Της ΜΑΙΡΗΣ Ι.ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
Τα Υδατοδρόμια αποτελούν ένα από τα μεγάλα στοιχήματα της νέας ηγεσίας του ΤΑΙΠΕΔ. Μέχρι στιγμής με πρωτοβουλία του Ταμείου έχει αδειοδοτηθεί το Υδατοδρόμιο της Κέρκυρας, ενώ στη διαδικασία αδειοδότησης βρίσκονται τα υδατοδρόμια σε Παξούς, Πάτρα, Λαύριο, Αγ. Μαρίνα (Ραφήνα), Ηράκλειο, Αλεξανδρούπολη, Θεσσαλονίκη και Βόλο. Επιπλέον, το ΤΑΙΠΕΔ εξετάζει το ενδεχόμενο για κατασκευή μητροπολιτικού Υδατοδρομίου στον Άγιο Κοσμά, το οποίο εκτιμάται ότι θα ενισχύσει την τουριστική ανάπτυξη της Αθήνας αλλά και των παράκτιων πόλεων και νησιών της χώρας, δεδομένου ότι προβλέπει:
-Πτήσεις charter και Air taxi από και προς τα νησιά του Αργοσαρωνικού, τις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα. Οι πτήσεις θα μπορούν να πραγματοποιούνται προς όλα τα νησιά, ακόμη και σε όσα δεν διαθέτουν Υδατοδρόμιο με την χρήση των Υδάτινων πεδίων. Η δυνατότητα αυτή έχει προβλεφθεί στο Νόμο για τα Υδατοδρόμια (Ν. 4146/13 Άρθρο 54),
-Περιηγητικές πτήσεις (sightseeing), σε συνέργεια με την κρουαζιέρα πχ Άγιος Κοσμάς- Πόρος κλπ
-Πτήσεις προς παράκτιες περιοχές ειδικού τουριστικού ενδιαφέροντος (Πόρτο Χέλι, Ναύπλιο, Πύλος, Χαλκιδική κ.λ.π) παράκτιες μεγάλες πόλεις (Πάτρα, Βόλος) καθώς και προς παραλίμνιες περιοχές (λίμνη Πλαστήρα, λίμνη Καϊάφα κ.λ.π)
-Καθημερινά δρομολόγια μεταξύ του Αγίου Κοσμά και επιλεγμένων νησιών του Αιγαίου (κυρίως όσων δεν διαθέτουν χερσαίο αεροδρόμιο π.χ Άνδρος, Ίος, Σχοινούσα, Πάτμος, Νίσυρος κλπ) προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες μετακίνησης των κατοίκων των νησιών για λόγους ιατρικούς επαγγελματικούς, εμπορικούς, κ.λπ.,
– Ειδικές πτήσεις με σκοπό την κάλυψη έκτακτων περιστατικών (π.χ. νοσοκομειακές για τουρίστες και μόνιμους κατοίκους των νησιών, έρευνας & διάσωσης, πυρόσβεσης, γενικής αεροπορίας, αεροπορικών εργασιών κ.λπ.).
Σημαντικά οφέλη και υπεραξίες θα προκύψουν από τις άδειες των Υδατοδρομίων και για τους Οργανισμούς Λιμένος, αφού με σχετική μελέτη προκύπτει ότι όποιος «Οργανισμός Λιμένος» αποκτά την ιδιοκτησία του Υδατοδρομίου, αυξάνει περαιτέρω τα περιουσιακά του στοιχεία (portfolio), αλλά και τον θεσμικό ρόλο που διαδραματίζει ως o υπεύθυνος Φορέας διαχείρισης των συνολικών δραστηριοτήτων στο λιμάνι. Οι πτήσεις θα μπορούν να πραγματοποιούνται τόσο, προς κάθε άλλο αδειοδοτημένο Υδατοδρόμιο, όσο και προς χερσαία αεροδρόμια με την χρήση αμφίβιων υδροπλάνων.
Συνέργειες με κρουαζιέρα
Ειδική μνεία θα πρέπει να γίνει για τις συνέργειες που θα έχουν τα Υδροπλάνα με τη κρουαζιέρα. Η βιομηχανία της κρουαζιέρας παρουσιάζει ισχυρές ανοδικές τάσεις τα τελευταία χρόνια στην αγορά της Ελλάδας. Τα Υδροπλάνα θα μπορούν να εξυπηρετούν με περιηγητικές πτήσεις (sightseeing) τους επιβάτες των κρουαζιεροπλοίων παρέχοντάς τους ένα μοναδικό τρόπο να δουν και να κρατήσουν στη μνήμη τους τα αξιοθέατα του προορισμού τους.
Επίσης κατά το χρονικό διάστημα παραμονής του κρουαζιερόπλοιου στο λιμάνι, τα Υδροπλάνα με πτήσεις προς κοντινούς προορισμούς θα παρέχουν τη δυνατότητα στους επιβάτες κρουαζιέρας να επισκέπτονται περισσότερες τουριστικές περιοχές ενός μεγάλου νησιού (π.χ Κέρκυρα) ή και κοντινά νησιά (π.χ. Παξοί) μεγιστοποιώντας έτσι την ελκυστικότητα του τουριστικού προορισμού που επέλεξαν.
Ανάμεσα στα οφέλη που προσφέρουν τα υδροπλάνα στον τουρισμό, έχει διαπιστωθεί ότι ο τρόπος άφιξης- αναχώρησης των τουριστών γίνεται πιο φιλικός. Η τουριστική αγορά στην ευρύτερη περιοχή των λιμανιών, που θα λειτουργούν υδατοδρόμια, θα διευρυνθεί και θα αναπτυχθεί καθώς οι τουρίστες θα μπορούν με ένα καινοτόμο τρόπο να μετακινούνται γρηγορότερα και ασφαλέστερα προς τα μέρη των διακοπών τους αλλά και να αυξάνουν τις επιλογές τους σε επισκεψιμότητα προορισμών.
Αλλά και οι μόνιμοι κάτοικοι περιοχών που λειτουργούν Υδατοδρόμια διευκολύνονται ως προς τις μετακινήσεις τους. Τα Υδροπλάνα μπορούν να αποτελέσουν το «χρηστικό εργαλείο» που μέχρι σήμερα λείπει από το συγκοινωνιακό δίκτυο της χώρας ώστε να επιτευχθεί η αδιάλειπτη και ποιοτική συνδεσιμότητα μεταξύ νησιωτικής και ηπειρωτικής Ελλάδας. Μια συνδεσιμότητα που αποτελεί εθνικό στόχο για λόγους κοινωνικούς, τουριστικούς και ευρύτερα αναπτυξιακούς. Δύνανται να πραγματοποιούν: Τακτικές επιβατικές πτήσεις, έκτακτες επιβατικές, περιηγητικές, φορτίου (για μεταφορά φαρμάκων, τροφίμων, Τύπου), νοσοκομειακές, έρευνας και διάσωσης, πυρόσβεσης. Ιδίως τους χειμερινούς μήνες, θα μπορούσαν να αποτελέσουν τη βασική μεταφορική λύση κυρίως για τα μικρά και απομακρυσμένα νησιά μας που δεν διαθέτουν χερσαίο αεροδρόμιο.