Ανοίγει το θέμα των δημοσιονομικών πλεονασμάτων

Το κρίσιμο θέμα των πλεονασμάτων για το 2017 και το 2018 θα συζητήσουν σήμερα οικονομικό επιτελείο και θεσμοί, αφού χθες η συζήτηση αναλώθηκε στα μέτρα και τα αντίμετρα για τη διετία 2019 -2020.

Το θέμα των δημοσιονομικών στόχων είχε προγραμματιστεί να συζητηθεί χθες, αλλά τελικά συμφωνήθηκε και από τις δύο πλευρές να συζητηθούν τα μέτρα για μετά το τέλος του προγράμματος, αλλά και τα μέτρα που εκκρεμούσαν από πέρσι για τη δεύτερη αξιολόγηση.

Η συζήτηση θα ξεκινήσει σήμερα με το πλεόνασμα-μαμούθ του 4,2% του ΑΕΠ και την επίδραση που θα έχει για τους στόχους του 2017 και του 2018.

Θα πρέπει καταρχήν να ξεκαθαριστεί πόσα από τα 7,4 δισ. ευρώ του πλεονάσματος προήλθαν από μόνιμα μέτρα, και άρα θα μπορούν να αυξήσουν ανάλογα τα πρωτογενή πλεονάσματα της φετινής και της επόμενης χρονιάς, και πόσα προήλθαν από έκτακτα μέτρα και δεν θα έχουν επίδραση τα επόμενα χρόνια.

Το μεγάλο ερωτηματικό θα είναι το πρωτογενές του 2018, όταν η Ελλάδα θα πρέπει να πετύχει για πρώτη φορά πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ.

Για φέτος, ο στόχος είναι σχετικά μικρός (προβλέπεται πρωτογενές πλεόνασμα 1,75% του ΑΕΠ) και μάλλον επιτεύξιμος.

Ένα ακόμη δύσκολο βήμα είναι και το μακροοικονομικό σενάριο που θα περιλαμβάνει προβλέψεις για ανάπτυξη επενδύσεις και κατανάλωση.

Η χθεσινή μέρα

Πάντως, χθες, το τέλος της ημέρας βρήκε οικονομικό επιτελείο και δανειστές να διαφωνούν για το πλαφόν του 22% που έθεσε η ελληνική πλευρά για τις περικοπές στις κύριες συντάξεις το 2019.

Άλλο ένα θέμα που δεν έκλεισε ούτε και χθες, ήταν αυτό των κόκκινων δανείων, αφού η λύση για την ασυλία που μετέφερε ο υπουργός Δικαιοσύνης, κ. Σταύρος Κοντονής για το θέμα της ασυλίας των στελεχών των τραπεζών και των δημοσίων λειτουργούν που αναδιαρθρώνουν χρέη σε τράπεζες και δημόσιο δεν ικανοποίησε απόλυτα.

Όχι τόσο για χρήση του άρθρου 41 του ΚΠΔ που προβλέπει ειδική άδεια για την απονομή ασυλίας, όσο για την καθυστέρηση που μπορεί να επιφέρει αυτή η ενδιάμεση ενέργεια στην όλη διαδικασία εκκαθάρισης των κόκκινων δανείων.

Ο διοικητής της ΤτΕ, κ. Γιάννης Στουρνάρας, ο οποίος ήταν στην πολύωρη συνεδρίαση είχε μια μάλλον πιο εύκολή δουλειά, αφού απέδειξε ότι και οι τράπεζες 14 μήνες μετά την τελευταία ανακεφαλαιοποίηση του 2015 διατηρούν υψηλή κεφαλαιακή επάρκεια και το σχέδιο για τη μείωση των κόκκινων δανείων είναι έτοιμο και έχει φιλόδοξους στόχους.

Η εφαρμογή του, όμως, περιμένει τη συμπλήρωση του θεσμικού πλαισίου με την πλήρη ενεργοποίηση του εξωδικαστικού μηχανισμού.

Τι έκλεισε οριστικά

Παρά τις διαφορές που υπήρχαν σε κάποια από τα μεγάλα θέματα, στελέχη του οικονομικού επιτελείο δήλωναν ότι χθες, έκλεισαν αρκετά θέματα που χρόνιζαν εδώ και καιρό στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης.

Το ένα από αυτά είναι το θέμα της ενέργειας, το οποίο στην ουσία παραπέμφθηκε για τον Σεπτέμβριο όταν θα γίνει ένας έλεγχος αγοράς (market test) από τον οποίο θα προκύψει αν θα πρέπει να πωληθούν μόνο λιγνιτικές μονάδες ή και υδροηλεκτρικές, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος για μείωση του ποσοστού της ΔΕΗ στην εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας κατά 40% μέχρι και τα μέσα του 2018, όπως προβλέπει το πρόγραμμα.



Έκλεισε, επίσης, το θέμα που είχε προκύψει με το υπουργείο Παιδείας και τους εκπαιδευτικών των ιδιωτικών σχολείων, με τους θεσμούς να δέχονται πλέον το δικαίωμα για προσφυγή έναντι ενδεχόμενης απόλυσης, ακόμη και αν η προσφυγή οδηγήσει σε επαναπρόσληψη του εκπαιδευτικού μέσω της δικαστικής οδού.

Έκλεισε και το θέμα της υγείας, όπου οι δανειστές επέμεναν να εφαρμοστούν όπως έχουν συμφωνηθεί οι «θεσμοί του clawback» για τα ιδιωτικά θεραπευτικά και διαγνωστικά κέντρα και του «rebate» για τις δαπάνες φαρμάκου που αφορούν την επιστροφή από τις φαρμακευτικές εταιρίες της υπέρβασης του μηναίου πλαφόν στα φάρμακα.

Exit mobile version