ΑΑΔΕ: Σχέδιο δράσης και ενέργειες για την ενίσχυση της ακεραιότητας στις φορολογικές και τελωνειακές υπηρεσίες  

ΑΑΔΕ

Διαρκείς διαχειριστικοί και πειθαρχικοί έλεγχοι και έλεγχοι περιουσιακής κατάστασης στελεχών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, το σχέδιο  δράσης της Αρχής και οι ενέργειες για την ενίσχυση της ακεραιότητας στις φορολογικές και τελωνειακές υπηρεσίες . Αναλυτικότερα:

 

  1. Διαρκείς διαχειριστικοί και πειθαρχικοί έλεγχοι και έλεγχοι περιουσιακής κατάστασης στελεχών ΑΑΔΕ

 

Από το 2017, έτος σύστασης της Αρχής, έως σήμερα, η Διεύθυνση Εσωτερικού Ελέγχου και η Διεύθυνση Εσωτερικών Υποθέσεων έχουν διενεργηθεί / πραγματοποιηθεί:

Συνολικά, 450 υπάλληλοι έχουν παραπεμφθεί στο Πειθαρχικό Συμβούλιο της ΑΑΔΕ για να επιβληθούν οι ποινές που προβλέπονται στο νόμο. Σε όλες τις περιπτώσεις που προβλέπεται από το νόμο, οι υποθέσεις έχουν παραπεμφθεί στους αρμόδιους εισαγγελείς για την άσκηση ποινικών διώξεων.

Στο πλαίσιο των ελέγχων που διενεργούν οι ελεγκτές της Διεύθυνσης Εσωτερικών Υποθέσεων της ΑΑΔΕ έχουν αξιοποιηθεί και πληροφορίες που έχουν υποβληθεί μέσω της πλατφόρμας «Καταγγελίες Πολιτών»

 

  1. Υλοποιούμε συνολικό σχέδιο δράσης για φυσική και ψηφιακή απόσταση μεταξύ ελεγκτών και ελεγχομένων

 

 

  1. Ψηφιοποίηση διαδικασιών – Νέο μοντέλο οργάνωσης και λειτουργίας

 

Έχει οικοδομηθεί ένα νέο μοντέλο εξυπηρέτησης πολιτών και επιχειρήσεων χωρίς επαφή τους με τις ΔΟΥ και τα Τελωνεία.

Από το 2022, μέσω της πλατφόρμας «Τα Αιτήματά μου» στην ψηφιακή πύλη myAADE έχουν διεκπεραιωθεί σχεδόν 5.500.000 αιτήματα, τα οποία αποτελούν το 98% του συνόλου των αιτημάτων που έχουν υποβληθεί.

 

Για την καλύτερη εξυπηρέτηση πολιτών κι επιχειρήσεων, στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη έχει δρομολογηθεί η διεκπεραίωση διαδικασιών και η εξυπηρέτηση πολιτών κι επιχειρήσεων μέσα από ειδικά κέντρα.

Τα κέντρα αυτά:

Ειδικότερα, στην Αττική:

Αντίστοιχα, εντός του Ιουλίου 2024 αναμένεται να έχουν τεθεί σε λειτουργία το ΚΕΒΕΙΣ και το ΚΕΦΟΚ Θεσσαλονίκης, ενώ μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχει συσταθεί και το ΚΕΦΟΔΕ Θεσσαλονίκης.

Ταυτόχρονα, οι ΔΟΥ της Αττικής και της Θεσσαλονίκης μετατρέπονται σε Υπηρεσίες Φορολογικής Εξυπηρέτησης, για την εξυπηρέτηση όσων δεν έχουν πρόσβαση σε ψηφιακά μέσα, καθώς και με συμβουλευτικό ρόλο για την εξυπηρέτηση των πολιτών κι επιχειρήσεων.

 

Τα αποδεικτικά ενημερότητας χωρίς οφειλές εκδίδονται αποκλειστικά ψηφιακά, ενώ:

 

Από τον Οκτώβριο 2023, το 98,2% των Αποδεικτικών Ενημερότητας και Βεβαίωσης Οφειλής έχουν εκδοθεί ψηφιακά (1.123.060 ψηφιακά Αποδεικτικά Ενημερότητας και Βεβαίωσης Οφειλής, ενώ μόλις 20.781 Αποδεικτικά ενημερότητας και βεβαιώσεις οφειλής έχουν εκδοθεί από τις ΔΟΥ).

 

Βρίσκεται σε εξέλιξη βρίσκεται η πλήρης ψηφιοποίηση των υπολοίπων περιπτώσεων.

 

Η διαδικασία επιστροφών φόρου έχει αλλάξει εκ βάθρων. Μέχρι και το 2023, οι επιστροφές γίνονταν κατά βάση από τις ΔΟΥ και οι κεντρικές επιστροφές και συμψηφισμοί γίνονταν κατά διαστήματα και συμπληρωματικά προς τις επιστροφές των ΔΟΥ.

Πλέον οι επιστροφές και οι συμψηφισμοί γίνονται πρώτα κεντρικά και αυτοματοποιημένα, και στη συνέχεια οι ΔΟΥ διεκπεραιώνουν μόνον εκείνες οι περιπτώσεις που δεν μπορούν να γίνουν με την κεντρική αυτόματη διαδικασία για ειδικούς λόγους (πχ. συμψηφισμοί με ασφαλιστικές οφειλές, έλλειψη ΙΒΑΝ, θανόντες, οφειλές σε Δήμους κλπ).

To 2021, κεντρικά και αυτοματοποιημένα είχαν γίνει το 31,5% του πλήθους των αιτήσεων και το 4,4% των αιτούμενων ποσών. Το Μάιο 2024, τα αντίστοιχα ποσοστά αυτοματοποιημένης διαδικασίας έχουν φτάσει το 78% των αιτήσεων και το 55% των αιτούμενων ποσών. Από την αρχή της χρονιάς, 1.041.325 αιτήσεις επιστροφής έχουν ολοκληρωθεί με αυτοματοποιημένες διαδικασίες.

Ειδικές περιπτώσεις επιστροφών

Φόρος Εισοδήματος: Ειδικά για τις αυτοματοποιημένες επιστροφές και συμψηφισμού φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων, το ποσοστό φέτος έχει αγγίξει το 91%, έναντι 85% πέρυσι.

ΦΠΑ αγροτών ειδικού καθεστώτος: Το 2023 ψηφιοποιήθηκε η διαδικασία επιστροφών του ΦΠΑ στους αγρότες του ειδικού καθεστώτος, που μέχρι τότε γινόταν με χειρόγραφες αιτήσεις. Με τη νέα ψηφιακή κεντρική διαδικασία:

o   Το 2023 επιστράφηκε ΦΠΑ 44.100.000 € σε 132.610 ΑΦΜ (αύξηση ποσού κατά 42% και πλήθους ΑΦΜ κατά 36% σε σχέση με το 2022, όπου η διαδικασία ήταν χειρόγραφη).

o   Το α΄ τετράμηνο του 2024 επιστράφηκαν 10.900.000 € από 29.536 αιτήσεις επιστροφής.

 

Ένας κατεξοχήν λόγος συναλλαγής με τις ΔΟΥ περιορίστηκε δραστικά. Μέσα από την πλατφόρμα myPROPERTY υποβάλλονται ψηφιακά η συντριπτική πλειονότητα των δηλώσεων Φόρου Μεταβίβασης Ακινήτων, γονικών παροχών, δωρεών, κληρονομιών. Ειδικότερα, από το 2021 έχουν υποβληθεί μέσω της πλατφόρμας myProperty, συνολικά 928.000 ψηφιακές δηλώσεις

 

  1. Οργανωτικές αλλαγές στα Τελωνεία

 

Στις αρχές του 2024 θεσπίσθηκε σύστημα κυκλικής υποχρεωτικής μετακίνησης (rotation) τελωνειακών υπαλλήλων της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) και είναι σε τελικό στάδιο υλοποίησης η πρώτη φάση μετακίνησης.

 

 

Έχει δρομολογηθεί η σύσταση δύο Τελωνειακών Ελεγκτικών Κέντρων στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη, για τον απαιτούμενο έλεγχο γραφείου (back office) των εγγράφων εισαγωγής και εξαγωγής αγαθών. Στόχος, ο εν λόγω έλεγχος να γίνεται πλέον απομακρυσμένα βάσει κεντρικού συστήματος ανάλυσης κινδύνου και να δίνεται από τα κέντρα αυτά εντολή για φυσικό έλεγχο (δηλ. άνοιγμα container) στα κατά τόπους τελωνεία.

 

  1. Ακεραιότητα, Διαφάνεια, λογοδοσία

 

Από το 2016, δημοσιεύεται το σύνολο των αποφάσεων της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών, από συστάσεώς της το 2013, έως σήμερα. Μέχρι σήμερα, έχουν δημοσιευθεί συνολικά πάνω από 65.000 αποφάσεις.

 

Λειτουργεί από τον Οκτώβριο 2023 και μέσω αυτής, παρέχεται η δυνατότητα στον καταγγέλλοντα, είτε επώνυμα είτε ανώνυμα, να παρέχει πληροφορίες, επιλέγοντας μία ή περισσότερες από τις εξής θεματικές  κατηγορίες: 1. Διαφθορά – παραβάσεις ακεραιότητας, 2. Φορολογικές παραβάσεις, 3. Τελωνειακές παραβάσεις.

Οι υποβληθείσες μέσω της εφαρμογής καταγγελίες/πληροφορίες διοχετεύονται συστημικά και αυτοματοποιημένα, ανάλογα με το αντικείμενο και το περιεχόμενό τους, στις αρμόδιες δομές για περαιτέρω διενέργεια έρευνας ή ελέγχου κατά περίπτωση.

Από τις 270 καταγγελίες που έχουν προτεραιοποιηθεί μέχρι σήμερα (υποβληθείσες  μέσω της πλατφόρμας κατά το διάστημα 30/10/2023 – 27/5/2024) για ζητήματα παραβίασης ακεραιότητας, το 11,1% αφορούν στην ΑΑΔΕ και το 43% εξ αυτών (ήτοι 13 υποθέσεις) αφορούν περιπτώσεις διαφθοράς. Οι 5 από αυτές δεν κατέληξαν σε κάποιο εύρημα ενώ 8 είναι υπό έρευνα.

 

 

Exit mobile version