Με τις απόψεις να διίστανται ακόμα, για το ποιος είναι τελικά ο πιο κερδισμένος από την απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει στη διάθεση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του ΟΛΠ στην Cosco, έναντι τιμήματος 368,5 εκατ. ευρώ και με υποχρεωτικές επενδύσεις από την κινεζική πλευρά για άλλα 350 εκατ. ευρώ την επόμενη δεκαετία, παράγοντες της λιμενικής αγοράς εκτιμούν ότι τελικά η Ελλάδα έχει ήδη διαμορφώσει αλλαγή του επενδυτικού κλίματος, καθώς η κίνηση και το στοίχημα των Κινέζων είναι να καταστήσουν το λιμάνι του Πειραιά πύλη εισόδου της ανατολικής Μεσογείου και σε ένα από τα μεγαλύτερα διαμετακομιστικά εμπορευματικά κέντρα συνδυασμένων μεταφορών.
Αυτό, αναφέρουν, πέρα από την αύξηση των εσόδων προς το ελληνικό δημόσιο, θα συμπαρασύρει και μία σειρά ξένων επιχειρήσεων που ενδιαφέρονται για το σιδηροδρομικό δίκτυο, το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο αλλά και τον τουρισμό.
Επισημαίνουν, επίσης, σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο, ότι η κινεζική πλευρά έχει ήδη επιδείξει ενδιαφέρον για τη χώρα μας στην ανάπτυξη της κρουαζιέρας και του τουρισμού.
Ακόμη, σημειώνουν ότι η φυσική θέση του Πειραιά, άλλωστε, βρίσκεται στο θαλάσσιο διάδρομο που ενώνει τις αγορές της Ασίας με εκείνες της Ευρώπης μέσω της νέας διώρυγας του Σουέζ, αποτελώντας στρατηγικό πλεονέκτημα.
Την ίδια ώρα η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας (ΟΜΥΛΕ) και η Ένωση Λιμενεργατών, κάνουν λόγο για “ξεπούλημα του λιμανιού”, το οποίο -όπως αναφέρουν- «η κυβέρνηση χαρίζει στους Κινέζους», ενώ από την άλλη πλευρά επιχειρηματικοί φορείς του Πειραιά μιλάνε για «μια καινούργια ημέρα, με δουλειές για όλους και περισσότερα χρήματα για το κράτος».
Ωστόσο, υπάρχει και η άποψη ότι «η κίνηση της κινεζικής πλευράς είναι υψηλού ρίσκου και ότι ο ΟΛΠ θα ήταν ελλειμματικός αν δεν υπήρχε έως τώρα η Cosco».
Πάντως παρά τις διάφορες απόψεις και τις θέσεις τής κάθε πλευράς, στην αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ελληνικού δημοσίου και ΟΛΠ προβλέπεται αυξημένο ετήσιο αντάλλαγμα προς το ελληνικό δημόσιο από τα έσοδα του ΟΛΠ, στον οποίο βασικό μέτοχος θα είναι πλέον η Cosco.
Ο νέος ΟΛΠ με τη νέα του μετοχική σύνθεση (η Cosco θα καταστεί μέτοχος του 51% του ΟΛΠ), θα κληθεί να καταβάλλει το 3,5% του κύκλου εργασιών του από τη χρήση των λιμενικών υποδομών στο ελληνικό δημόσιο (υπουργείο Οικονομικών) από το 2% που ήταν έως σήμερα. Από αυτό το 3,5%, ένα μέρος θα καλύπτει πλήρως τις ανάγκες της Δημόσιας Αρχής Λιμένος, ενώ το υπόλοιπο θα αποδίδεται στους τέσσερις παραλιμένιους δήμους (Πειραιά, Κερατσινίου-Δραπετσώνας, Περάματος και Σαλαμίνας) ως ανταποδοτικό όφελος .
Σημειώνεται ότι οι συγκεκριμένοι δήμοι έως σήμερα δεν λάμβαναν κανένα αντάλλαγμα από τη σύμβαση παραχώρησης, και κάποιοι από αυτούς είχαν κινηθεί δικαστικά εναντίον του Οργανισμού ζητώντας ανταποδοτικά οφέλη. Αποτέλεσμα αυτής της απαίτησης ήταν, σύμφωνα με πληροφορίες, ο ΟΛΠ για δύο χρόνια να είναι σε μια διαρκή ταλαιπωρία με την εφορία χωρίς να μπορεί να εξασφαλίζει φορολογική ενημερότητα.
Τι έχει αποδώσει έως σήμερα η Cosco στο ελληνικό δημόσιο και τι ο ΟΛΠ
Ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά, θυγατρική εταιρεία της Cosco, που απασχολεί σήμερα περίπου 1.100 εργαζόμενους, από το 2010 έως το 2014 για τη χρήση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ έχει αποδώσει ενοίκια στον ΟΛΠ 158 εκατ. ευρώ.
Επίσης με τη νέα αγορά τού 51% των μετοχών του ΟΛΠ, η Cosco Group θα καταβάλλει το ποσό των 280,5 εκατ. ευρώ, ενώ στο δεύτερο στάδιο, που ακολουθεί, και εφόσον προχωρήσει σε μια σειρά επενδύσεων στην κρουαζιέρα και στη ναυπηγοεπισκευή εντός διαστήματος πέντε ετών, θα καταβάλλει στο ΤΑΙΠΕΔ επιπλέον 88 εκατ. ευρώ και θα αυξήσει το μερίδιό της στον ΟΛΠ από το 51% στο 67%.
Την ίδια ώρα, ο δημόσιος ΟΛΠ, που απασχολεί περίπου 1.200 εργαζόμενους, τα τελευταία 13 χρόνια (από το 2002 έως το 2014) έχει αποδώσει προς το ελληνικό δημόσιο 29,599,544.46 εκατ. ευρώ για τη χρήση των λιμενικών υποδομών, ενώ το μέρισμα που έχει λάβει το ελληνικό δημόσιο από τον ΟΛΠ, από το 2003 έως το 2014, ανέρχεται στο ποσό των 27,156,028 εκατ. ευρώ. (επισυνάπτονται δύο σχετικοί πίνακες)
Σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας, ο αρμόδιος υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Θοδωρής Δρίτσας έχει δώσει σαφείς οδηγίες προς τις υπηρεσίες να κινηθούν άμεσα για τη δημιουργία δημόσιας αρχής Λιμένος έως τις αρχές Μαρτίου, ενώ έχει ζητήσει όλα τα έγγραφα από το ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να ενημερωθεί για τη συμφωνία της Cosco.
Οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι ο υπουργός θα συνεχίσει τη διαβούλευση με τα συναρμόδια υπουργεία έως ότου ολοκληρωθεί η διαδικασία, προκειμένου να εξασφαλιστούν οι θέσεις εργασίας, ενώ δεν αποκλείει να υπάρξει και νέα εθελούσια έξοδος.
Ο φάκελος του διαγωνισμού για την απόκτηση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του ΟΛΠ από την Cosco θα ελεγχθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο, ενώ αναμένεται να ακολουθήσει η υπογραφή τριών κειμένων, η σύμβαση πώλησης, η συμφωνία των μετόχων και η νέα αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΠ που θα περάσει και από τη Βουλή
Αντιδράσεις από τον Δήμο Κερατσινίου
«Η εκποίηση του λιμανιού στρέφεται ενάντια στα συμφέροντα του κοινωνικού συνόλου και σε καμία περίπτωση δεν ενισχύει την τοπική οικονομία. Δημιουργεί ένα ανεξέλεγκτο ιδιωτικό μονοπώλιο που θα διαχειρίζεται όχι μόνο τη εμπορευματική κίνηση, αλλά και την ακτοπλοϊκή σύνδεση με τα νησιά, αναφέρει με σημερινή του ανακοίνωση ο δήμαρχος Κερατσινίου-Δραπετσώνας, Χρήστος Βρεττάκος. Σημειώνει, επίσης, ότι αποτελεί σκανδαλώδη ρύθμιση το ότι το ετήσιο μίσθωμα για τις ήδη πωληθείσες προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ θα καταβάλλεται στο εξής από την Cosco στον ιδιοκτήτη του ΟΛΠ, δηλαδή στην ίδια την Cosco.
Τι υποστηρίζει η Διεθνής Ναυτική Ένωση για τη συμφωνία
Την ικανοποίηση της για τη συμφωνία της Cosco Group (Hong Kong) Ltd, για την απόκτηση του 67% του ΟΛΠ ΑΕ, στα πλαίσια διεθνούς διαγωνισμού ιδιωτικοποίησης του λιμένος από το ΤΑΙΠΕΔ, εκφράζει η Διεθνής Ναυτική Ένωση.
«Ευελπιστούμε ότι τα περαιτέρω προβλεπόμενα στάδια της διαδικασίας δεν θα χρονοτριβήσουν, προκειμένου ο πρώτος λιμένας της χώρας μας να αναπτυχθεί ως κύριο hub port και πύλη εισόδου/εξόδου της ΝΑ Ευρώπης, αξιοποιώντας την γεωγραφική μας θέση σε αναπτυξιακό επενδυτικό πλεονέκτημα» αναφέρεται σε σημερινή ανακοίνωση της Ένωσης των ναυτιλιακών πρακτόρων διεθνών τακτικών γραμμών και κρουαζιέρας.