Τις απόψεις των σημερινών και των αυριανών ηγετών για σημαντικά ζητήματα όπως η εκπαίδευση, η ανάπτυξη, η τεχνολογία και η κοινωνική ευθύνη των εταιρειών αντιπαραβάλλει η έρευνα Youth Speak που διεξήγαγε η AIESEC σε συνεργασία με την PwC.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, η έρευνα συγκρίνει τα αποτελέσματα της Ετήσιας Παγκόσμιας Έρευνας της PwC για τους Διευθύνοντες Συμβούλους με τις απόψεις των νέων ηγετών της AIESEC. Το σημείο που κάνει ξεχωριστή την έρευνα αυτή είναι ότι ασχολείται και με τα θέματα για τα οποία οι σημερινοί διευθύνοντες σύμβουλοι θα μπορούσαν να «διδαχθούν» από τους νεαρούς ηγέτες του αύριο.
Παρά την παγκόσμια οικονομική κρίση, οι αυριανοί ηγέτες είναι πολύ πιο αισιόδοξοι ως προς την πορεία της οικονομικής ανάπτυξης από τους διευθύνοντες συμβούλους. Συγκεκριμένα, το 60% των νέων δήλωσε ότι η οικονομική ανάπτυξη θα ενισχυθεί κατά στους επόμενους 12 μήνες, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό των διευθυνόντων συμβούλων είναι μόλις 27%.
Σύμφωνα με την έρευνα, με μία πρώτη ανάγνωση, οι απαντήσεις των νέων μπορεί να οφείλονται στην έμφυτη αισιοδοξία της ηλικίας τους. Όμως, μπορεί και να αντανακλούν τη βαθύτερη κατανόηση που έχουν για την ψηφιακή επανάσταση στην οποία η νέα γενιά βλέπει ευκαιρίες ενώ οι προηγούμενες γενιές βλέπουν κόστος και κινδύνους.
Μπορεί λόγω της βαθύτερης κατανόησης της ψηφιακής επανάστασης οι νέοι να είναι πιο αισιόδοξοι, όμως ταυτόχρονα αντιμετωπίζουν με πολύ περισσότερη ανησυχία από τις προηγούμενες γενιές τις τάσεις που εμφανίζονται όπως η ασφάλεια στο διαδίκτυο, οι αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών και η έλλειψη εμπιστοσύνης στις επιχειρήσεις.
Σύμφωνα με την έρευνα, σαφής διαφοροποίηση υπάρχει επίσης στον τρόπο με τον οποίο οι δύο διαφορετικές ομάδες αντιλαμβάνονται τον κίνδυνο. Αντικατοπτρίζοντας τις ραγδαίες αλλαγές που προκαλεί στην αγορά η οικονομική κρίση, οι τρεις κορυφαίες ανησυχίες των διευθυνόντων συμβούλων είναι το υπερβολικά αυστηρό ρυθμιστικό πλαίσιο, η γεωπολιτική αβεβαιότητα και οι διακυμάνσεις των συναλλαγματικών ισοτιμιών. Αντίθετα, οι νέοι που συμμετείχαν στην έρευνα υποστηρίζουν ότι οι διευθύνοντες σύμβουλοι θα έπρεπε να προβληματίζονται περισσότερο για ζητήματα όπως η κοινωνική αστάθεια, η κλιματική αλλαγή, η καταστροφή του περιβάλλοντος και η ανεργία.
Ένα σημείο όπου οι απόψεις των δύο γενιών συγκλίνουν είναι ότι η επιχειρηματική επιτυχία τον 21ο αιώνα δεν θα καθορίζεται μόνο από το οικονομικό κέρδος. Όμως ως προς τις ομάδες κοινού που ενδιαφέρουν μία επιχείρηση, οι νέοι ηγέτες θεωρούν τα ΜΜΕ πολύ πιο σημαντικά απ’ ότι οι διευθύνοντες σύμβουλοι (σε ποσοστό 74% σε σχέση με το 25% των διευθ. συμβούλων). Το ίδιο ισχύει και για τοπικές κοινωνίες (52% έναντι 27%), το ευρύ κοινό (50% έναντι 30%) και τις ΜΚΟ (40% έναντι μόλις 9%).
Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι οι νέοι ηγέτες έχουν μια πιο ευρεία αντίληψη της επικοινωνίας με το ευρύτερο κοινό, καθώς είναι περισσότερο εξοικειωμένοι με την τεχνολογία που επιτρέπει τη σύνδεση και την επικοινωνία σε άμεσο χρόνο μεταξύ όλων. Αυτό το γεγονός αποτελεί μία πρόκληση για την εικόνα των επιχειρήσεων οι οποίες χρειάζεται να προσαρμοστούν σε αυτή τη νέα πραγματικότητα.
Τα μέλη της AIESEC που συμμετείχαν στην έρευνα ρωτήθηκαν για το τι σημαίνει για αυτούς ηγεσία, πώς μπορεί να καλλιεργηθεί και πώς αλλάζει. Απάντησαν πως πιστεύουν ξεκάθαρα ότι οι ηγέτες δεν γεννιούνται αλλά γίνονται. Το 64% δήλωσαν ότι το εκπαιδευτικό σύστημα είναι ο σημαντικότερος παράγοντας στη διαμόρφωση και προετοιμασία των νέων για ηγετικούς ρόλους. Παρ’ όλα αυτά, το 70% πιστεύουν ότι το εκπαιδευτικό σύστημα στη χώρα τους δεν καταφέρνει να τους εξοπλίσει επαρκώς με τις ικανότητες που χρειάζονται για να επιβιώσουν και να διαπρέψουν στην ψηφιακή εποχή.