Ανυποχώρητο το ΔΝΤ στις παρεμβάσεις για τα εργασιακά

Άκαμπτη είναι η στάση του ΔΝΤ, στα εργασιακά ζητώντας επώδυνες παρεμβάσεις.

Μετά την τηλεδιάσκεψη του Σαββάτου, η απόσταση ανάμεσα σε Αθήνα και δανειστές παρέμενε αγεφύρωτη στα κρίσιμα μέτωπα που θα κρίνουν την μεγάλη μεταρρύθμιση.

Κι επειδή το εργασιακό θα κλείσει ως «πακέτο», μέσα από αμοιβαίες υποχωρήσεις, μέχρι χθες και λίγο πριν το σημερινό Eurogroup παρέμενε σε σημείο μηδέν. Δεδομένης της εμβληματικής σημασίας που έχουν τα εργασιακά για την κυβέρνηση και της κεντρικής θέσης που έχουν πάρει στο κάδρο της δεύτερης αξιολόγησης θεωρείται βέβαιο πως όλα θα κριθούν σε επίπεδο πολιτικής και όχι τεχνικής συμφωνίας. Πρόκειται για ένα πολιτικό θέμα, που «κουμπώνει» με την συνολική εικόνα, όπως λένε οι γνωρίζοντες τις ισορροπίες στο παρασκήνιο.

Πηγές κοντά στη διαπραγμάτευση εξηγούν πως η εμπλοκή προέρχεται κυρίως από το ΔΝΤ, καθώς το Ταμείο, παρά τα πορίσματα της Επιτροπής «Σοφών» και της ΔΟΕ –που ήταν προαπαιτούμενα από το μνημόνιο – επιμένει πως :

  • η Αθήνα δεν πρέπει να πάρει πίσω «μεταρρυθμίσεις» του 2012, θέτοντας έτσι στον «πάγο» τις επιδιώξεις για επαναφορά συλλογικών διαπραγματεύσεων και συμβάσεων. Το ευρωπαικό σκέλος των δανειστών εμφανίζεται πιο διαλλακτικό και έτοιμο να συζητήσει βέλτιστες ευρωπαικές πρακτικές, έστω και «σπρώχνοντας» για αργότερα την εφαρμογή τους, αλλά διατηρεί επιφυλακτικότητα καθώς θέλει να κρατήσει το ΔΝΤ στο πρόγραμμα.

  • τα όρια για τις ομαδικές απολύσεις πρέπει να αυξηθούν από 5% σε 10%. Το Ταμείο στυλώνει τα πόδια. Οι Ευρωπαίοι δεν επιμένουν αλλά δεν το αφαιρούν από το κείμενό τους.

  • το υπουργικό βέτο πρέπει να καταργηθεί και να αντικατασταθεί με ένα σύστημα απλής ειδοποίησης του Ανώτατου Συμβουλίου Εργασίας (ΑΣΕ) από τον εργοδότη. Η ελληνική πλευρά αντιλαμβάνεται πως είναι δύσκολο να διατηρηθεί το υπουργικό βέτο ως έχει, εν όψει της απόφασης του Δικαστηρίου της Ε.Ε. και δεδομένου πως δεν συμβαδίζει με τον ευρωπαικό μέσο όρο. Ο προέλεγχος όμως είναι σημαντικός για το υπουργείο Εργασίας. Προτείνει έτσι αλλαγή της σύνθεσης του ΑΣΕ ώστε να είναι πιο ισορροπημένο με τον όρο να διατηρεί έναν ουσιαστικό προέλεγχο. Εκεί «κλωτσάνε» οι θεσμοί και στήνεται το μπρα ντε φερ: το ΑΣΕ θα δέχεται απλώς την προειδοποίηση ή θα ασκεί προέλεγχο;

Exit mobile version