Της Μαίρης Ι. Παπακωνσταντίνου
Περισσότερα τυποποιημένα προϊόντα έβαλαν στο καλάθι τους τα ελληνικά νοικοκυριά τον Ιανουάριο. Είχε προηγηθεί ένας μήνας, όπου οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ ήταν ιδιαίτερα συγκρατημένες, κυρίως λόγω των εκλογών.
«Με την έναρξη της προεκλογικής περιόδου παρατηρήσαμε ότι οι αγορές των καταναλωτών περιορίστηκαν. Το φαινόμενο αυτό, του να συνδέεται η καταναλωτική συμπεριφορά με τις πολιτικές αλλαγές, είναι διαχρονικό» διαπιστώνει στέλεχος σε πολυκατάστημα λιανικής.
Τις τελευταίες όμως ημέρες η τάση αυτή ανατράπηκε. Όπως διευκρινίζει ο εμπορικός διευθυντής σε μεγάλη ελληνική αλυσίδα σούπερ μάρκετ: «Τις τελευταίες 10 ημέρες αυξήθηκε η ζήτηση σε γάλα, ζυμαρικά, τυρί, καφέ, ζάχαρη και πολύ περισσότερο στις κονσέρβες, αλλά και στα είδη καθαριότητας και σε χαρτικά είδη» και συνεχίζει: «Είναι γεγονός ότι οι καταναλωτές λειτουργούν αψυχολόγητα, αντιδρώντας ακραία στο άκουσμα πολιτικών εξελίξεων».
Κι όλα αυτά όταν το Νοέμβρη και το Δεκέμβρη καταγραφόταν μείωση της τάξης του 9% των πωλήσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Εθνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, ο τζίρος κατά την πρόσφατη εορταστική περίοδο υπολογίζεται ότι διαμορφώθηκε σε 6,3 δισ. ευρώ, μειωμένος κατά 7,35% ή κατά 500 εκατομμύρια ευρώ σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013.
Τα φετινά Χριστούγεννα το λιανεμπόριο ήταν φτωχότερο κατά 15,6 δισ. ευρώ σε σύγκριση με το 2008.
Στο μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα λόγω περικοπών μισθών, καθώς και μη χορήγησης δώρου στους μισθωτούς και στους συνταξιούχους του δημόσιου τομέα, ήρθαν να προστεθούν οι αυξημένες φορολογικές υποχρεώσεις, ενώ τη χαριστική βολή στο λιανεμπόριο έδωσε η ρευστότητα που επικρατεί στο πολιτικό σκηνικό της χώρας.
Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων υπήρξε μεταβολή στο δείκτη κύκλου εργασιών κατά 3,5% το μήνα Οκτώβριο σε σχέση με τον περυσινό Οκτώβριο.