“Ήδη έχουμε επεκτείνει 11 κλαδικές συλλογικές συμβάσεις εργασίας που καλύπτουν συνολικά πάνω από 200.000 εργαζομένους, ενώ την ερχόμενη εβδομάδα σχεδιάζει η επέκταση τριών συλλογικών συμβάσεων στα μη κύρια τουριστικά καταλύματα, τις τράπεζες και των ξενοδοχοϋπαλλήλων του νομού Χανίων, είπε η υπουργός Εργασίας, Έφη Αχτσιόγλου απαντώντας σε ερώτηση στη Βουλή.
«Η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ κατάργησαν τις συλλογικές συμβάσεις, μείωσαν τον κατώτατο μισθό κατά 22% και για τους νέους κατά 32% θεσπίζοντας τον ντροπιαστικό υποκατώτατο μισθό, εκτίναξαν την ανεργία στο 28% και την ανεργία των νέων στο 60%», σημείωσε η κ. Αχτσιόγλου.
«Η επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων εργασίας είναι γεγονός που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί. Από την 21η Αυγούστου 2018 επαναφέραμε σε ισχύ τις βασικές αρχές των συλλογικών διαπραγματεύσεων, την επεκτασιμότητα και την αρχή της ευνοϊκότερης ρύθμισης. Ήδη έχουμε επεκτείνει 11 κλαδικές συλλογικές συμβάσεις εργασίας που καλύπτουν συνολικά περισσότερους από 200.000 εργαζόμενους», υπογράμμισε η Υπουργός Εργασίας και πρόσθεσε ότι την ερχόμενη εβδομάδα σχεδιάζεται η επέκταση τριών συλλογικών συμβάσεων στα μη κύρια τουριστικά καταλύματα, στις τράπεζες και των ξενοδοχοϋπαλλήλων του νομού Χανίων.
«Οι συμβάσεις που υπογράφονται και αυτές που είναι σε ισχύ ελέγχονται, και όσες πληρούν την προϋπόθεση της κάλυψης του 51% των εργαζομένων ενός κλάδου είτε έχουν επεκταθεί είτε θα επεκταθούν», επισήμανε.
Στη συνέχεια η υπουργός Εργασίας απάντησε σε ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ, Χρήστου Κατσώτη, σε σχέση με του εργαζόμενους διανομείς, σημειώνοντας ότι «έχουμε ήδη σχεδιάσει ρύθμιση που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο για τις 120 δόσεις και θα νομοθετηθεί σύντομα. Ξεκινάμε να υφαίνουμε για πρώτη φορά ένα δίχτυ προστασίας των βασικών συνθηκών των εργαζομένων διανομέων με δίκυκλο».
Η κ. Αχτσιόγλου παρέθεσε το πλέγμα των ρυθμίσεων που περιλαμβάνει:
α) την υποχρέωση συντήρησης του οχήματος από τον εργοδότη, εφόσον αυτό είναι της ιδιοκτησίας του,
β) την υποχρέωση παροχής μέσων ατομικής προστασίας (κράνος, γάντια κλπ.) στον εργαζόμενο,
γ) την καταβολή μηνιαίας αποζημίωσης χρήσης και συντήρησης του οχήματος τουλάχιστον ίσης με το 15% του κατώτατου μισθού, εφόσον το όχημα είναι ιδιοκτησίας του εργαζόμενου,
δ) την υποχρεωτική εισαγωγή του αριθμού κυκλοφορίας των οχημάτων που χρησιμοποιούν οι διανομείς, ιδιοκτησίας είτε του εργοδότη είτε δικής τους, στο Πληροφοριακό Σύστημα “ΕΡΓΑΝΗ”, με στόχο τη διενέργεια αποτελεσματικότερων ελέγχων,
ε) την έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης με τα συναρμόδια Υπουργεία (Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη) με περιεχόμενο την οικοδόμηση ενός ολοκληρωμένου πλαισίου προδιαγραφών για τη συντήρηση των οχημάτων, τον εξοπλισμό ατομικής προστασίας, τον φορέα πιστοποίησης και τα τεχνικά χαρακτηριστικά του προσαρτώμενου αποθηκευτικού χώρου και την εκπόνηση πρότυπης γραπτή εκτίμησης του Επαγγελματικού Κινδύνου.
«Το πολιτικά σημαντικό είναι ότι μέσω αυτών των ενεργειών, όπως κάναμε και με τους εργαζόμενους στις εργολαβίες, φέρνουμε στο προσκήνιο μία ακόμη ομάδα εργαζομένων, τους διανομείς, οι οποίοι ήταν αόρατοι για τις προηγούμενες κυβερνήσεις, τόσο την περίοδο της κρίσης όσο και πριν», τόνισε η κ. Αχτσιόγλου.
Παράλληλα, το Υπουργείο Εργασίας έχει αναθέσει επιστημονική μελέτη για την ασφάλεια και την υγεία σε κλάδους όπου παρατηρούνται φαινόμενα μη-συμβατικών εργασιακών σχέσεων (πχ εκτεταμένη μερική απασχόληση) στο οποίο συμπεριλαμβάνεται και ο κλάδος των διανομέων στην εστίαση, με στόχο να προσδιοριστούν περαιτέρω μέτρα πολιτικής για την ενίσχυση του πλαισίου προστασίας των εργαζομένων.
Η κ. Αχτσιόγλου επισήμανε, τέλος, ότι «το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας έχει στοχεύσει στον κλάδο του επισιτισμού, επειδή ακριβώς πρόκειται για έναν κλάδο κατεξοχήν παραβατικό. Στον βασικό κλάδο απασχόλησης των διανομέων, αυτόν της εστίασης, από το 2017 έως και 31.12.2018 το Σ.ΕΠ.Ε., στο κομμάτι των εργασιακών σχέσεων, έχει προβεί σε 14.914 ελέγχους, επιβάλλοντας πρόστιμα ύψους 22.147.034,65 ευρώ. Επίσης, η επιθεώρηση ασφάλειας και υγείας πραγματοποίησε μεταξύ 2017-2018 4.475 ελέγχους, και επέβαλλε πρόστιμα ύψους 291.619,42€ για παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας.