Υποχρεωμένη να «τρέξει» και να
υλοποιήσει μέσα στη χρονιά δεκάδες έργα και δράσεις είναι η Αθήνα: Για να μην
χαθεί ούτε ευρώ από τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης, η ελληνική πλευρά θα
πρέπει να ρίξει στην αγορά ποσά που αγγίζουν τα 8 δισ. ευρώ. Γάλλοι
επιχειρηματίες –τουλάχιστον- έχουν «μυριστεί» business και κέρδη και σπεύδουν να λάβουν
θέσεις στην χώρα μας…
Γράφει
ο Βαγγέλης Δουράκης
Κονδύλια
σχεδόν 7,9 δισ. ευρώ υπολογίζεται πως θα εκταμιευτούν φέτος
για την Ελλάδα από το Σχέδιο Ανάκαμψης: Και αυτό γιατί μετά την προκαταβολή των
4 δισ. ευρώ αναμένεται να ακολουθήσει η καταβολή της πρώτης δόσης με βάση τα
ορόσημα και τους στόχους που έχουν τεθεί και με δεδομένο ότι η χώρα μας είναι η
δεύτερη που υπέβαλε το σχέδιό της στις Βρυξέλλες.
Το «στοίχημα» της Αθήνας
και οι Γάλλοι επενδυτές
Το
«στοίχημα» μάλιστα για την Αθήνα είναι να διπλασιαστούν οι δημόσιες επενδύσεις έως την επόμενη χρονιά και από τα 5 στα 10 δισ. ευρώ. Γνωρίζοντας αυτά τα
σχέδια επιχειρηματίες από ολόκληρο τον κόσμο σπεύδουν να πάρουν θέσεις σε αυτή
τη… νέα εποχή και πρώτοι από όλους οι Γάλλοι: Ενέργεια, real estate, μεταποίηση, ΣΔΙΤ και αγροτοδιατροφικός
είναι οι τομείς που έχουν συγκεντρώσει το ενδιαφέρον Γάλλων επιχειρηματιών οι
οποίοι στρέφονται προς τη χώρα μας, ενόψει της ενεργοποίησης του εθνικού
σχεδίου για το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0». Μάλιστα πληροφορίες αναφέρουν
ότι το γαλλικό ενδιαφέρον «αγγίζει» ακόμη και υπηρεσίες κοινής ωφέλειας (συμπεριλαμβανομένης
και της παροχής πόσιμου ύδατος), διεθνώς ανταγωνιστικών υπηρεσιών (μεταφορές,
logistics) αλλά και προϊόντων, όπως π.χ. τα συσκευασμένα τρόφιμα.
Πρόσφατα εκπρόσωποι 40 μεγάλων
γαλλικών ομίλων έδωσαν δείγματα των προθέσεών τους σε διαδικτυακή συνάντηση που
είχαν με τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Θεόδωρο Σκυλακάκη, για το Ταμείο
Ανάκαμψης. Οι Γάλλοι επιχειρηματίες ενδιαφέρθηκαν για τα προγράμματα του
Ταμείου, τα οποία θα ενεργοποιηθούν το επόμενο διάστημα και θα αφορούν δράσεις
εξοικονόμησης ενέργειας (όπως π.χ. το Εξοικονομώ-Αυτονομώ), στον δημόσιο και
τον ιδιωτικό τομέα της χώρας και τη βελτίωση του συστήματος υδροδότησης το
οποίο θα υλοποιηθεί με ΣΔΙΤ. Ρώτησαν επίσης και για το περιβάλλον (φορολογικό
και θεσμικό) που διέπει την αγορά και διαχείριση ακινήτων στη χώρα μας,
μετά το τέλος της κρίσης του κορονοϊού. Έκαναν πολλές ερωτήσεις και για το πρόγραμμα των
αποκρατικοποιήσεων ειδικά για τις ενεργειακές εταιρείες (ΔΕΠΑ, ΕΛΠΕ) αλλά και
για την αποκρατικοποίηση δημόσιων υποδομών όπως λιμάνια, αεροδρόμια και
μαρίνες.
Ποιοι θα
«καρπωθούν» τα χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης
Τι περιλαμβάνει όμως το
ελληνικό σχέδιο για το οποίο ήδη έχει αρχίσει να εκδηλώνεται ενδιαφέρον; Στις
σελίδες του αποτυπώνονται όχι μόνον οι χρηματοδοτήσεις και το πού αυτές
καταλήγουν, αλλά αναδεικνύεται και η τάση να διατεθεί μέρος αυτών των ποσών για
ευρύ πλέγμα διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, κυρίως στον Δημόσιο Τομέα. Εκεί που δίνει έμφαση η
ελληνική πλευρά είναι η πράσινη και η ψηφιακή μετάβαση με «κλειδί» την
κινητοποίηση σημαντικών πόρων του ιδιωτικού τομέα, προκειμένου να αυξηθούν οι
ιδιωτικές επενδύσεις.
Ο «καμβάς» του
ελληνικού σχεδίου
Έτσι, στο ελληνικό σχέδιο αποτυπώνονται αυτά ακριβώς τα στοιχεία
με τις σχετικές παρεμβάσεις να είναι οι εξής:
1. Κίνητρα για επενδύσεις ενεργειακής αποδοτικότητας (κατοικίες,
επιχειρήσεις και Δημόσιος Τομέας).
2. Ηλεκτρικές διασυνδέσεις των ελληνικών νησιών και επενδύσεις
ενεργειακής αποθήκευσης.
3. Εθνικό σχέδιο αναδάσωσης και επενδύσεις στη βιοποικιλότητα.
4. Υποδομές 5G, υποδομή οπτικών ινών σε κτίρια, ψηφιακή
διασύνδεση των ελληνικών νησιών.
5. Ψηφιακός μετασχηματισμός του Δημόσιου Τομέα (Υγεία, Παιδεία,
Δικαιοσύνη κ.λπ.), συμπεριλαμβανομένης υποδομής και υπηρεσίας κεντρικού
υπολογιστικού νέφους, ψηφιακή διαλειτουργικότητα εντός της Γενικής Κυβέρνησης
και Ολοκληρωμένη Διαχείριση Συναλλασσόμενων με τη Γενική Κυβέρνηση.
6. Πλήρης ψηφιοποίηση των φορολογικών Αρχών, νέες έξυπνες
μέθοδοι καταπολέμησης της φοροδιαφυγής (έλεγχοι με τη χρήση Τεχνητής
Νοημοσύνης, on line παρακολούθηση της μεταφοράς αγαθών κ.λπ.), εισαγωγή
διασυνδεδεμένων ταμειακών μηχανών και POS, ηλεκτρονική τιμολόγηση για το σύνολο
του ιδιωτικού τομέα.
7. Μεταρρυθμίσεις για την απλοποίηση του επιχειρηματικού
περιβάλλοντος, διευκόλυνση του επιχειρείν και υποστήριξη των επενδύσεων.
8. Ισχυρά κίνητρα για ιδιωτικές επενδύσεις (πράσινος, ψηφιακός
μετασχηματισμός μικρομεσαίων επιχειρήσεων, «έξυπνες» βιομηχανικές επενδύσεις,
εξωστρέφεια, καινοτομία/έρευνα και ανάπτυξη).
9. Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα σε νέα, μεγάλα έργα
υποδομών (αρδευτικά έργα, εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου κ.λπ.).
10. Επενδύσεις στους τομείς του πολιτισμού, του τουρισμού και
της αγροδιατροφής, ως κινητήριους μοχλούς ανάπτυξης.
11. Μεταρρύθμιση της εργατικής νομοθεσίας (εκσυγχρονισμός και
απλοποίηση), μεταρρύθμιση ενεργητικών και παθητικών πολιτικών απασχόλησης,
μεγάλες επενδύσεις στην κατάρτιση και επανακατάρτιση του εργατικού δυναμικού
(έμφαση στις ψηφιακές δεξιότητες).
12. Επενδύσεις στην κοινωνική ενσωμάτωση ευάλωτων ομάδων,
υποβοήθηση της πρόσβασης στην αγορά εργασίας για άτομα με αναπηρία, διευκόλυνση
της δημιουργίας μονάδων φροντίδας παιδιών στις εγκαταστάσεις ιδιωτικών
εταιριών. Πρόσθετες αντίστοιχες επενδύσεις στο εκπαιδευτικό σύστημα.
13. Μεταρρύθμιση του συστήματος Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας,
εκσυγχρονισμός νοσοκομείων και κέντρων Υγείας και εφαρμογή του Εθνικού
Προγράμματος Δημόσιας Υγείας και Πρόληψης Ασθενειών.
Τα κριτήρια για
χρηματοδότηση με δανεισμό
Τα δάνεια για τη χρηματοδότηση των ιδιωτικών επενδύσεων θα
αποδεσμεύονται με βάση αυστηρά κριτήρια επιλεξιμότητας των υπό χρηματοδότηση
έργων, για:
-Πράσινη μετάβαση
-Ψηφιακή μετάβαση
-Εξωστρέφεια
-Καινοτομία
-Οικονομίες κλίμακος μέσω επιχειρηματικών συνεργασιών, εξαγορών και
συγχωνεύσεων.
Τα κριτήρια για τις
χρηματοδοτήσεις
Η αποδέσμευση των ποσών θα
γίνεται με τους εξής όρους:
– Αποκλειστικά με κριτήρια
της αγοράς
– Με μέγιστη κρατική
χρηματοδότηση 50% της αξίας του έργου, μειώνοντας το κεφαλαιακό κόστος
– Με χρηματοδοτική συμμετοχή
τραπεζών και επενδυτών (τουλάχιστον 30% και 20% αντιστοίχως).