Black Friday 2024: Αύριο η πρεμιέρα για μεγάλες εκπτώσεις-Τι θα αγοράσουν οι Έλληνες καταναλωτές, πόσα χρήματα θα ξοδέψουν και τι πρέπει να προσέχετε στις παγίδες των προσφορών

Black Friday

Αύριο, Παρασκευή κάνει “πρεμιέρα” η Black  Friday για το 2024 και την ημέρα αυτή οι καταναλωτές θα μπορούν να βρουν δελεαστικές προσφορές προϊόντων στα καταστήματα της χώρας.

Υπενθυμίζεται πως ο θεσμός αυτός εφαρμόστηκε στην Ελλάδα το 2015 εν μέσω των capital controls και σε αυτόν συμμετείχαν κυρίως καταστήματα ένδυσης και ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών. Ωστόσο προσφορές κάνουν τα σούπερ μάρκετ αλλά και οι τράπεζες.

Μάλιστα ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν τα στοιχεία της έρευνας της Klarna για το τι θα αγοράσουν φέτος οι καταναλωτές φέτος την ημέρα του Black Friday αλλά και το budget που θα διαθέσουν.  Τα αποτελέσματα της  έρευνας βασίστηκαν στις απαντήσεις 1.000 Ελλήνων καταναλωτών και έδειξαν τα εξής:

Α. Τα τεχνολογικά είδη πρωταγωνιστούν στις φετινές αγορές

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, τα τεχνολογικά προϊόντα παραμένουν η βασική προτεραιότητα για τους Έλληνες καταναλωτές, με το 38,2% να δηλώνει ότι θα επενδύσει στη συγκεκριμένη κατηγορία κατά τη φετινή Black Friday. Ακολουθούν τα ρούχα και τα παπούτσια (33,7%), τα χριστουγεννιάτικα δώρα (22,1%), τα είδη σπιτιού (19,1%) και τα προϊόντα ομορφιάς (15,8%). Μόνο το 22,5% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι έχει πρόθεση να κάνει αγορές κατά τη Black Friday, αλλά δεν γνώριζε τι θα ήθελε να αγοράσει.

Β. Budget: Πόσα σκοπεύουν να ξοδέψουν οι Έλληνες καταναλωτές

Η πλειοψηφία των καταναλωτών (29,4%) σχεδιάζει να δαπανήσει από 101-250 ευρώ , δείχνοντας μία ισορροπημένη προσέγγιση παρά τις οικονομικές πιέσεις, ενώ το 25,3% στοχεύει σε αγορές μεταξύ 51-100 ευρώ . Το 18,9% σκοπεύει να δαπανήσει 251-500 ευρώ  και το 8,9% 501-1.000 ευρώ . Λιγότεροι καταναλωτές προγραμματίζουν δαπάνες από 1.001-2.000 ευρώ (2%) ή ακόμα και πάνω από 2.000 ευρώ  (1,2%). Τέλος, το 7,2% των ερωτηθέντων δηλώνει πως θα ξοδέψει λιγότερα από 50 ευρώ . Η Black Friday παραμένει ένα σημαντικό καταναλωτικό ορόσημο, με τους Έλληνες να επενδύουν σημαντικά ποσά παρά την οικονομική πίεση.

Γ. Το online shopping κυριαρχεί στη Black Friday

Το 58,7% των καταναλωτών δηλώνει ότι αναζητά και αγοράζει προϊόντα online, ενισχύοντας τη στροφή προς το ηλεκτρονικό εμπόριο. Παράλληλα, το 25% αναζητά προσφορές online, αλλά ολοκληρώνει τις αγορές του σε φυσικά καταστήματα. Αντίθετα, μόλις το 12,7% παραμένει πιστό στις παραδοσιακές αγορές αποκλειστικά σε φυσικά καταστήματα.

Δ. Οι απόψεις των καταναλωτών για τη Black Friday

Οι αντιλήψεις των Ελλήνων καταναλωτών για τη Black Friday αποκαλύπτουν μία ισορροπία μεταξύ προσδοκιών και επιφυλάξεων. Το 42,3% σχεδιάζει να συγκρίνει τις τιμές για να εξασφαλίσει πραγματικές εκπτώσεις, το 34,5% θα αγοράσει μόνο ό,τι μπορεί να αντέξει οικονομικά, ενώ το 33,9% σκοπεύει να αγοράσει μόνο προϊόντα που θα αγόραζε ούτως ή άλλως, αλλά σε χαμηλότερες τιμές. Παράλληλα, το 20,5% θεωρεί τη Black Friday εξαιρετική ευκαιρία για προσφορές, το 19,7% αναμένει μεγάλες εκπτώσεις, ενώ ένα αξιοσημείωτο 19,5% δηλώνει ότι απέφυγε πρόσφατα αγορές, περιμένοντας τις χαμηλότερες τιμές της Black Friday.

Ωστόσο, οι καταναλωτές εμφανίζονται και επιφυλακτικοί: Το 32% αμφιβάλλει για τη γνησιότητα των εκπτώσεων, ενώ το 7,2% φοβάται ότι θα ξοδέψει περισσότερα από όσα σχεδίαζε.

«Η φετινή έρευνα της Klarna για τη Black Friday αποτυπώνει την αλλαγή στη νοοτροπία των Ελλήνων καταναλωτών, οι οποίοι επιδεικνύουν ισορροπία μεταξύ της αξιοποίησης των προσφορών και της προσοχής στο πόσα θα δαπανήσουν. Στην Klarna συνεχίζουμε να στηρίζουμε τους καταναλωτές με ευέλικτες λύσεις πληρωμών, όπως οι άτοκες δόσεις, που εξασφαλίζουν μια απρόσκοπτη και ασφαλή αγοραστική εμπειρία και κατά τη Black Friday» δήλωσε ο Επικεφαλής της Klarna στην Ελλάδα, Ηλίας Πίτσαβος.

 

 Για τις μεγάλες ηλεκτρονικές απάτες

Έξαρση καταγράφουν οι διαδικτυακές απάτες την Black Friday, οπότε στο κυνήγι των χαμηλών τιμών δεν είναι λίγοι όσοι ξεχνούν την αρχή «είναι πολύ καλό για να είναι αληθινό». Είναι ενδεικτικό ότι ένας στους τρεις Αμερικανούς κατά το διάστημα των εορτών έχει πέσει θύμα διαδικτυακής απάτης και από αυτούς ένας στους 10 έχει χάσει περισσότερα από 1.000 ευρώ, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της τεχνολογικής εταιρείας McAfee. Κατά την περίοδο των μεγάλων προσφορών, σύμφωνα με την Kaspersky, οι κυβερνοαπειλές ενισχύονται δραματικά, έχοντας, ως σύνολο, αυξηθεί κατά 25% φέτος από τον Ιανουάριο έως τον Νοέμβριο, συγκριτικά με πέρυσι, βάσει στοιχείων της ρωσικής εταιρείας κυβερνοασφάλειας. Στην Ελλάδα δεν αποτυπώνεται με ακρίβεια το κόστος των κυβερνοεπιθέσεων την περίοδο των εορτών, με αποκορύφωμα την Black Friday, όμως οι περιπτώσεις απάτης πολλαπλασιάζονται, όπως προκύπτει και από καταγγελίες στις αρμόδιες Αρχές.

Πόσο εύκολο είναι όμως να εξαπατηθεί κάποιος από τους… πορτοφολάδες του Διαδικτύου;

Σύμφωνα με τους ειδικούς, οι συνθήκες που δημιουργούνται κατά την περίοδο των μεγάλων εκπτώσεων είναι ιδιαίτερα ευνοϊκές για τους επιτήδειους. Οι καταναλωτές, που ενόψει των εορτών έχουν αυξημένες αγοραστικές ανάγκες, αναζητούν τις χαμηλότερες τιμές, ενώ «οι εκπτώσεις – σοκ» είναι πολυάριθμες. Ως αποτέλεσμα, στο χάος του Διαδικτύου και υπό τον ζυγό του αλγορίθμου, είναι συχνά δύσκολο να ξεχωρίσει κάποιος μια ψεύτικη ιστοσελίδα που αποτελεί πιστό αντίγραφο αυτής ενός εγκαθιδρυμένου e-shop. Για παράδειγμα, θύμα δεν κατάφερε να αντιληφθεί ότι η πληρωμένη (sponsored) ιστοσελίδα που εμφανιζόταν στα κορυφαία αποτελέσματα αναζήτησης στο Google για μοντέλο κινητού τηλεφώνου με έκπτωση 60%, ήταν χωρίς αντίκρισμα. Το θύμα είχε συνομιλία μέσω εφαρμογής μηνυμάτων και με εκπρόσωπο της εταιρείας. Ωστόσο, όταν εξόφλησε το απαιτούμενο τίμημα, η ιστοσελίδα και ο πωλητής είχαν εξαφανιστεί.

Πώς δρουν

Το μυστικό της επιτυχίας των αετονύχηδων του Διαδικτύου σύμφωνα με την εφημερίδα “Καθημερινή” βρίσκεται στον συνδυασμό της αίσθησης του κατεπείγοντος, λόγω π.χ. περιορισμένων αποθεμάτων ενός προϊόντος και της προκατάληψης επιβεβαίωσης (η αναζήτηση και ερμηνεία πληροφοριών με τρόπο που να επιβεβαιώνει προϋπάρχουσες πεποιθήσεις). Σε αυτά προστίθεται η καλλιέργεια αίσθησης εμπιστοσύνης και ασφάλειας από τους επιτήδειους, οι οποίοι έχουν πρόσβαση σε στοιχεία, όπως οι προτιμήσεις και το ιστορικό αγορών των καταναλωτών.

Η αίσθηση του κατεπείγοντος της συναλλαγής ή οι διαφημίσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, που οδηγούν σε απατηλές ιστοσελίδες, βασικοί λόγοι που οι καταναλωτές πέφτουν θύματα επιτηδείων.

Εκτός από τις ψεύτικες ιστοσελίδες καταστημάτων με «επιβεβαιωμένες κριτικές» άλλων αγοραστών, οι διαφημίσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, που οδηγούν σε απατηλές ιστοσελίδες, είναι ένας από τους συνηθέστερους «δούρειους ίππους». Τον ίδιο ρόλο έχουν emails, που είτε προωθούν περιζήτητα προϊόντα με ιδιαίτερα υψηλές εκπτώσεις είτε προέρχονται από δήθεν ενδιαφερομένους αγοραστές αντικειμένων προς πώληση. Σε τέτοιες απόπειρες εξαπάτησης, που είναι σε γνώση της «Κ», οι επιτήδειοι έκαναν χρήση της προκατάληψης επιβεβαίωσης και της αίσθησης του κατεπείγοντος. Συγκεκριμένα, ξένος υποψήφιος αγοραστής ζήτησε από πωλητή ηλεκτρονικής συσκευής –λίγες ώρες από τη δημοσιοποίηση της αγγελίας– να του προωθήσει άμεσα τον διεθνή αριθμό (IBAN) του τραπεζικού λογαριασμού του και το ονοματεπώνυμό του, για να προχωρήσει η συναλλαγή.

 

Σε άλλη περίπτωση, το αφήγημα των απατεώνων που προσέγγισαν το υποψήφιο θύμα μέσω αγγελίας ενοικίασης ακινήτου ήταν πιο περίπλοκο. Περιλάμβανε την εμπιστευτική μεταφορά στην Ελλάδα ποσού 2 εκατ. ευρώ που κληρονόμησε Ουκρανή από τον σύζυγό της. Ως δέλεαρ, η πλούσια κληρονόμος προσέφερε το 20% των χρημάτων. Προϋπόθεση όμως για τη μεταφορά των χρημάτων στην Αθήνα ήταν να καταβληθεί σε μεσάζοντα το ποσό των 1.300 ευρώ, ο οποίος, μέσω… πτήσης του Ερυθρού Σταυρού, για λόγους ασφαλείας, θα παραλάμβανε από την Οδησσό ένα μεταλλικό κουτί στο Βερολίνο, χωρίς να γνωρίζει το περιεχόμενό του. Στη συνέχεια θα αναλάμβανε την αποστολή του κουτιού στην Αθήνα.

Συστάσεις Europol

Με τις μεθόδους εξαπάτησης στο Ιντερνετ να είναι απεριόριστες, η Ευρωπαϊκή Αστυνομική Υπηρεσία (Europol) συστήνει στους πολίτες, κατ’ αρχάς, να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί σε κάθε είδους ιδιαίτερα ασυνήθιστα δελεαστικές προσφορές. Προτείνει ακόμη για τις διαδικτυακές αγορές τη χρήση προπληρωμένων χρεωστικών ή πιστωτικών καρτών και συνιστά τη διαγραφή μηνυμάτων ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, που είναι από άγνωστους παραλήπτες ή περιέχουν συνδέσμους. Βασικός ακόμη κανόνας ασφαλείας είναι πριν από την ηλεκτρονική διεύθυνση μιας ιστοσελίδας να αναγράφεται HTTPS και όχι HTTP, με τη Europol να συνιστά τον συχνό έλεγχο κινήσεων των τραπεζικών λογαριασμών

 

 

 

 

 

 

Exit mobile version