Ανατροπές στα εταιρικά ομόλογα

Mία σειρά πολύμηνων αιτημάτων φορέων της κεφαλαιαγοράς ικανοποιούνται τελικά καθώς περιελήφθησαν στο υπό ψήφιση σχέδιο νόμου «Τροποποίηση ν. 4099/2012/Α 250 (προσαρμογή της εθνικής νομοθεσίας στην Οδηγία 2014/91/ΕΕ) και άλλες διατάξεις», το οποίο βρίσκεται ήδη στη Βουλή και στον δρόμο για ψήφιση.

Για την εξαίρεση από το δικαιοπρακτικό επιτόκιο (σ.σ. σήμερα στο 5,3%) των περιπτώσεων έκδοσης ομολογιακών δανείων έχει χυθεί πολύ μελάνι και πρόκειται για αίτημα που έχει ακουσθεί ως επιτακτική ανάγκη από τα χείλη όλων των επίσημων φορέων της αγοράς. Η ύπαρξη αυτού του περιορισμού λειτούργησε τον τελευταίο χρόνο αποτρεπτικά για τουλάχιστον τρεις σοβαρές περιπτώσεις εισηγμένων και μη εταιρειών οι οποίες βρίσκονταν σε τελικό στάδιο υποβολής σχετικού φακέλου.

Τελικά, το αίτημα γίνεται θεσμός καθώς στο εν λόγω σ/ν προβλέπεται η εξαίρεση από το –ιδιαίτερα χαμηλό στην παρούσα φάση, δεδομένης και της «κλειστής» τραπεζικής στρόφιγγας- ανώτατο δικαιοπρακτικό επιτόκια των περιπτώσεων α) ομολογιακών δανείων που διατίθενται με δημόσια προσφορά και β) ομολογιακών δανείων που διατίθενται με ιδιωτική τοποθέτηση σε ειδικούς επενδυτές.

Η προαναγγελθείσα από τον πρόεδρο της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς (ΕΚ) Χαράλαμπο Γκότση θέσπιση της συμμετοχικής χρηματοδότησης (crowdfunding), επίσης αποτελεί νέα πραγματικότητα καθώς περιλαμβάνεται στις διατάξεις του σχεδίου νόμου.

Το crowdfunding υλοποιείται μέσω μίας ιστοσελίδας στην οποία φιλοξενείται ειδική πλατφόρμα. Σε αυτή την πλατφόρμα, παρουσιάζονται στο επενδυτικό κοινό τα υποψήφια προς χρηματοδότηση έργα νεοσύστατων ή υφιστάμενων εταιρειών.

Στόχος της διαδικασίας είναι η προσέλκυση του επενδυτικού κοινού ώστε να συμμετάσχει στο κεφάλαιο της εκάστοτε εταιρείας. Σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στο σ/ν, τόσο οι ΕΠΕΥ όσο και οι τράπεζες που προτίθενται να λειτουργήσουν πλατφόρμα crowdfunding οφείλουν να γνωστοποιούν τις προθέσεις τους στην ΕΚ ή την ΤτΕ ΕΛΛ -1,55% κατά περίπτωση. Αμφότερες οι αρχές μπορούν να διαφωνήσουν εάν κρίνουν ότι δεν πληρούνται οι οργανωτικές προϋποθέσεις, εντός δύο μηνών από την υποβολή των σχετικών στοιχείων.

Σημαντική αλλαγή που επιφέρει το σ/ν αφορά στο ποιοι θα έχουν στο εξής τη δυνατότητα να αποκτούν την ιδιότητα εκπροσώπου ομολογιούχων. Εως σήμερα η δυνατότητα αυτή περιοριζόταν στις ΑΕΠΕΥ που έχουν άδεια παροχής της υπηρεσίας αναδοχής. Στο εξής, αυτό το «προνόμιο» επεκτείνεται σε όλες τις ΑΕΠΕΥ αλλά και στο Κεντρικό Αποθετήριο Τίτλων.

Ένα πολύμηνο αίτημα του ΣΕΔΥΚΑ επίσης δικαιώνεται, καθώς μειώνεται σε 40.000 ευρώ το ελάχιστο μετοχικό κεφάλαιο των ΑΕΕΔ (75.000 ευρώ σήμερα) και σε 30.000 ευρώ τα ίδια κεφάλαια αυτών (37.500 ευρώ σήμερα).

Στο ίδιο σ/ν προβλέπεται πως η κάθε ΑΕΔΑΚ θα πρέπει να μεριμνά για κάθε ένα Α/Κ που διαχειρίζεται για τον διορισμό ενός και μόνο θεματοφύλακα. Θεματοφύλακας μπορεί να είναι πιστωτικό ίδρυμα που εδρεύει στην Ελλάδα ή σε άλλο κράτος μέλος και ασκεί στην Ελλάδα δραστηριότητες μέσω υποκαταστήματος καθώς και ΑΕΠΕΥ που πληρούν τις προϋποθέσεις για την παροχή της υπηρεσίας θεματοφυλακής.

Επίσης, αναφέρεται ρητά η υποχρέωση των ΑΕΔΑΚ να θεσπίζουν και να εφαρμόζουν πολιτικές και πρακτικές αποδοχών που συνάδουν με την ορθή και αποτελεσματική διαχείριση κινδύνων και δεν ενθαρρύνουν την ανάληψη κινδύνων ασύμβατων προς το προφίλ κινδύνου και τους κανονισμούς τους.

Ένα επιπλέον μέλος θα αριθμεί στο εξής η Συμβουλευτική Επιτροπή της ΕΚ και αυτό θα προέρχεται από την Ενωση Ελληνικών Εταιρειών Επιχειρηματικών Κεφαλαίων.

Σε συγκεκριμένες διατάξεις του σ/ν αναφέρεται η δυνατότητα της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς να προβεί σε διοικητικές κυρώσεις και μέτρα ενώ ενθαρρύνονται οι καταγγελίες από υπαλλήλους ΑΕΔΑΚ ή θεματοφυλάκων, όταν περιέρχεται σε γνώση τους ενδεχόμενη παράβαση.

Μάλιστα, παρέχεται στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς η εξουσιοδότηση καθορισμού των μηχανισμών και της διαδικασίας ενθάρρυνσης καταγγελιών μέσω ειδικών διαδικασιών για τη λήψη αυτών, κατάλληλης προστασίας έναντι αντιποίνων για τους εργαζόμενους που καταγγέλλουν παραβάσεις καθώς και προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.


Exit mobile version