Διορία 20 ημερών θα έχουν όσοι οφειλέτες ασφαλιστικών ταμείων λάβουν ειδοποίηση για να εξοφλήσουν τα χρέη τους, πριν η αρμόδια αρχή κινήσει τις διαδικασίες αναγκαστικής εκτέλεσης σε βάρος τους. Το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών (Κ.Ε.Α.Ο.) «αγριεύει», καθώς διαπιστώνει πως τα χρέη από εισφορές διογκώνονται υπερβολικά. Έτσι, αποστέλλει στους υπόχρεους Ατομική Ειδοποίηση με την οποία τους καλεί να τακτοποιήσουν τους ανοιχτούς λογαριασμούς τους, αλλά αυτό είναι μόνον η αρχή.
Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης
Στον κάθε οφειλέτη που έχει εκκρεμή χρέη, θα αποστέλλεται η «Ατομική Ειδοποίηση Ληξιπρόθεσμων Οφειλών» με την οποία ενημερώνεται ότι το χρέος του του έχει μεταφερθεί στο Κ.Ε.Α.Ο. Στην ίδια επιστολή του γίνεται ξεκάθαρο ότι εάν δεν ανταποκριθεί εντός 20 ημερών με εξόφληση ή διακανονισμό θα κινηθούν κανονικά οι απαιτούμενες διαδικασίες αναγκαστικής είσπραξης.
Η Ατομική Ειδοποίηση Ληξιπρόθεσμων Εισφορών
Για τις περιπτώσεις που οι οφειλέτες είναι εγγεγραμμένοι χρήστες στις Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες Κ.Ε.Α.Ο. οι προσκλήσεις και οι Ατομικές Ειδοποιήσεις αποστέλλονται ηλεκτρονικά μέσω των ηλεκτρονικών υπηρεσιών και είναι προσβάσιμες στην ιστοσελίδα του e-Ε.Φ.Κ.Α.
Η αποστολή των ειδοποιήσεων γίνεται και μέσω ταχυδρομείου με συστημένη επιστολή, οι οποίες θεωρούνται ως κοινοποιημένες μετά την παρέλευση 15 ημερών από την αποστολή.
Αμέσως μετά ενεργοποιείται η φάση των αναγκαστικών μέτρων: Αρχικά γίνεται κάποιου είδους «διαλογή», δηλαδή εντοπίζονται οι οφειλέτες εκείνοι σε βάρος των οποίων είναι εφικτό να ληφθούν μέτρα. Κατόπιν οι υπηρεσίες του Κ.Ε.Α.Ο. βρίσκουν εκείνους τους οφειλέτες, οι οποίοι ενώ μπορούν… δεν πληρώνουν και δεν ανταποκρίνονται εντός 20 ημερών από την παραλαβή της Ατομικής Ειδοποίησης για την τακτοποίηση της οφειλής τους.
Πριν τη λήψη των αναγκαστικών μέτρων, οι οφειλέτες αξιολογούνται και δημιουργείται το προφίλ του καθενός με πληροφορίες από το ηλεκτρονικό σύστημα του Κ.Ε.Α.Ο., τη διασύνδεση με το Μητρώο της Γ.Γ.Π.Σ., τα στοιχεία του Γ.Ε.ΜΗ. κλπ.
Ποια κριτήρια καθορίζουν τις αποφάσεις για αναγκαστικά μέτρα
Έτσι, στη συνέχεια με κριτήρια καθορίζεται ο βαθμός εισπραξιμότητας και επισφάλειας κάθε οφειλής.
Μεταξύ των κριτηρίων που λαμβάνονται υπόψη είναι:
- Το ύψος της οφειλής: Ανάλογα με το ύψος της οφειλής επιλέγεται και το κατάλληλο είδος μέτρου.
- Η συμπεριφορά του οφειλέτη: Αξιολογείται η στάση του οφειλέτη σε σχέση με την εκπλήρωση των υποχρεώσεών του π.χ. η καταβολή των τρεχουσών εισφορών και η παράλληλη καταβολή ανελλιπώς κάθε μήνα εύλογου ποσού «έναντι» της οφειλής ενισχύουν το προφίλ της αξιοπιστίας του οφειλέτη, κάτι που λαμβάνεται σοβαρά υπόψη υπέρ του οφειλέτη για όσο χρόνο διαρκεί η συμπεριφορά αυτή.
- Η παλαιότητα της οφειλής: Στο πλαίσιο της αξιολόγησης του οφειλέτη, εξετάζεται το χρονικό σημείο δημιουργίας των οφειλών, προκειμένου να εκτιμηθεί αν οφείλονται στην οικονομική κρίση ή την εκ συστήματος αφερεγγυότητα του οφειλέτη.
«Πιέζουν» το Κ.Ε.Α.Ο. τα διογκωμένα χρέη
Το ΚΕΑΟ μοιάζει άλλωστε να πιέζεται για την είσπραξη των χρεών, καθώς τα ληξιπρόθεσμα ξεπέρασαν τα 47 δισ. ευρώ, τον περασμένο Σεπτέμβριο, αυξανόμενα διαρκώς κάθε τρίμηνο.
Έτσι, όπως επισημαίνεται και στην τελευταία έκθεση του Κέντρου, θα εφαρμόζονται ενιαίες διαδικασίες για το σύνολο των οφειλετών, οι οποίες κλιμακώνονται ανάλογα με την περίπτωση και την απόκριση του οφειλέτη.
Από την έναρξη του Κ.Ε.Α.Ο. μέχρι τον Σεπτέμβριο 2023 έχουν αποσταλεί συνολικά 2.156.272 Ατομικές Ειδοποιήσεις σε οφειλέτες, ενώ εντός του τρίτου τριμήνου του 2023 εστάλησαν 17.579 ατομικές ειδοποιήσεις.
Το Κέντρο Είσπραξης μοιάζει πλέον να έχει ξεκινήσει ένα συστηματικό «κυνήγι» των οφειλετών των ασφαλιστικών ταμείων με σκιαγράφηση και του προφίλ τους, το ιστορικό τους και άλλα χαρακτηριστικά.