Αποζημιώσεις σε περίπτωση τραυματισμού ή θανάτου σε σιδηροδρομικό ατύχημα καταβάλλονται στους επιβάτες, αλλά υπό κάποιες προϋποθέσεις.
Όπως αναφέρουν τα άρθρα 13,14,15,16,27 του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 782/21, εάν ο επιβάτης σκοτωθεί ή εάν τραυματιστεί σε σιδηροδρομικό ατύχημα, τότε η σιδηροδρομική επιχείρηση είναι υποχρεωμένη να προκαταβάλλει εντός 15 ημερών τα απαιτούμενα ποσά για την κάλυψη άμεσων αναγκών του θύματος ή των προσώπων που εξαρτώνται από αυτό. Τα ποσά της αποζημίωσης ανέρχονται σε τουλάχιστον 21.000 ευρώ ανά επιβάτη σε περίπτωση θανάτου.
«Η προκαταβολή δεν συνιστά αναγνώριση ευθύνης και μπορεί να αντισταθμιστεί με οποιοδήποτε άλλο ποσό που θα καταβληθεί στη συνέχεια. Ωστόσο αυτό δεν επιστρέφεται, εκτός εάν η ζημία που προκλήθηκε οφείλονταν σε σφάλμα ή σε αμέλεια του επιβάτη ή εάν ο αποδέκτης της προκαταβολής δεν ήταν ο δικαιούχος της αποζημίωσης», σημειώνεται μεταξύ άλλων στον Ευρωπαϊκό Κανονισμό.
Σε ποιες περιπτώσεις μπορούν οι επιβάτες να υποβάλλουν παράπονο ή καταγγελία
Σύμφωνα με το άρθρο 28 του Κανονισμού 782/2020, οι επιβάτες δικαιούνται να υποβάλλουν παράπονο ή καταγγελία σε κάθε εμπλεκόμενη σιδηροδρομική επιχείρηση, εντός 3 μηνών από το περιστατικό στο οποίο αφορά, όταν θεωρείται ότι έχει παραβιασθεί το δικαίωμα τους.
Εάν όμως ο επιβάτης δεν λάβει ικανοποιητική απάντηση από την καταγγελία που έχει κάνει για το θέμα αυτό, τότε μπορεί να απευθυνθεί στην Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων.
Η ΡΑΣ λειτουργεί ως δευτεροβάθμιο όργανο προστασίας των επιβατών, το οποίο δίνει πάντα τη δυνατότητα στον εκάστοτε πάροχο υπηρεσιών σιδηροδρομικών μεταφορών- που αποτελεί και το αντισυμβαλλόμενο μέρος, μέσω του εισιτηρίου, με τον επιβάτη, να εκθέσει τις απόψεις του.