Δώδεκα γνωστές αλυσίδες, ανάμεσά τους δύο άλλοτε κολοσσοί, «εξαφανίστηκαν» από το χάρτη των σούπερ μάρκετ μέσω εξαγορών, αποχωρήσεων και λουκέτων, μέσα σε 8 μόλις χρόνια διάρκειας της κρίσης.
Αποκαλυπτικά στοιχεία περιλαμβάνονται στην ειδική έκδοση της εταιρείας Boussias Communications «Πανόραμα των ελληνικών σούπερ μάρκετ»: το 2006 στην ελληνική αγορά δραστηριοποιούνταν συνολικά 104 αλυσίδες, ενώ το 2010 ο αριθμός τους είχε ήδη μειωθεί σε 89. Το 2016 οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ είχαν πλέον μειωθεί σχεδόν στο ήμισυ σε σύγκριση με δέκα χρόνια πριν, φτάνοντας τις 55.
Πριν καλά καλά κλείσει το πρώτο πεντάμηνο του 2018, στον κλάδο έχουν επέλθει ήδη δύο σημαντικές εξελίξεις: η επαναδραστηριοποίηση της SPAR στην ελληνική αγορά, υπό την «ομπρέλα» της οποίας συγκεντρώνονται μικρές αλυσίδες, και βεβαίως η εξαγορά της «Προμηθευτική» από τη «Μασούτης». Εξελίξεις που η αγορά εκτιμά ότι δεν θα είναι οι τελευταίες, καθώς ολοένα και περισσότερες αλυσίδες μεσαίου μεγέθους θα δέχονται πιέσεις από τους «μεγάλους» του κλάδου. Ηδη το 2017 το 79% του συνολικού λιανεμπορίου τροφίμων έγινε από τις 10 μεγαλύτερες αλυσίδες, από 67,2% το 2007 και 70,1% το 2010.
Η πίεση από την ολοένα και μεγαλύτερη συγκέντρωση, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι ο συνολικός τζίρος στην πραγματικότητα δεν αυξάνεται, λόγω των μειωμένων διαθέσιμων εισοδημάτων, μεταφέρεται στους προμηθευτές. Οι αλυσίδες ζητούν ολοένα και μεγαλύτερες παροχές και εκπτώσεις από τους προμηθευτές για να διατηρήσουν ή να αυξήσουν τα μερίδια αγοράς τους. Οι τελευταίοι, έχοντας απέναντι ολοένα και μεγαλύτερα δίκτυα σούπερ μάρκετ, χάνουν σημαντικό μέρος της διαπραγματευτικής τους ισχύος την ίδια ώρα που ακόμη κάποιοι προσπαθούν να επουλώσουν τις πληγές τους από την κατάρρευση της «Μαρινόπουλος».
Πηγή: Καθημερινή