Στο ψηφιακό εμπορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης η ταμπελίτσα του καταστήματος είναι γυρισμένη πάντα στο «ανοιχτό». Η αγορά της πόλης λειτουργεί διαρκώς και ο επισκέπτης μπορεί να κάνει τη βόλτα του ηλεκτρονικά, από τον καναπέ του σπιτιού του ή την πολυθρόνα του γραφείου του, χωρίς να ξοδέψει κόπο ή βενζίνη. Με αυτόν τον τρόπο μπορεί να εντοπίσει σε προσφορά τα προϊόντα ρουχισμού που επιθυμεί να αγοράσει και να πληροφορηθεί ότι εφόσον τελικά επισκεφθεί το κατάστημα και ψωνίσει θα έχει έκπτωση στο διπλανό καφέ ή στο γειτονικό πάρκινγκ.
Η πλήρης λειτουργία αυτού του ψηφιακού εμπορικού κέντρου έως τον Μάρτιο του 2017 είναι η πρόθεση των Δήμων Θεσσαλονίκης και Βέροιας που έχουν στόχο όχι απλά τη δημιουργία ενός ακόμη ηλεκτρονικού καταστήματος για on line αγορές, αλλά τη λειτουργία των εμπορικών κέντρων των πόλεων με τη μορφή ανοιχτών εμπορικών κέντρων (open malls). Όπως εξηγεί στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο Παναγιώτης Τσαρχόπουλος, ερευνητής της ομάδας Urenio που συμμετέχει με τους Δήμους Θεσσαλονίκης και Βέροιας στον σχεδιασμό και την υλοποίηση του εγχειρήματος, τα ανοιχτά εμπορικά κέντρα λειτουργούν με τη λογική του εμπορικού κέντρου προωθώντας συνδυαστικές προσφορές ώστε να υποστηρίξουν τη συνεργασία ανάμεσα στα καταστήματα που προσφέρουν συμπληρωματικά προϊόντα. Ως παράδειγμα επικαλείται τις περιοχές των οδών Προξένου Κορομηλά και Μητροπόλεως στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, για τις οποίες ήδη ο Εμπορικός Σύλλογος της πόλης έχει επεξεργαστεί σχετική πρόταση.
«Στη Θεσσαλονίκη ήδη έχει δημιουργηθεί ένας κατάλογος των εμπορικών επιχειρήσεων, μελών του Εμπορικού Συλλόγου, οι οποίες απεικονίζονται στον χάρτη της πόλης. Τα καταστήματα έχουν διαχωριστεί ανά κατηγορίες και ορισμένοι καταστηματάρχες έσπευσαν να “ενημερώσουν” τη δική τους κουκκίδα στον χάρτη με τα στοιχεία της επιχείρησής τους και τα προϊόντα που εμπορεύονται» τονίζει ο κ. Τσαρχόπουλος και αναφέρει ότι η σχετική ιστοσελίδα είναι επισκέψιμη μέσα από το σάιτ του δήμου Θεσσαλονίκης (www.thessaloniki.gr) και το πολύχρωμο εικονίδιο με τον τίτλο «Ψηφιακό Εμπορικό Κέντρο» (https://smartcity.thessaloniki.gr/virtual-city-market/el/index.html).
Στη Βέροια εξάλλου, όπου πραγματοποιήθηκε χθες σχετική ενημέρωση στο Επιμελητήριο Ημαθίας, ο Εμπορικός Σύλλογος της πόλης προετοιμάζει τη λίστα με τα καταστήματα – μέλη του και τα στοιχεία τους (όνομα και διεύθυνση καταστήματος, ιστοσελίδα, τηλέφωνο και άλλα στοιχεία επικοινωνίας) ώστε να αναρτηθούν στον ηλεκτρονικό χάρτη της πόλης.
«Μέχρι τώρα δεν υπάρχει στη Θεσσαλονίκη η κρίσιμη μάζα των καταστημάτων που απαιτείται για να είναι αρκετά χρήσιμη η εφαρμογή στον κόσμο. Το ζητούμενο είναι να συμμετέχουν στο εγχείρημα όσο το δυνατόν περισσότερα καταστήματα ώστε να δημιουργηθεί ένα πραγματικό εμπορικό κέντρο και να έχει κάποιος μια εικόνα της αγοράς και του τι προσφέρουν τα καταστήματα του κέντρου» επισημαίνει ο κ. Τσαρχόπουλος. Από την άλλη πλευρά, οι ιδιοκτήτες καταστημάτων δεν έχουν τίποτε να χάσουν αλλά πολλά να κερδίσουν, καθώς χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση, καλούνται να επικοινωνήσουν με τον δήμο και να πάρουν τους κωδικούς διαχείρισης της σελίδας που θα δημιουργηθεί για κάθε μαγαζί.
«Το μόνο που χρειάζεται για να ξεπεραστεί το λεγόμενο “ψηφιακό χάσμα”, είναι να μπορεί κάποιος καταστηματάρχης να χειρίζεται τον ηλεκτρονικό του υπολογιστή, χωρίς μάλιστα να χρειάζεται αυτός να βρίσκεται μέσα στο κατάστημα. Μπορεί από το σπίτι του ο χρήστης, αφού διαβάσει τα εγχειρίδια χρήσης, να στέλνει στον διαχειριστή του συστήματος, μέσω διαδικτύου, πληροφορίες όπως τα προϊόντα του καταστήματος, οι τιμές και οι προσφορές, φωτογραφίες του χώρου, ένα κείμενο που να περιγράφει το κατάστημα, μικρότερα κείμενα για την περιγραφή των προϊόντων και άλλα» αναφέρει. Ωστόσο παρατηρεί ότι μέχρι τώρα η συμμετοχή των ιδιοκτητών καταστημάτων δεν ήταν η αναμενόμενη, πιθανότατα επειδή πολλές φορές ενδέχεται να περιορίζονται στην καθημερινότητα του μαγαζιού. Για τον λόγο αυτόν ξεκινούν δράσεις δημοσιότητας του έργου του «Ψηφιακού Εμπορικού Κέντρου», ώστε να συμμετέχουν περισσότερα καταστήματα.
«Είναι μια ιδέα αποκλειστικά δική μας, την οποία προωθούν ενεργά οι Δήμοι Θεσσαλονίκης και Βέροιας και μάλιστα υπάρχει ενδιαφέρον για τη δωρεάν προσφορά της παροχής ακόμη και μετά το τέλος του έργου, τον Μάρτιο του 2017» προσθέτει.
Σε κάθε περίπτωση υπογραμμίζει τη σημασία της εφαρμογής όχι μόνο για τους καταστηματάρχες που προωθούν τα προϊόντα τους αλλά και για τους χρήστες, λόγω της δυνατότητας που τους δίνει να ενημερώνονται για τις προσφορές των καταστημάτων χωρίς να μετακινούνται άσκοπα αλλά και να επωφελούνται από τις συνδυαστικές εκπτώσεις σε άλλα καταστήματα της ίδιας περιοχής, όταν την επισκεφθούν. Γνωστοποιεί, τέλος, το ενδιαφέρον και άλλων ελληνικών πόλεων να υιοθετήσουν την εφαρμογή και μάλιστα με συγκεκριμένη στόχευση σε ορισμένα είδη εμπορικής δραστηριότητας.