Σημαντικό κομμάτι αποτελεί πλέον η υγιεινή διατροφή στην καθημερινότητα των Ελλήνων καταναλωτών, σύμφωνα με έρευνα της Tetra Pak Hellas για τις τάσεις στην αγορά τροφίμων και συσκευασίας.
Σύμφωνα με την έρευνα, που πραγματοποιήθηκε στην Ελλάδα από τις 11 Ιανουαρίου έως και τις 17 Ιανουαρίου 2016, εννέα στους δέκα Έλληνες δηλώνουν ότι τους απασχολούν οι εξελίξεις της αγοράς προϊόντων υγιεινής διατροφής, ενώ μόλις το 7% δεν δείχνει κάποιο ενδιαφέρον.
Σε ακόμα μεγαλύτερο βαθμό, ανησυχεί τους καταναλωτές το θέμα της ύπαρξης συντηρητικών στα τρόφιμα που καταναλώνουν αλλά και η «διαδρομή» που ακολουθεί το προϊόν πριν φτάσει στο πιάτο τους.
Οι βιταμίνες και τα συντηρητικά φαίνεται να είναι αρκετά σημαντικό μέρος της πληροφορίας που αναζητούν για τα τρόφιμα εννέα στις δέκα μητέρες. Επιπλέον, το 82% των Ελλήνων καταναλωτών φαίνεται να προτιμάει συσκευασίες, οι οποίες είναι ανακυκλώσιμες και κατασκευάζονται με τρόπο φιλικό προς το περιβάλλον.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, το 53% των Ελλήνων καταναλωτών παρακολουθούν από κοντά την αγορά προϊόντων υγιεινής διατροφής, το 39% παρακολουθούν από κάποια απόσταση ενώ το 7% δε δείχνει κάποιο ενδιαφέρον.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, επτά στους δέκα καταναλωτές διαβάζουν πάντα τις ετικέτες πριν αγοράσουν ένα προϊόν. Το 85% των Ελλήνων καταναλωτών θέλει να γνωρίζει τη διαδρομή που έχει διανύσει το προϊόν που αγοράζει μέχρι να φτάσει στο τραπέζι του. Παράλληλα, υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον στην αγορά προϊόντων με βιταμίνες ή ευεργετικές ιδιότητες, ενώ το 83% ανησυχεί για το θέμα της υπαρξης συντηρητικών στα τρόμιμα που καταναλώνουν.
Μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τις πληροφορίες που αναγράφονται στην ετικέτα των προϊόντων δείχνουν ότι έχουν οι γυναίκες (ηλικίας 45-55).
Όσον αφορά στις ενέργειες εξοικονόμησης στις αγορές προϊόντων διατροφής, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, οκτώ στους δέκα Έλληνες καταναλωτές τους τελευταίους 6 μήνες προτίμησαν οικονομικές συσκευασίες ή πακέτα συσκευασιών. Το 78% των καταναλωτών έκανε χρήση εκπτωτικών κουπονιών, ενώ στους γονείς αυξάνεται το ποσοστό ακόμα περισσότερο (86%). Επίσης, οι ηλικίες 25-35 αγοράζουν πιο συχνά προϊόντα ιδιωτική ετικέτας (private label).
Σύμφωνα με την έρευνα ένας στους δύο Έλληνες καταναλωτές θεωρεί τη συσκευασία σημαντική για την ασφάλεια στη διατροφή.
Εξαιρετικά σημαντικό να μπορεί να διατηρήσει τα θρεπτικά συστατικά του γάλατος ή του χυμού (85%) και να έχει κατασκευαστεί με τρόπο φιλικό προς το περιβάλλον (82%), δηλώνουν οι Έλληνες καταναλωτές.
Αναλύοντας τις διαφορετικές συμπεριφορές των δύο φύλων και ομάδων, τα στοιχεία της έρευνας δείχνουν πως οι γυναίκες φαίνεται να δίνουν μεγαλύτερη βάση στο να είναι πρακτικές & εύχρηστες, ενώ Έλληνες καταναλωτές που προέρχονται κυρίως από τα ηλικιακά groups 45-55 ενδιαφέρονται περισσότερο να προστατεύει το προϊόν το περιβάλλον (85%). Στο σύνολο ενισχύεται η τάση να μπορούν να τις χρησιμοποιούν στον δρόμο ή τη δουλειά (71%).
Όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα της έρευνας, ποσοστό 97% των Ελλήνων καταναλωτών γνωρίζει τις συσκευασίες Tetra Pak και σε ποσοστό 65% προτιμά να αγοράζει συστηματικά γάλα/χυμό σε χάρτινη συσκευασία Tetra Pak. Σχεδόν επτά στους δέκα συμφωνούν ότι οι χάρτινες συσκευασίες Tetra Pak είναι φιλικές προς το περιβάλλον (72%).
Αντίστοιχα, ένας εξίσου σημαντικός αριθμός καταναλωτών θεωρεί ότι οι χάρτινες συσκευασίες Tetra Pak προστατεύουν αποτελεσματικά τα προϊόντα (81%), ενώ παράλληλα είναι πρακτικές και εύχρηστες (80%). Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, διαπιστώνεται μια πολύ θετική στάση προς τις χάρτινες συσκευασίες Tetra Pak από τους καταναλωτές (ιδιαίτερα γυναίκες και κυρίως μητέρες) καθώς θεωρούν ότι τους διευκολύνουν την καθημερινότητα και προσφέρουν ευχαρίστηση.
Παγκόσμιες τάσεις στην αγορά τροφίμων και συσκευασίας
Το 60% των καταναλωτών παγκοσμίως αναζητούν προϊόντα και υπηρεσίες που έχουν αποδεδειγμένα οφέλη για την υγεία.
Επίσης, ένας στους δύο καταναλωτές ανησυχεί για την έλλειψη βιταμινών στην υγεία του.
Ποσοστό 67% των καταναλωτών παγκοσμίως επιλέγει συσκευασίες με σημαντικότερο κριτήριο το να διατηρούν το προϊόν όσο πιο φρέσκο γίνεται.
Οι καταναλωτές επιθυμούν να γνωρίζουν την προέλευση, καθώς και όλα τα στάδια παραγωγής που έχουν μεσολαβήσει μέχρι το τελικό προϊόν. Βασικά κριτήρια για την επιλογή τους είναι η ασφάλεια των τροφίμων, η χώρα προέλευσης και βαθμός που εμπιστεύονται μια μάρκα.
Οι καταναλωτές αναζητούν λύσεις που ανταποκρίνονται όσο το δυνατόν περισσότερο στις τρέχουσες ανάγκες τους. 60% των καταναλωτών παγκοσμίως εύχεται η ζωή του να ήταν πιο απλουστευμένη. Για το λόγο αυτό θα προτιμήσουν προϊόντα που θα διευκολύνουν την καθημερινότητα τους. Αυτό το χαρακτηριστικό πλέον στα προϊόντα οι καταναλωτές το αντιλαμβάνονται ως πρωτοπόρο.
Η επιλογή συσκευασιών που είναι φιλικές προς το περιβάλλον είναι σχεδόν αυτονόητη, ενώ το 80% των καταναλωτών προσπαθεί να ανακυκλώνει τακτικά. Ωστόσο, οι καταναλωτές αναμένουν περισσότερη δέσμευση από της εταιρείες στον τομέα αυτόν.
Ο ενεργός τρόπος ζωής των σύγχρονων καταναλωτών, οι οποίοι βρίσκονται διαρκώς σε κίνηση, δημιουργεί την ανάγκη για προϊόντα on-the-go κατανάλωσης. Συγκεκριμένα, 73% των καταναλωτών παγκοσμίως τρώει σνακ (snack) παραλείποντας γεύματα ενώ το 44% τρώει σνακ (snack) ανάμεσα στο μεσημεριανό και το βραδινό.
Η παγκοσμιοποίηση δίνει την ευκαιρία στον πειραματισμό σε τροφές πρωτότυπες και έξω από τα συνηθισμένα άλλων χωρών.
Οκτώ στους δέκα καταναλωτές θέλουν να αγοράζουν προϊόντα που φτιαγμένα στα μέτρα τους, καθώς έτσι το προϊόν τους προσφέρει μια συνολική ευχάριστη εμπειρία & νόημα και όχι μόνο ικανοποίηση της ανάγκης τους για φαγητό/ποτό. Η τάση αυτή σε συνδυασμό με τις οικονομικές δυσκολίες αποτελεί μονόδρομο/το μέλλον για τα brands, τα οποία ανταγωνίζονται τα ιδιωτικής ετικέτας (private label).
Η πιο σύγχρονη τάση στις ετικέτες είναι η διάδραση. Συγκεκριμένα ετικέτες τις οποίες όταν αγγίζει ο καταναλωτής τον ενημερώνουν αν το προϊόν είναι ασφαλές για κατανάλωση (π.χ. αν έχει λήξει) ή ετικέτες που έχουν τη δυνατότητα να πλύνουν το προϊόν (φρούτο), ώστε ο καταναλωτής να μπορέσει να το καταναλώσει αμέσως μετά την αγορά και εν κινήσει.