Της ΜΑΙΡΗΣ Ι. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
Ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική αγορά ρίχνουν οι πολυεθνικές αλυσίδες ετοίμου ενδύματος, που εξακολουθούν να επενδύουν σε νέα καταστήματα, παρά τα capital controls και τη μείωση των πωλήσεων που κατά μέσο όρο κυμάνθηκε στο πρώτο εξάμηνο του έτους στο 4%, σύμφωνα με το Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Πλεκτικής και Ετοίμου Ενδύματος.
Την ώρα λοιπόν, που οι μικροέμποροι βάζουν λουκέτο στα καταστήματά τους, οι διεθνείς φίρμες H&M, Zara, Bershka, Oysho, Stradivarius διευρύνουν το δίκτυό τους, δημιουργώντας νέα σημεία πώλησης ανά την Ελλάδα. Η H&M μάλιστα εγκαινιάζει την ερχόμενη εβδομάδα το μεγαλύτερο “flagship” κατάστημά της στη Νότιο Ανατολική Ευρώπη, σε ένα 6όροφο, διατηρητέο νεοκλασικό κτίριο του 1904, στη συμβολή των οδών Ερμού και Βουλής. Τον περασμένο Σεπτέμβριο οι πωλήσεις της σουηδικής πολυεθνικής αυξήθηκαν κατά 12%, με τη διοίκηση της εταιρείας να δηλώνει ικανοποιημένη από την πορεία που καταγράφουν οι πωλήσεις της στην εγχώρια αγορά, όπου ήδη λειτουργούν 32 καταστήματα σε 11 πόλεις: Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Ρόδο, Βόλο, Ιωάννινα, Ξάνθη, Καλαμάτα, Κομοτηνή, Πάτρα και Χανιά. Διευρυμένη είναι η παρουσία του ομίλου και στην παγκόσμια αγορά, λειτουργώντας περί τα 3.733 καταστήματα σε όλο τον κόσμο. Να σημειωθεί μάλιστα ότι μέσα σε ένα χρόνο άνοιξαν 395 νέα καταστήματα.
Αλλά και ο όμιλος Inditex, που στην ομπρέλα του βρίσκονται τα Zara, Pull & Bear, Stradivarius, Massimo Dutti, Oysho και Zara Home και πραγματοποιεί 400 εκατ. ευρώ πωλήσεις, συνεχίζει να επεκτείνεται, διεκδικώντας μεγαλύτερα μερίδια στην ελληνική αγορά και το 2015. Με ναυαρχίδα τη Zara Hellas, που διαθέτει 46 καταστήματα, ο όμιλος συνολικά έχει αναπτύξει 159 σημεία πώλησης. Μάλιστα, εντός του 2015 και παρά τα capital controls, ο ισπανικός όμιλος πρόσθεσε επτά νέα σημεία πώλησης και παράλληλα πραγματοποίησε ανακαινίσεις καταστημάτων, δηλώνοντας ανεπηρέαστη από τις αντίξοες συνθήκες. Μεταξύ άλλων λειτούργησαν νέα καταστήματα Bershka, Stradivarius και Pull & Bear στο εμπορικό κέντρο River West, ένα Zara άνοιξε στη Θεσσαλονίκη στο εμπορικό κέντρο City Gate και ένα Oysho στη Μύκονο, ενώ δύο ακόμη Stradivarius άνοιξαν σε Τρίκαλα και Ρόδο.
Σύμφωνα και με την έρευνα του ΣΕΠΕΕ, αξίζει να σημειωθεί ότι εξαιτίας των capital controlς, τον Ιούλιο κατακρημνίστηκε η αγορά ετοίμου ενδύματος και πλεκτικής σημειώνοντας μέση πτώση της τάξης του 40% και παρόλο που ο Αύγουστος ήταν καλύτερος του αναμενόμενου και ανοδικός σε σχέση με τον προηγούμενο Αύγουστο, εν τούτοις το οκτάμηνο ολοκληρώθηκε με αρνητικό πρόσημο. Η φετινή μάλιστα πτώση, συνιστά για τον κλάδο ένα βήμα πίσω, αφού από το Σεπτέμβριο του 2013 έως και τον Οκτώβριο του 2014 οι λιανικές πωλήσεις της ένδυσης στην Ελλάδα, κατέγραφαν μικρή αλλά σταθερή αύξηση, κλείνοντας στο τέλος του περασμένου έτους με άνοδο κατά 1,4%.