Οι ηλεκτρονικές πωλήσεις αποτελούν το μεγάλο στοίχημα για τις επιχειρήσεις λιανικής, αφού όλο και περισσότερο διαπιστώνουν ότι οι Έλληνες καταναλωτές εξοικειώνονται με το διαδίκτυο. Η τάση αυτή αποτυπώνεται με νούμερα. Το 2015 η μέση αξία των online αγορών ανά καταναλωτή, αυξήθηκε κατά 10% σε σχέση με το 2014. Σύμφωνα μάλιστα με ετήσια έρευνα για το «Ηλεκτρονικό Εμπόριο B-C στην Ελλάδα» του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, το 43% των Ελλήνων εκτιμά ότι οι online αγορές θα αυξηθούν το 2016 σε σχέση με το 2015, ενώ μόλις το 19% αναφέρει το αντίθετο..
Η ίδια έρευνα διαπιστώνει ότι το 16% των online αγορών γίνεται, αφού ο καταναλωτής επισκεφθεί τα φυσικά καταστήματα, γι΄ αυτό και όσοι δεν το έχουν κάνει ήδη, σπεύδουν να «στήσουν» ένα ηλεκτρονικό κατάστημα που θα λειτουργήσει συμπληρωματικά στα φυσικά τους καταστήματα και θα συμβάλλει στην αύξηση των συνολικών τους πωλήσεων.
Η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου το 2015 σε σχέση με το 2014 είναι εμφανής, καθώς καταγράφεται συνολική αύξηση 5% όσον αφορά τον αριθμό των προϊοντικών κατηγοριών, που αγοράσθηκαν online. Επιπλέον, για το 25% των online αγοραστών οι αγορές μέσω internet αντιπροσωπεύουν την πλειοψηφία (πάνω από το 50%) των συνολικών τους αγορών. Το 2014 αυτό συνέβη μόνο για το 9% των online αγοραστών.
Αγορές με το κινητό
Η φετινή έρευνα διακρίνει ξεκάθαρα την τάση αξιοποίησης των κινητών στο ηλεκτρονικό εμπόριο, αφού το 32% των ερωτηθέντων αναφέρει ότι χρησιμοποιεί applications για τη διευκόλυνση των αγορών τους, ενώ το 11% κάνει download applications, που αφορούν προωθητικές ενέργειες προϊόντων. Μάλιστα, στους Έλληνες online αγοραστές, για πρώτη φορά το κινητό τηλέφωνο έχει ξεπεράσει το laptop, με το 89% να το αναφέρει ως τρόπο πρόσβασης στο Internet, ενώ ο σταθερός Η/Υ είναι στην τέταρτη θέση με μόλις 60%.
Στους κυρίους λόγους χρήσης του Internet για το 2015 περιλαμβάνονται δυο υπηρεσίες, που υποστηρίζουν τις online αγορές: έρευνα online αγοράς και σύγκριση τιμών (74%) και online τραπεζική (57%) με μια σημαντική αύξηση +14% μονάδες από το 2014 λόγω, κυρίως, των capital controls.
Οι Έλληνες χρησιμοποιούν ευρέως τα social media, αφού το 41% κάνει like σε κάποια μάρκα προϊόντος, αλλά η επίδραση τους στην αγοραστική συμπεριφορά είναι ακόμη περιορισμένη, αφού μόνο το 23% είναι πιθανόν να αγοράσει ένα προϊόν, που ακολουθεί στα social media.
Τα βασικά χαρακτηριστικά των ηλεκτρονικών καταστημάτων, που επηρεάζουν θετικά την εμπιστοσύνη τους και τους κερδίζουν ως πελάτες καλύπτουν, πλέον, ένα ευρύ φάσμα και είναι: ο ασφαλής τρόπος πληρωμής από γνωστό φορέα (46%), χαμηλές τιμές και προσφορές (42%), εύχρηστο και γρήγορο στην πλοήγηση site (37%), ξεκάθαρους όρους χρήσης (35%), καλές κριτικές σε sites/blogs (32%) στις τρεις πρώτες θέσεις.
Η έρευνα διεξήχθη την περίοδο Οκτώβριος – Νοέμβριος 2015, με τη συμμετοχή 1.200 Ελλήνων online αγοραστών, ενώ τα αναλυτικά αποτελέσματα της παρουσιάσθηκαν στο 11th eBusiness Forum, που συνδιοργάνωσαν το Ελληνικό Ινστιτούτο Πληροφορικής της ΕΕΔΕ και το Εργαστήριο ELTRUN του ΟΠΑ, υπό την αιγίδα του ΣΕΠΕ και του GRECA.
Μ.Ι. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ