Επτά ψηφιακές υπηρεσίες για τους συνταξιούχους παρέχει ο Εθνικός Φορέας Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ), στο πλαίσιο της στρατηγικής του να βελτιώσει σημαντικά το επίπεδο εξυπηρέτησης των πολιτών και κυρίως των ατόμων της τρίτης ηλικίας.
Αναλυτικά, οι υπηρεσίες αυτές είναι προσβάσιμες τόσο μέσω της ενιαίας διαδικτυακής πύλης του Δημοσίου Gov.gr όσο και μέσω της επίσημης ιστοσελίδας του e-ΕΦΚΑ (www.efka.gov.gr) και είναι οι εξής:
1.Ηλεκτρονική υπηρεσία υποβολής αίτησης απονομής κύριας σύνταξης.
Η υπηρεσία αυτή παρέχει τη δυνατότητα της ηλεκτρονικής υποβολής του αιτήματος για απονομή σύνταξης εξ ιδίου δικαιώματος (γήρατος, αναπηρίας) ή μεταβίβαση, λόγω θανάτου ασφαλισμένου ή συνταξιούχου. Αν υπολογίσει κανείς ότι κάθε υποψήφιος συνταξιούχος θα πρέπει να υποβάλει αίτηση, για να συνταξιοδοτηθεί, ουσιαστικά η ηλεκτρονική αυτή υπηρεσία χρησιμοποιείται καθολικά, αντικαθιστώντας την υποχρέωση μετάβασης σε φυσικά υποκαταστήματα του φορέα και την προσκόμιση αμέτρητων εγγράφων.
Υπενθυμίζεται ότι μέρος της υπηρεσίας (αίτηση απονομής σύνταξης γήρατος σε αγρότες με ασφάλιση μόνο στον τ. ΟΓΑ και αίτηση μεταβίβασης, λόγω θανάτου) λειτουργεί πλήρως αυτοματοποιημένα στο πλαίσιο του πληροφοριακού συστήματος “ΑΤΛΑΣ”, παρέχοντας ταυτόχρονα διαλειτουργικότητα στη συλλογή των δικαιολογητικών. Αυτό με τη σειρά του επιτρέπει την αυθημερόν απονομή της σύνταξης.
Μέχρι τον προσεχή Νοέμβριο, αναμένεται να έχουν ενταχθεί στο σύστημα και οι συντάξεις αναπηρίας, υγειονομικών, μηχανικών, λοιπών ελεύθερων επαγγελματιών και μισθωτών, ολοκληρώνοντας σε μεγάλο βαθμό μία από τις μεγαλύτερες μεταρρυθμίσεις του συστήματος απονομής συντάξεων των τελευταίων ετών.
2.Ηλεκτρονική αίτηση προκαταβολής κύριας σύνταξης.
Πρόκειται για τη νέα υπηρεσία ψηφιακής αίτησης χορήγησης προκαταβολής έναντι της μελλοντικής σύνταξης, η οποία αφορά στα πρόσωπα που υποβάλλουν αίτηση συνταξιοδότησης στον e-ΕΦΚΑ, συμπεριλαμβανομένου του π. ΝΑΤ, εξαιρουμένων των προσώπων που δικαιούνται ή λαμβάνουν προκαταβολή σύνταξης.
Η ηλεκτρονική αυτή υπηρεσία άνοιξε στις 10 Μαρτίου και επιτρέπει στους αιτούντες να λάβουν προκαταβολή σύνταξης με αναδρομική μάλιστα ισχύ για όσους μήνες εκκρεμεί η οριστική απονομή της σύνταξής τους.
Το συνολικό πλήθος των αιτήσεων ανήλθε, μέχρι τέλος Μαρτίου, σε 44.593, ενώ η πλατφόρμα παραμένει ανοιχτή για όσους επιθυμούν να υποβάλουν αίτημα προκαταβολής σύνταξης μελλοντικά. Σημειώνεται ότι οι συνταξιούχοι που υποβάλλουν για πρώτη φορά αίτημα συνταξιοδότησης μπορούν να επιλέγουν απευθείας στην αίτηση της προηγούμενης παραγράφου για την καταβολή προκαταβολής της σύνταξης.
3.Παρακολούθηση πορείας αίτησης για τους συνταξιούχους του e-ΕΦΚΑ.
Παρέχεται η δυνατότητα ηλεκτρονικής παρακολούθησης της πορείας της αίτησης συνταξιοδότησης. Η υπηρεσία αυτή αποτρέπει δεκάδες χιλιάδες επισκέψεις κάθε χρόνο σε φυσικά υποκαταστήματα του e-ΕΦΚΑ.
4. Εκτύπωση ενημερωτικού σημειώματος επιστροφής μειώσεων συντάξεων.
Οι συνταξιούχοι μπορούν να εκτυπώσουν ενημερωτικό σημείωμα επιστροφής μειώσεων συντάξεων, όπου εμφανίζονται αναλυτικά τα ποσά των αναδρομικών. Το ενημερωτικό σημείωμα επιστροφής μειώσεων συντάξεων έχει την εξής μορφή: Πρώην ΦΚΑ/Κατηγορία Σύνταξης/Έτος/Μεικτά Ποσά/Κρατήσεις/Πληρωτέο Ποσό.
5. Εκτύπωση μηνιαίου ενημερωτικού σημειώματος.
6. Εκτύπωση ετήσιας βεβαίωσης συντάξεων για φορολογική χρήση.
7.Ηλεκτρονική υπηρεσία πληρωμής εξόδων κηδείας.
Πρόκειται για την ηλεκτρονική υπηρεσία που καταργεί μία από τις βασικές παθογένειες του συστήματος παροχών και ασφάλισης στη χώρα και αφορά την έγκαιρη πληρωμή των εξόδων κηδείας, χωρίς ταλαιπωρία των συγγενών των θανόντων. Αρχικά, η εφαρμογή αφορούσε μόνο στις περιπτώσεις που ο θανών είναι συνταξιούχος.
Οι υπηρεσίες
Όπως επισημαίνει ο e-ΕΦΚΑ, «αυτές οι υπηρεσίες προσφέρουν άμεση διεκπεραίωση ενός αιτήματος, ταχύτητα στην υποβολή των αιτήσεων και 24ωρη ενημέρωση για θέματα που αφορούν τους υποψήφιους ή εν ενεργεία συνταξιούχους. Αντικαθιστούν επίσης γραφειοκρατικές διαδικασίες, που με τη σειρά τους προκαλούσαν ταλαιπωρία και καθυστερήσεις στην υλοποίηση των συναλλαγών με το φορέα. Αν ληφθεί υπόψιν και η διαρκώς αυξανόμενη χρήση τους, φαίνεται πως οι απόμαχοι της δουλειάς, αλλά όχι απόστρατοι της κοινωνικής συμμετοχής και δράσης, κατακτούν σταδιακά και το πεδίο των νέων τεχνολογιών» αναφέρει χαρακτηριστικά.
Επιδίωξη του e-ΕΦΚΑ, από την έναρξη της υγειονομικής κρίσης, όπως σημειώνει, υπήρξε η προστασία των ηλικιωμένων και των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, που αποτελούν και το μεγαλύτερο μέρος των συναλλασσομένων, που προσέρχονται στις κατά τόπους οργανικές μονάδες του φορέα, για να εξυπηρετηθούν.
Στο πλαίσιο αυτό, πέραν από τον ορισμό ραντεβού ηλεκτρονικά, τα οποία ξεπέρασαν τις 167.000 μόνο κατά το τελευταίο τετράμηνο του 2020, ανέπτυξε μία σειρά ηλεκτρονικών υπηρεσιών, που απευθύνονται ειδικά σε αυτήν την ευάλωτη ομάδα πολιτών, ώστε να μην κινδυνεύσουν να εκτεθούν στον κορονοϊό COVID-19.