Για το εάν θα πληρωθούν τα πρόστιμα των 2 εκατομμύρια ευρώ που επιβλήθηκαν σε δύο πολυεθνικές εταιρείες ( P&G και Ελαΐς Unilever) για αθέμιτη κερδοφορία ρωτήθηκε σήμερα ο υπουργός Ανάπτυξης ,Κώστας Σκρέκας κατά τη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε στο Πρώτο Πρόγραμμα.
Βεβαίως θα πρέπει τα πρόστιμα αυτά να πληρωθούν εντός 20 ημερών απάντησε ο κ. Σκρέκας ωστόσο είπε πως «μπορούν να προσφύγουν εάν θέλουν στο δικαστήριο. Επαναλαμβάνω τι έδειξε η μέχρι τώρα εμπειρία; Ότι αντίστοιχα πρόστιμα για παραπλανητικές εκπτώσεις που επιβλήθηκαν σε πολύ μεγάλες αλυσίδες πληρώθηκαν. Από εκεί και πέρα φυσικά η κάθε εταιρεία μπορεί να χρησιμοποιήσει και ένδικα μέσα εφόσον πιστεύει ότι έχει αδικηθεί ..να πάει στο δικαστήριο».
Αθέμιτη κερδοφορία: Σε ποιες εταιρείες θα επιβληθούν επιπρόσθετα πρόστιμα
Προειδοποίησε δε πως εταιρείες που δεν θα συμμορφωθούν αναφορικά με την αθέμιτη κερδοφορία κινδυνεύουν να βρεθούν αντιμέτωπες με επιπλέον πρόστιμα. «Εν τω μεταξύ όμως θα πρέπει να μειώσει τις τιμές των προϊόντων στο ράφι, να μειώσει το περιθώριο κέρδους το οποίο υπερβαίνει αυτό που είχε το 2021. Εμείς θα κάνουμε εκ νέου έλεγχο. Δηλαδή εάν δούμε ότι δεν συμμορφώνονται και δεν διορθώνουν τις τιμές προϊόντων σύμφωνα με τον νόμο- τότε εμείς θα τις επανελέγξουμε και εφόσον διαπιστώσουμε εκ νέου ότι παραβαίνουν τον νόμο, τότε θα επιβληθεί εκ νέου πρόστιμο ». «Θα επιβληθεί επιπλέον πρόστιμο εάν δεν διορθώσουν τις τιμές των προϊόντων στο ράφι. Για παράδειγμα σε μια προηγούμενη εταιρεία πριν 2 εβδομάδες που επιβάλλαμε ένα πρόστιμο για αθέμιτη κερδοφορία αμέσως έστειλε διορθωμένους τιμοκαταλόγους όπου έχει διορθώσει τις προϊόντων στα ράφια και αυτές οι μειώσεις έχουν περάσει στους καταναλωτές» τόνισε.
Και είπε πως «είναι πρώτη φορά που συμβαίνει να επιβάλλονται πρόστιμα στο ανώτατο προβλεπόμενο ύψος» είπε. «Εμείς ζητούμε από τις εταιρείες να αναλάβουν την ευθύνη τους. Να καταλάβουν ότι δεν μπορούν να προσπαθούν να κερδίσουν περισσότερο τώρα, αυτή την περίοδο, ιδίως όπου βάλλεται το νοικοκυριό. Πρέπει να διορθώσουν τις τιμές. Πρέπει οι τιμές στην Ελλάδα να ακολουθούν τις τιμές στην Ευρώπη. Δεν μπορούμε ένα προϊόν το οποίο. το ίδιο προϊόν που πωλείται στην Ελλάδα και πωλείται και σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές, ο Έλληνας καταναλωτής να το αγοράζει πιο ακριβά ή να το αγοράζει πολύ πιο ακριβά και με χαμηλότερο διαθέσιμο εισόδημα. Άρα θα πρέπει όλοι να αναλογιστούν ότι είναι θέμα κοινωνικής ευθύνης το να παρέχουν αυτά τα βασικά προϊόντα για το νοικοκυριό σε προσιτές τιμές και σε δίκαιες τιμές. Και δεύτερον, είναι και θέμα βιωσιμότητας της ίδιας της επιχείρησης. Γιατί όταν τελικά καταστρέψεις την καταναλωτική βάση, στο τέλος και η ίδια η επιχείρηση δεν θα πάει καλά και τα προϊόντα θα σταματήσουν να πωλούνται στα σουπερμάρκετ» συμπλήρωσε ο κ. Σκρέκας.
Ποιες εταιρίες ελέγχονται
Μίλησε δε και για τον έλεγχο των εταιρειών. «Ελέγχονται πολλές εταιρείες. Ελέγχονται δεκάδες εταιρείες και πολυεθνικές » είπε και επεσήμανε πως πως όποια αποτελέσματα προκύψουν μετά την ολοκλήρωση των ελέγχων θα ανακοινώνονται επίσημα. «Ελέγχουμε όλες τις εταιρείες που πωλούν βασικά καταναλωτικά προϊόντα και εφόσον διαπιστώνουμε παραβιάσεις του νόμου, θα επιβάλλονται πρόστιμα και θα ανακοινώνονται οι ποινές, εφόσον βεβαίως ξεπερνάνε τις 50.000 ευρώ ανά εταιρεία. Αυτό προβλέπει ο νόμος. Εδώ επιβάλαμε τα ανώτατα πρόστιμα. Είναι το ανώτατο ποσό το οποίο μπορούμε να επιβάλλουμε. Ένα εκατομμύριο ευρώ είναι το ανώτατο πρόστιμο που μπορεί να επιβληθεί» σημείωσε μεταξύ άλλων .
Σκρέκας: Όποιος κερδίζει παραπάνω από ό,τι το 2021 θα το πληρώνει ακριβά
Παραδέχτηκε δε πως είναι μεγάλο πρόβλημα η ακρίβεια και επεσήμανε πως τα νοικοκυριά δυσκολεύονται να έχουν πρόσβαση σε βασικά είδη ανάγκης. «Γι’ αυτό το λόγο εμείς εξαντλούμε κάθε δυνατότητα που έχουμε για να μπορέσουμε να τα στηρίξουμε και να μπορέσουμε σιγά σιγά, μέσα από τα διάφορα μέτρα τα οποία έχουμε λάβει, να μειώσουμε τις τιμές στα ράφια. Τι έχουμε κάνει μέχρι τώρα. Πρώτον, ελέγχους για την αισχροκέρδεια. Όποιος κερδίζει παραπάνω από ό,τι κέρδιζε το 2021 πριν ξεκινήσει η ακρίβεια, αυτό θα το πληρώσει πάρα πολύ ακριβά. Δεύτερον, διαφάνεια στις τιμές και ενδυνάμωση του καταναλωτή. Μέσα από το e-katanalotis δίνουμε τη δυνατότητα ώστε να μπορεί ο Έλληνας πολίτης να γνωρίζει ποιο σουπερμάρκετ πουλάει το προϊόν το οποίο επιθυμεί να αγοράσει στις χαμηλότερες τιμές. Και τρίτον, δύο πρωτοβουλίες, Καλάθι του νοικοκυριού και Μόνιμη μείωση της τιμής. Τι σημαίνει μόνιμη μείωση τιμής. Σημαίνει ότι ζητάμε από τις εταιρείες να μειώσουν σταθερά για τουλάχιστον έξι μήνες τις τιμές των προϊόντων τους στα ράφια και γι’ αυτό το λόγο, εφόσον το κάνουν, θα τοποθετηθεί μία ειδική σήμανση που θα γράφει μόνιμη μείωση τιμής τουλάχιστον 5% και ο καταναλωτής θα αναγνωρίζει ποια είναι αυτά τα προϊόντα τα οποία έχουν μειώσει τις τιμές» ανέφερε ο κ. Σκρέκας.