑΕΠ.
- Οι ελάχιστες απαιτήσεις για περιορισμό των δημοσιονομικών ελλειμμάτων μειώνονται.
- Σήμερα το ανώτατο όριο ελλείμματος για την Ελλάδα είναι από 0,5 % μέχρι 0,7% ενώ με τους νέους κανόνες ανέρχεται στο 1,5% του ΑΕΠ.
Σε κάθε περίπτωση το καλοκαίρι αναμένεται να ξεκαθαρίσει το τοπίο για τους νέους δεσμευτικούς στόχους της Ελλάδας καθώς στα τέλη Ιουνίου η Κομισιόν θα δημοσιεύσει τους νέους στόχους της περιόδου 2025 – 2028. για όλες τις χώρες.
Και αυτό θα είναι πυξίδα για το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα (τετραετούς διάρκειας) το οποίο θα υποβάλει μέχρι τις 20 Σεπτεμβρίου η κυβέρνηση προς την Κομισιόν. Από τις 8 Απριλίου μέχρι και τις 15 του ίδιου μήνα αναμένεται να ελέγξουν εκ νέου οι θεσμοί την πρόοδο που σημειώνει η Ελλάδα στο πλαίσιο της μεταπρογραμματικής εποπτείας.