3ο Συμπόσιο Ιχθυοκαλλιέργειας: «Τάσεις κατανάλωσης και ανταγωνισμός»

Το δεύτερο πάνελ στο Συμπόσιο «Μετασχηματισμός και ανθεκτικότητα της ελληνικής ιχθυοκαλλιέργειας προς μια κοινωνικά αποδεκτή και περιβαλλοντικά βιώσιμη ανάπτυξη», που τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και του Πανεπιστημίου Πατρών είχε τίτλο «Τάσεις κατανάλωσης και ανταγωνισμός».

Του Δημήτρη Χριστούλια

Την εισήγηση στο δεύτερο πάνελ έκανε η Ευρωβουλευτής ΕΛΚ, Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Διεθνούς Εμπορίου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Μισέλ Ασημακοπούλου, η οποία μεταξύ άλλων επισήμανε ότι «η ελληνική ιχθυοκαλλιέργεια παρά τη μεγάλη κρίση που βίωσε την περασμένη δεκαετία και τις πρωτοφανείς εξωγενείς προκλήσεις που βιώνει σήμερα, παραμένει ένας από τους πιο δυναμικούς εξαγωγικούς κλάδους του πρωτογενούς τομέα, στηρίζοντας παράλληλα την περιφερειακή ανάπτυξη. Η Ελλάδα είναι μια χώρα ευλογημένη, η γεωγραφική της τοποθεσία την καθιστά προνομιούχο από πολλές απόψεις. Με μια ακτογραμμή περίπου 15.000 χλμ. η πατρίδα μας κυριολεκτικά περιτριγυρίζεται από το υγρό στοιχείο και η ύπαρξη μας, ως λαός είναι σύμφυτη με τη θάλασσα. Η υδατοκαλλιέργεια είναι τομέας του πρωτογενούς κλάδου παραγωγής και αναπτύχθηκε ραγδαία τα τελευταία 20-30 χρόνια στην χώρα μας με αποτέλεσμα να βρίσκεται σήμερα στην αιχμή του πρωτογενούς τομέα της χώρας. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στηρίζει τη λεγόμενη Γαλάζια Καλλιέργεια μέσα στην Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία μέσε σε μια σύγχρονη και ανταγωνιστική Οικονομία».

Τον λόγο πήρε η Ξένια Κούρτογλου MSc, ιδρύτρια Focus Bari & Resilience Expert η οποία αναφέρθηκε σε μια ιδιαίτερη σημαντική έρευνα για τις αγοραστικές συνήθειες των Ελλήνων. Ειδικότερα, σύμφωνα με την Ξ. Κούρτογλου 9 στους 10 Έλληνες ανησυχούν εξαιτίας των πληθωριστικών πιέσεων, ανέφερε χαρακτηριστικά. Σε ό, τι αφορά τις διατροφικές συνήθειες από τις 7 ημέρες της εβδομάδας, οι καταναλωτές επιλέγουν 1,6 φορές κόκκινο κρέας, 1,6 φορές κοτόπουλο, 1 φορά ψάρι και 2,3 φορές όσπρια και λαδερά. Επιλογή προϊόντων που γίνεται και εξαιτίας της ευκολίας του μαγειρέματος. Ο πληθωρισμός και η ακρίβεια επηρεάζουν την κατανάλωση τροφίμων, οι σύγχρονοι ρυθμοί ζωής διαφοροποιούν τις αγοραστικές συνήθειες. Τα ψάρια της ιχθυοκαλλιέργειας τοποθετούνται σαν κατηγορία κοντά αλλά κάτω από τα φρέσκα ψάρια ελεύθερης αλιείας. Το 99% γνωρίζουν τα ψάρια ιχθυοκαλλιέργειας και βελτιώνεται διαχρονικά και η εικόνα τους σε σχέση με τα ψάρια ελεύθερης αλιείας. Το 73% τα θεωρούν απαραίτητα για να καλύψουν την ανάγκη για φρέσκο ψάρι».

Από την πλευρά του ο Γενικός Διευθυντής του ΙΕΛΚΑ Λευτέρης Κιοσές επισήμανε ότι «η  ακρίβεια έχει επηρεάσει σημαντικά τις καταναλωτικές συνήθειες. Η κατανάλωση ψαριού έχει μειωθεί σημαντικά το τελευταίο διάστημα. Οι τιμές επηρεάζουν την κατανάλωση ψαριού σε σχέση με άλλα προϊόντα όπως το κρέας. Το 78% αγοράζει με βάση την τιμή και το 20% με βάση την ποιότητα. Οι καταναλωτές κάνουν πλέον εκπτώσεις στην ποιότητα».

Τον λόγο στην συνέχει πήρε ο Λευτέρης Λαζάρου Chef και Ιδιοκτήτης εστιατορίου ΒΑΡΟΥΛΚΟ SEASIDE, ο οποίος μεταξύ άλλων τόνισε ότι οι ιχθυοκαλλιεργητές δεν έχουν τολμήσει ακόμα να φτιάξουν προϊόντα από φιλέτο ψαριού. Οι τουρίστες καταναλώνουν πολύ ψάρι στην Ελλάδα αλλά πολλοί λίγοι επαγγελματίες της εστίασης ενημερώνουν τους πελάτες τους ότι πρόκειται για ψάρια ιχθυοκαλλιέργειας, για αυτό και δεν το αναζητούν όταν γυρίζουν στις πατρίδες τους. Να κάνουμε το ψάρι της ελληνικής ιχθυοκαλλιέργειας γνωστό σε όλον τον κόσμο».

Ο Απόστολος Αποστολάκος διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Κεντρικών Αγορών και Αλιείας, επεσήμανε ότι «η ιχθυοκαλλιέργεια έχει θέμα ταυτότητας. Μια αλυσίδα σούπερ μάρκετ τα αναφέρει ως ψάρια εκτροφής, η άλλη υδατοκαλλιέργειας, ή άλλη ιχθυοκαλλιέργεια. Η ελληνική ιχθυοκαλλιέργεια είναι μια βιώσιμη και αειφόρος καλλιέργεια. Θα πρέπει να εστιάσουμε στην προβολή των προϊόντων ιχθυοκαλλιέργειας».

Τον συντονισμό της συζήτησης είχε η Μαριάννα Πυργιώτη Co-founder Dome Consulting Firm & Communication Expert.

 

Exit mobile version